Відповідачка не реалізувала своє право на вибір лікаря шляхом подання позивачу, як надавачу медичних послуг, декларації
Постанова Волинського апеляційного суду у справі №166/929/23 (провадження №22-ц/802/1103/23) від 17 листопада 2023 року
Бабенко Яна
05.01.2024

Обставини справи: у травні 2023 р. КНП «Ратнівська центральна районна лікарня» Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області (далі – «ЦРЛ») звернулося до суду із зазначеним позовом, який мотивує тим, що між ним та Відповідачкою 24.01.2023 р. було укладено договір про надання послуг, за умовами якого вона у цей же день отримала послугу «ведення вагітності в амбулаторних умовах», за що сплатила 786 грн. Крім того, Відповідачка 23.03.2023 р. повторно у Позивача отримала послугу «ведення вагітності в амбулаторних умовах», за що сплатила 786 грн. 22.04.2023 р. Відповідачку було госпіталізовано до пологового відділення лікарні, де було надано медичні послуги у вигляді приймання пологів та виписано зі стаціонару 25.04.2023 р.

При госпіталізації Відповідачці було запропоновано зареєструватися в електронній системі НСЗУ в сімейного лікаря, проте вона відмовилася, на що її було проінформовано, що надання послуг буде проведено за її власні кошти. 24.04.2023 р. Позивачем було складено акт № 32 прийому-передачі виконаних робіт медичної допомоги при пологах, який Відповідачка відмовилася підписати та сплатити вартість наданої медичної допомоги у розмірі 15 137 грн.

Надіслана Відповідачці 24.05.2023 р. письмова претензія щодо сплати зазначених коштів також залишилася без виконання. Ураховуючи наведене, Позивач просив стягнути з Відповідачки на його користь 15 137 грн боргу.

 Рішенням Ратнівського районного суду Волинської області від 21.09.2023 р. в позові було відмовлено.

 Зміст рішення суду апеляційної інстанції. Згідно з положеннями п. 3.2. Статуту Відповідача, ЦРЛ надає пацієнтам відповідно до законодавства на безоплатній та відплатній основі послуги вторинної/спеціалізованої стаціонарної медичної допомоги, у тому числі невідкладної медичної реабілітації, необхідної для забезпечення належної профілактики, діагностики і лікування хвороб, травм, отруєнь чи інших розладів здоров`я, медичного контролю за перебігом вагітностей й ведення пологів та післяпологового періоду: організовує надання безоплатних та платних медичних послуг у порядку, встановленому чинним законодавством.

Згідно з пунктами 5.3. та 5.3.6 Статуту одним з джерел формування коштів підприємства є кошти, отримані від надання платних послуг, отримані згідно чинного законодавства.

Між Національною службою здоров`я України (далі – «НСЗУ») та ЦРЛ було укладено договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій №0858-Е123-Р000. Основними нормативними документом, що визначає державні фінансові гарантії надання необхідних пацієнтам послуг з медичного обслуговування (медичних послуг) та лікарських засобів належної якості, реімбурсації лікарських засобів та медичних виробів (включаючи допоміжні засоби) за рахунок коштів Державного бюджету України за програмою медичних гарантій є Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» від 19.10.2017 р. №2168-УІІІ (далі – «Закон») та Постанова КМУ №1464 від 27.12.2022 р. «Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2023 році».

Згідно з п. 2 ст. 6 Закону пацієнт зобов`язаний надати відповідному надавачу медичних послуг достовірну інформацію та документи, необхідні для отримання медичних послуг, медичних виробів та лікарських засобів.

Договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій укладається між Уповноваженим органом та закладом охорони здоров`я незалежно від форми власності чи фізичною особою-підприємцем, яка в установленому законом порядку одержала ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, що відповідають встановленим Кабінетом Міністрів України вимогам до надавача медичних послуг за програмою медичних гарантій, та має відповідати умовам закупівлі, специфікаціям до медичних послуг, а також враховувати визначений у програмі медичних гарантій обсяг забезпечення медичними послугами відповідно до потреб у межах кожного госпітального округу та є договором на користь третіх осіб пацієнтів у частині надання їм медичних послуг, медичних виробів та лікарських засобів надавачами медичних послуг (ст. 8).

Порядок отримання медичних послуг, лікарських засобів та медичних виробів за програмою медичних гарантій врегульовано ст. 9 Закону. Зокрема, у разі потреби у медичних послугах та лікарських засобах за програмою медичних гарантій пацієнт (його законний представник) звертається до надавача медичних послуг у порядку, встановленому законодавством.

Пацієнт (його законний представник) реалізує своє право на вибір лікаря шляхом подання надавачу медичних послуг декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу.

Надавач медичних послуг зобов`язаний поінформувати пацієнта про медичні послуги, медичні вироби та лікарські засоби, які пацієнт може отримати в цього надавача за програмою медичних гарантій.

Відповідно до положень ст. 10 Закону надавач медичних послуг отримує оплату згідно з тарифом відповідно до укладеного з ним договору про медичне обслуговування населення.

Постановою КМУ № 1464 від 27.12.2022 р. затверджено Порядок реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2023 році. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні: унікальний пацієнт – пацієнт, який має свій унікальний код (номер) в електронній системі охорони здоров`я.

У ст. 4 Порядку визначено, що Програма медичних гарантій включає пакети медичних послуг, що пов`язані з наданням за принципом екстериторіальності та нейтральності бюджету екстреної, первинної, спеціалізованої та паліативної медичної допомоги, реабілітації у сфері охорони здоров`я, медичної допомоги дітям до 16 років, а також медичної допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами.

У ст. 7 Порядку зазначено, що НСЗУ оплачує медичні послуги, що включені до пакетів медичних послуг, наведених у главах 10, 17, 18, 26 розділу II цього Порядку, за пацієнтів, що подали декларацію про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу. Медичні послуги, пов`язані з веденням вагітності пацієнтів та проведенням діалізу в амбулаторних умовах для пацієнтів, які не подали декларацію, оплачуються НСЗУ за пакетом медичних послуг, зазначеним у главі 8 розділу II цього Порядку.

Розділ ІІ Порядку конкретизує Пакети медичних послуг, що підлягають оплаті в рамках програми медичних гарантій. Зокрема глава 8 розділу ІІ Порядку обумовлює профілактику, діагностику, спостереження та лікування в амбулаторних умовах. І саме ці медичні послуги оплачуються НСЗУ для пацієнтів, які не подали декларацію. А медична допомога при пологах обумовлена у главі 6 розділу ІІ Порядку і не включено ці послуги до тих послуг, які оплачуються НСЗУ для пацієнтів, які не подали декларацію.

Оскільки Відповідачка не реалізувала своє право на вибір лікаря шляхом подання позивачу, як надавачу медичних послуг декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, то на неї не поширюються визначені законодавством програми медичних гарантій при пологах. ЦРЛ на випадок відмови пацієнта від укладення декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу та реєстрації в системі еHеаltn було видано наказ №19-од від 02.01.2023 р. «Про порядок надання медичної допомоги пацієнтам, які не зареєстровані в системі еНеаlth» із відповідними додатками до нього.

Судом встановлено, що 22.04.2023 р. Відповідачка відмовилася підписати декларацію із сімейним лікарем та надати згоду на одноразове введення інформації в систему еHеаltn з приводу пологів, про що складено відповідний акт, у якому вона підписалася.

Позивачем надано Відповідачці послуги з медичної допомоги при пологах на суму 15137 грн, про що складено відповідний акт №32 прийому-передачі виконаних робіт/послуг від 24.04.2023 р., який Відповідачка відмовилася підписати. Зазначену обставину не заперечила Відповідачка і у відзивах на позовну заяву та апеляційну скаргу, вважаючи, що має право на безоплатне отримання такої медичної послуги.

Оскільки Відповідачка не відноситься до категорії осіб, які мають право на використання державної гарантії щодо безоплатної медичної послуги по пологах, то кошти за надання цієї послуги у розмірі 15 137 грн підлягають стягненню із неї на користь Позивача.

 З повним текстом постанови Волинського апеляційного суду можна ознайомитися за покликанням: https://tinyurl.com/mudrynj9

 Огляд судової практики підготувала Яна Бабенко, адвокат, член Центру медичного права ВША НААУ