Огляд подій та проєктів нормативно-правових актів з питань оподаткування за квітень – травень 2023 р.
Дмитро Юровський, адвокат, Заступник Голови Комітету з питань митного та податкового права НААУ, член Експертної ради при Міністерстві фінансів України, керуючий АБ «Yurovskyi & Co»
Юровський Дмитро
31.05.2023

1) Нові можливості Електронного кабінету платника податку та розвиток електронних сервісів ДПС України

Інформація про контрагента може бути отримана через Електронний кабінет платника податку за попередньо наданою згодою такого контрагента.

З 13 квітня 2023 р. в E-кабінеті (Електронному кабінеті) платника податків з'явилася нова можливість – за умови надання попередньої згоди контрагентом в електронній формі через його Електронний кабінет можна отримати інформацію щодо такого контрагента, яка включатиме:

- реєстраційній дані та відомості платника податків;

- залишкову вартість основних засобів;

- отримані ліцензії;

- наявність експортно-імпортних операцій;

- наявність або відсутність податкового боргу;

- податкові зобов'язання;

- розмір сплачених податків, податкових платежів і зборів;

- відповідність критеріям ризиковості з ПДВ;

- наявність зупинених (не зареєстрованих) ПН/РК;

- наявність несвоєчасно зареєстрованих ПН/РК;

- об'єкти оподаткування земельним податком, податком на нерухоме майно тощо;

- товари (роботи, послуги) згідно з УКТ ЗЕД, операції з якими проводить платник;

- відомості зі звітності про ТЦО; фінансовий результат до оподаткування (прибуток / збиток).

Послугою може скористатися будь-який суб'єкт господарювання через власний Електронний кабінет платника податків.

Важко переоцінити значення такого електронного сервісу для цілей перевірки реального стану справ у вашого контрагента та його ризиковості як платника ПДВ, оскільки здійснення операцій з ризиковим контрагентом неодмінно призведе до присвоєння статусу «ризиковий» платнику податку на додану вартість!

Удосконалено сервіси Електронного кабінету громадянина та самозайнятої особи

Удосконалено порядок отримання довідки про отримані доходи громадянина. Запроваджено автоматичне передзаповнення податкової декларації (за наявними у податкового органу відомостями) про майновий стан і доходи громадян, включаючи і самозайнятих осіб (у т. ч. адвокатів).

Додаткові сервіси Електронного кабінету платника податку

Відкрито доступ до Єдиного реєстру індивідуальних податкових консультацій та Реєстру платників ПДВ, до сервісів пошуку фіскального чека, марки акцизного збору, які були закриті з початку оголошення воєнного стану. Запроваджено можливість надання платником податків згоди на отримання банком в електронній формі інформації про наявність / відсутність у нього податкового боргу.

Запроваджено декілька різновидів Електронного кабінету:

- кабінет для бізнесу;

- кабінет громадянина;

- кабінет платника податку – нерезидента;

- кабінет посадової особи центрального органу виконавчої влади;

- кабінет органу місцевого самоврядування;

- кабінет інспектора (з функцією кабінету очима платника).

Удосконалено сервіс обміну електронними документами між платником і податковим органом «Е-документ».

Запущено Чат-бот InfoTAX

У чат-боті доступна інформація про:

- податковий календар;

- реєстраційні та облікові дані платника податку;

- відкриті банківські рахунки, інформація щодо яких передана до ДПС;

- відомості з реєстрів;

- особовий рахунок платника податку;

- дані про наявність податкового боргу;

- дані СЕА ПДВ (ліміт реєстрації ПН / РК, сума залишку на казначейському рахунку, отримані на видані і зареєстровані ПН / РК, ПН / РК реєстрація яких зупинена, розрахункові показники D та P, критерії ризиковості, показники позитивної податкової історії).

Розвиток програмного забезпечення РРО

Розроблено та розміщено у відкритому доступі мобільні додатки для ПРРО для пристроїв з операційними системами IOS, Android, Windows.

Особливості роботи електронного Реєстру волонтерів АТО

Запроваджено можливість подання в електронній формі заяви про включення / внесення змін до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та / або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. Направлена волонтером заява автоматично передається до ІКС «Податковий блок», тобто Реєстр волонтерів є інтегрованим до центральної інформаційно-аналітичної системи ДПС України.

Звертаємо увагу осіб, які займаються волонтерською діяльністю, що згідно з п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України (в редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування благодійної допомоги, зібраної волонтерами» від 16.11.2022 № 2747-IX) встановлено, що отримані волонтером суми благодійної допомоги не включаються до його оподатковуваного доходу фізичної особи тільки за умови реєстрації його у Реєстрі волонтерів. Т. ч. звільнення отриманої благодійної допомоги від оподаткування допускається тільки після включення фізичної особи волонтера до такого Реєстру; із цього правила є виняток – суми благодійної допомоги, отримані з 24.02.2022, не включаються до оподатковуваного доходу фізичної особи «заднім числом», тільки у випадку реєстрації фізичної особи – волонтера у Реєстрі волонтерів до 01.01.2023.

Також звертаємо вашу увагу на те, що у разі отримання волонтером інших доходів (заробітної плати, доходу фізичної особи – підприємця, самозайнятої особи), отримані ним на волонтерську діяльність суми благодійної допомоги, майно, підтвердні документи слід зберігати окремо та вести окремий від іншої діяльності (підприємницької, діяльності як самозайнятої особи) облік як благодійної допомоги, отриманого майна, так і витрат на волонтерську діяльність, поточних витрат на надання допомоги отримувачам у межах такої волонтерської діяльності.

Запроваджено систему Е-підприємець

Розробляється та поступово запроваджується програмно-апаратне забезпечення поглибленої взаємодії ДПС України із системою Мінцифри «Дія» щодо: державної реєстрації ФОП; державної реєстрації платником ПДВ; реєстрації платником єдиного податку; реєстрації РРО та пошуку чека; видання ліцензії; подання повідомлення про використання чи відмови від використання платником податку єдиного рахунка.

Розвиток Бази податкових знань

Продовжується інформаційне наповнення бази податкових знань – було внесено додатково 386 запитань-відповідей та 729 нових індивідуальних податкових консультацій.

2) Оприлюднено розроблений Мінфіном проєкт змін до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних

Передісторія питання

Пунктом 201.16 ст. 201 р. V, п.п. 56.23.2, 56.23.3 п. 56.23 ст. 56 р. II Податкового кодексу України передбачено право податкового органу здійснювати зупинення реєстрації (блокування) податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, затвердженому Кабміном. Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було затверджено постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165. На виконання постанови КМУ наказом Мінфіну № 520 від 12.12.2019 (зі змінами та доповненнями, внесеними наказом Мінфіну № 19 від 12.01.2023) затверджено нормативно-правовий акт – Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Встановлення порядку практичного застосування Державною податковою службою України та її територіальними управліннями зазначених вище положень Податкового кодексу України та постанови КМУ від 11.12.2019 № 1165 є прерогативою Міністерства фінансів України, як це передбачено п. 20.2 ст. 20 Податкового кодексу:

«20.2. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (ДПС України), приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (Мінфін)».

У березні 2023 року Радою бізнес-омбудсмена було оприлюднено Звіт за результатами розслідування за власною ініціативою щодо наступних, пов'язаних із блокуванням податкових накладних, питань: належність платників ПДВ до категорії ризикових, критерії такого віднесення; загальні питання діяльності СМКОР із 2017 року по 2023 рік; подання платниками ПДВ, врахування та неврахування податковими органами Таблиць даних; зупинення органами ДПС України реєстрації ПН / РК та питання роботи Комісій регіонального рівня з питань розблокування податкових накладних і розрахунків коригування; результати оскарження рішень комісій регіонального рівня в апеляційному та в судовому порядку; питання відшкодування збитків, завданих платникам податків рішеннями податкового органу, які визнані неправомірними, віднесення таких платників ПДВ до категорії ризикових, неврахування таблиць даних, блокування податкових накладних / розрахунків коригування. У Звіті, зокрема, були оприлюднені відомості про те, що станом на кінець 2022 р. до категорії ризикових було віднесено 17,3 % платників ПДВ, а близько 40 % платників ПДВ зіткнулися з блокуванням податкових накладних. Платниками податків, бізнес-асоціаціями, Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики, органами ДПС України була проведена низка заходів, спрямованих на покращення ситуації з критеріями ризиковості платників, діяльністю комісій регіонального рівня, блокуванням податкових накладних / розрахунків коригування, об'єктивністю роботи комісій податкових органів з питань врахування таблиць даних платників і вимагання та подання додаткових пояснень і документів.

Що пропонує Міністерство фінансів України

Метою оприлюдненого проєкту наказу Мінфіну «Про затвердження Змін до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (зміни до наказу Мінфіну № 520 від 12.12.2019 (зі змінами та доповненнями від 12.01.2023)) є покращення загального стану розгляду скарг платників ПДВ на блокування реєстрації ПН / РК комісіями регіонального рівня ДПС України, а саме:

1) проєктом наказу більш чітко врегульовано перелік документів на підтвердження господарської операції, які комісія може вимагати від платника, а платник ПДВ відповідно має подати до Комісії з питань здійснення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (Комісія регіонального рівня) – такі зміни мають звузити дискрецію Комісії регіонального рівня ДПС щодо змісту вимоги до платника щодо надання додаткових документів (буває, що комісії вимагають у платника подання «додаткових документів» не тільки не зазначаючи їх переліку, а і під час засідання в усній формі комісії викладають вимоги надання документів, які фактично відсутні у платника податків та які взагалі не можуть підтверджувати господарську операцію, – отже, проєктом наказу встановлений вичерпний перелік копій додаткових документів, які дозволяється вимагати у платника ПДВ на підтвердження відомостей у заблокованій податковій накладній / розрахунку коригування, – такими документами є:

- договори, у т. ч. зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

- «інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі» (при цьому, як передбачено формою Повідомлення, такі інші документи мають бути чітко зазначені у такому Повідомленні у розділі «додаткова інформація»);

2) запропоновано нову форму Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних територіальних органів ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних (Повідомлення):

- яка містить розділ, у якому працівник Комісії регіонального рівня має чітко зазначити, яку саме додаткову інформацію для розгляду скарги платника ПДВ вона запитує у такого платника;

- містить перелік, із якого працівник Комісії регіонального рівня має вибрати, копії яких саме документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН / РК, платник має додатково надати;

- такі зміни мають звузити дискрецію комісій регіонального рівня та позбавити їх можливості звертатися до платника ПДВ з необґрунтованими вимогами надати «додаткову інформацію», без чіткого зазначення, яка саме додаткова інформація вимагається, та у підсумку покращити становище платників ПДВ при розгляді їхніх скарг;

3) встановлено строки не тільки для платника ПДВ щодо подання додаткових пояснень та копій документів (який становить 5 робочих днів, рахуючи від дня, наступного за днем отримання платником Повідомлення від Комісії регіонального рівня); а і для комісій – так рішення Комісії регіонального рівня має бути прийнято протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень і копій документів від платника; у разі направлення платнику Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та /або документів встановлено аналогічний строк 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, для прийняття Комісією регіонального рівня рішення по суті скарги платника ПДВ, а у разі ненадання додаткових пояснень і копій документів передбачено прийняття (також у строк 5 днів, що настають за днем граничного строку їх подання) рішення про відмову у реєстрації ПН / РК у Реєстрі.

Підготував Дмитро Юровський, адвокат, Заступник Голови Комітету з питань митного та податкового права НААУ, член Експертної ради при Міністерстві фінансів України, керуючий АБ «Yurovskyi & Co»