Управління конфліктами в адвокатській діяльності
Про управління конфліктами в адвокатській діяльності розповіла адвокат, бізнес-медіатор Промислово-торгівельної палати Мюнхена та Верхньої Баварії, керуючий партнер АО "Закон Перемоги", медіатор Центру медіації Київської ТПП, сертифікований тренер з розвитку Soft Skills Марина Саєнко під час заходу з підвищення професійного рівня адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Саєнко Марина
05.08.2025

Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками управління конфліктами в адвокатській діяльності, а саме:

 

1. Причини та приводи конфлікту.

2. Ризики неконтрольованих конфліктів.

3. Функції конфліктів.

4. Конфлікти як точка зростання.

5. Стилі поведінки у конфліктах.

6. Стратегії управління конфліктами.

7. Медіація як ефективний спосіб вирішення конфліктів.

8. Інструменти для превенції конфліктів в адвокатській діяльності.

9. Поради для ефективної комунікації адвоката з клієнтами, колегами, опонентами.

У рамках характеристики конфліктів в адвокатській діяльності акцентовано на наступному

1. Причини та приводи конфлікту

Насамперед, конфлікт — це зіткнення різних позицій, ідей, думок, інтересів, поглядів, які мають значення для учасників та протиставляються одне одному.

Причини конфлікту — події, ситуації, факти, які є передумовою для виникнення конфліктів (обмеженість ресурсів, невизначеність перспектив, розбіжності в цінностях, недосконалість правил тощо).

Приводи конфлікту — конфліктогени, які стають тригером для переходу конфлікту в нову стадію (наприклад: слова, вчинки, інтонації тощо).

Причинами конфлікту можуть бути:

  1. Невиправдані очікування від взаємодії;

  2. Невизначеність цілі комунікації;

  3. Розбіжності в інтересах/поглядах/цінностях;

  4. Відсутність поваги та довіри;

  5. Відсутність або брак комунікації;

  6. Зарозумілість інформації;

  7. Непогодження зручних форматів комунікації;

  8. Різні канали сприйняття інформації;

  9. Відсутність або недієвість правил;

  10. Інше.

2. Ризики неконтрольованих конфліктів:

  • Непередбачуваність наслідків;

  • Прямі збитки;

  • Репутаційні втрати;

  • Відволікання від інших цілей;

  • Інше.

3. Функції конфліктів:

  • Збір інформації;

  • З’ясування стосунків;

  • Активізація соціальних зв’язків;

  • Зняття напруги;

  • Пошук нових рішень;

  • Інше.

4. Конфлікти як точка зростання

Для зростання потрібно фокусувати увагу на:

  • Причинах конфлікту;

  • Потребах сторін .

Конфлікт — це завжди сигнал про необхідність змін.

5. Стилі поведінки у конфліктах:

  • Домінування;

  • Поступка;

  • Уникнення;

  • Компроміс;

  • Консенсус (співпраця).

6. Стратегії управління конфліктами:

  1. Сила.

  2. Право.

  3. Інтерес.

7. Медіація як ефективний спосіб вирішення конфліктів

Медіація - позасудова добровільна, конфіденційна, структурована процедура, під час якої сторони за допомогою медіатора (медіаторів) намагаються запобігти виникненню або врегулювати конфлікт (спір) шляхом переговорів.

Учасники медіації - медіатор (медіатори), сторони медіації, їхні представники, законні представники, захисники, перекладач, експерт та інші особи, визначені за домовленістю сторін медіації.

Профілактика конфліктів:

    1. Довіра;

    2. Звірка цілей;

    3. Робота з інтересами;

    4. Встановлення правил;

    5. Постійний двосторонній зворотний зв’язок;

    6. Командна робота (приналежність).

Алгоритм ефективної комунікації:

Довіра

Активне слухання

Емпатія

Робота з очікуваннями

Якісне інтерв’ювання

Робота з потребами

Робота з ризиками

Робота з прогнозуванням

Індивідуальний підхід

8. Інструменти для превенції конфліктів в адвокатській діяльності

    1. Концентрація на цілі комунікації.

    2. Активне слухання.

    3. Дослідження інтересів і потреб.

    4. Робота із запитаннями.

    5. Переформулювання.

    6. Фреймінг.

    7. Рефреймінг.

    8. Резюмування.

    9. Мовчання/пауза.

    10. Доцільна невербаліка.

9. Поради для ефективної комунікації адвоката з клієнтами, колегами, опонентами

Приклади реакцій у кризових комунікаціях:

  • «Розумію, що ця ситуація викликає у вас тривогу».

  • «Давайте крок за кроком розберемо, що зараз можна зробити».

  • «Це справді складна ситуація. Я поруч, щоби знайти найкращий варіант».

  • «Моя задача — зробити все, що в межах моїх повноважень».

  • «Ваше занепокоєння зрозуміле, давайте обговоримо, які є опції».

  • «Можемо зробити паузу й повернутись до обговорення, коли вам буде зручно».