
Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками управління конфліктами в адвокатській діяльності, а саме:
1. Причини та приводи конфлікту.
2. Ризики неконтрольованих конфліктів.
3. Функції конфліктів.
4. Конфлікти як точка зростання.
5. Стилі поведінки у конфліктах.
6. Стратегії управління конфліктами.
7. Медіація як ефективний спосіб вирішення конфліктів.
8. Інструменти для превенції конфліктів в адвокатській діяльності.
9. Поради для ефективної комунікації адвоката з клієнтами, колегами, опонентами.
У рамках характеристики конфліктів в адвокатській діяльності акцентовано на наступному
1. Причини та приводи конфлікту
Насамперед, конфлікт — це зіткнення різних позицій, ідей, думок, інтересів, поглядів, які мають значення для учасників та протиставляються одне одному.
Причини конфлікту — події, ситуації, факти, які є передумовою для виникнення конфліктів (обмеженість ресурсів, невизначеність перспектив, розбіжності в цінностях, недосконалість правил тощо).
Приводи конфлікту — конфліктогени, які стають тригером для переходу конфлікту в нову стадію (наприклад: слова, вчинки, інтонації тощо).
Причинами конфлікту можуть бути:
-
Невиправдані очікування від взаємодії;
-
Невизначеність цілі комунікації;
-
Розбіжності в інтересах/поглядах/цінностях;
-
Відсутність поваги та довіри;
-
Відсутність або брак комунікації;
-
Зарозумілість інформації;
-
Непогодження зручних форматів комунікації;
-
Різні канали сприйняття інформації;
-
Відсутність або недієвість правил;
-
Інше.
2. Ризики неконтрольованих конфліктів:
-
Непередбачуваність наслідків;
-
Прямі збитки;
-
Репутаційні втрати;
-
Відволікання від інших цілей;
-
Інше.
3. Функції конфліктів:
-
Збір інформації;
-
З’ясування стосунків;
-
Активізація соціальних зв’язків;
-
Зняття напруги;
-
Пошук нових рішень;
-
Інше.
4. Конфлікти як точка зростання
Для зростання потрібно фокусувати увагу на:
-
Причинах конфлікту;
-
Потребах сторін .
Конфлікт — це завжди сигнал про необхідність змін.
5. Стилі поведінки у конфліктах:
-
Домінування;
-
Поступка;
-
Уникнення;
-
Компроміс;
-
Консенсус (співпраця).
6. Стратегії управління конфліктами:
-
Сила.
-
Право.
-
Інтерес.
7. Медіація як ефективний спосіб вирішення конфліктів
Медіація - позасудова добровільна, конфіденційна, структурована процедура, під час якої сторони за допомогою медіатора (медіаторів) намагаються запобігти виникненню або врегулювати конфлікт (спір) шляхом переговорів.
Учасники медіації - медіатор (медіатори), сторони медіації, їхні представники, законні представники, захисники, перекладач, експерт та інші особи, визначені за домовленістю сторін медіації.
Профілактика конфліктів:
-
Довіра;
-
Звірка цілей;
-
Робота з інтересами;
-
Встановлення правил;
-
Постійний двосторонній зворотний зв’язок;
-
Командна робота (приналежність).
Алгоритм ефективної комунікації:
• Довіра
• Активне слухання
• Емпатія
• Робота з очікуваннями
• Якісне інтерв’ювання
• Робота з потребами
• Робота з ризиками
• Робота з прогнозуванням
• Індивідуальний підхід
8. Інструменти для превенції конфліктів в адвокатській діяльності
-
Концентрація на цілі комунікації.
-
Активне слухання.
-
Дослідження інтересів і потреб.
-
Робота із запитаннями.
-
Переформулювання.
-
Фреймінг.
-
Рефреймінг.
-
Резюмування.
-
Мовчання/пауза.
-
Доцільна невербаліка.
9. Поради для ефективної комунікації адвоката з клієнтами, колегами, опонентами
Приклади реакцій у кризових комунікаціях:
-
«Розумію, що ця ситуація викликає у вас тривогу».
-
«Давайте крок за кроком розберемо, що зараз можна зробити».
-
«Це справді складна ситуація. Я поруч, щоби знайти найкращий варіант».
-
«Моя задача — зробити все, що в межах моїх повноважень».
-
«Ваше занепокоєння зрозуміле, давайте обговоримо, які є опції».
-
«Можемо зробити паузу й повернутись до обговорення, коли вам буде зручно».