Новелізація спецзакону про допомогу українським громадянам у Польщі
Ірина Василик, адвокат, проректор Вищої школи адвокатури, керівник Центру досліджень адвокатури і права НААУ
Василик Ірина
04.04.2023

23 січня 2023 року Президентом Польщі Анжеєм Дудою підписані правки до «Закону про допомогу громадянам України у зв’язку із збройним конфліктом на території їхньої держави», від 12 березня 2022 р. Цей Закон регулює законність перебування українців, котрі змушені були рятуватися від війни, у Польщі, а також питання надання їм різних видів допомоги. Практика співпраці державних органів з питаннями надання допомоги українським громадянам потребували коригування у певних напрямках.

Від січня 2023 року зміни передбачають кілька моментів:

По-перше: Це спрощення для польських підприємців, які беруть на роботу українців. Водночас накладаються й певні обов’язки на тих, хто шукає в Польщі захисту від війни та прагне залишитись в цій країні на тривалий період, тому норми закону покликані, перш за все, стимулювати українців шукати у Польщі працевлаштування, а роботодавців охочіше надавати їм таку можливість. Нові норми Спецзакону визначають, що після прибуття на територію Польщі українські громадяни матимуть 30 днів для того, щоб подати заяву на отримання ідентифікаційного номера PESEL, а отже, офіційно зареєструватися у цій країні. Ті, хто вже проживає в Польщі певний час після початку повномасштабної війни, але ще не отримав такого номера, також матимуть всього 30, а не 90 днів, як досі, коли норма набуде чинності.

По-друге: Від зайнятості іноземного громадянина, зокрема й українця чи українки, залежатиме отримання дозволу на проживання у Польщі, і з 1 квітня 2023 року такий дозвіл в Польщі зможуть отримати українці, які знайшли роботу або започаткували свій бізнес у Республіці Польща, а отже, планують залишитись у цій країні на тривалий час. Станом на сьогодні у Польщі п’ятивідсотковий рівень безробіття.

По-третє: Новелізація Спецзакону також передбачає, що з 1 березня 2023 р. українські громадяни, які виїхали з України внаслідок війни і перебувають в Польщі більше 120 днів, будуть змушені покривати 50 % вартості житла у пунктах спільного проживання на території Польщі. А з 1 травня сума зросте, крім окремих випадків, які будуть розглядатися індивідуально, до 75 %, якщо особа проживає в Польщі понад 180 днів. Максимальна вартість місячного проживання складатиме 1200 злотих, але не більше 60 злотих на день. Проживання в пунктах масового розміщення залишатиметься й надалі безкоштовним для українців, які перебуватимуть у Польщі до 120 днів. Проте є винятки, коли українці будуть звільнені від оплати за проживання в пунктах масового розміщення, зокрема ті, які, наприклад, через інвалідність, вік (жінки від 60 років, чоловіки від 65 років), важку життєву ситуацію, вагітність або необхідність догляду за дітьми не можуть працювати.

По-четверте: Відтепер для українських громадян буде обов’язковим отримання ідентифікаційного номера — PESEL. Він підтверджує легальність перебування у Польщі і відкриває доступ до отримання соціальних допомог, безкоштовної медицини, низки публічних онлайн-послуг та інших можливостей, якими користуються місцеві жителі. Так, українці матимуть 30 днів, щоб подати заявку на PESEL.

По-п’яте: Контроль виїзду українських громадян, які перебувають у Польщі, рятуючись від війни, з боку держави, зокрема Установою соціального страхування (ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH, ZUS). Зміни до Спецзакону передбачають перевірку права українських громадян на отримання допомоги на дітей за програмами: 500+, 300+, сімейний капітал опікунчий, дофінансування перебування дитини в яслах. За новелами не тільки прикордонна служба, а й ZUS отримають доступ до інформації про історію перетину кордону біженцями з України, зокрема дату кожного в’їзду та виїзду з Польщі. МВС Польщі пояснює, що це зроблено для того, аби запобігти випадкам незаконного отримання таких допомог, коли, наприклад, люди вже виїхали з Польщі або приїжджають на день-два виключно для того, щоб таку допомогу отримати.

По-шосте: Зміни щодо отримання карти побиту. Українці, які прибули до Польщі після 24 лютого 2022 року, не зможуть отримати карти побиту в спрощеному порядку, як це передбачалося вищезазначеним законом раніше. Від 1 квітня 2023 року українці, які офіційно працевлаштовані/працевлаштуються в Республіці Польща і виконуватимуть висококваліфіковану роботу або відкриють чи вже відкрили свій бізнес, зможуть подавати документи на карти тимчасового побиту. При цьому їм достатньо буде подати лише заяву та супровідні документи, відбитки пальців братимуть з реєстру PESEL (тільки якщо не вдасться зробити це через якісь причини, тоді викликатимуть особисто на здачу відбитків пальців).

По-сьоме: Полегшення перетину кордону українськими громадянами, які зможуть не тільки приїжджати до Польщі на підставі електронного документа в мобільному додатку Дія (разом із проїзним документом), а й вільно подорожувати з ним Шенгенською зоною. Також запроваджено правову основу для видачі такого електронного документа для дитини українських громадян, які рятуються від війни, яка народилася на території Польщі під час тимчасового захисту. Фактично цей електронний документ прирівняли до карти побиту. Водночас він перестане бути чинним, якщо українці втратять статус UKR у Польщі або отримають тимчасовий захист в іншій країні ЄС.

По-восьме: З 1 вересня 2023 року директори шкіл та органи місцевого самоврядування в Польщі отримають доступ до освітньої бази даних, аби мати змогу перевіряти, чи діти з України відвідуватимуть школу, польську, або навчатимуться онлайн в українській. Допоможе в цьому реєстр PESEL, з якого до бази даних системи освіти надходитиме інформація про дітей шкільного віку, які прибули чи прибуватимуть до Польщі. Якщо вони не відвідуватимуть польську школу, тоді муситмуть підтвердити, що навчаються дистанційно в Україні. Таке нововведення дозволить швидше реагувати у випадку невиконання шкільного обов’язку, що потенційно загрожує благополуччю дитини. Зміна стосується всіх учнів польської системи освіти, в тому числі дітей з України, які прибули на територію Республіки Польща після 24 лютого 2022 року. Крім того, польські школи отримають додаткові кошти на забезпечення підручниками та навчальними матеріалами учнів з України. Стосується це державних і недержавних початкових шкіл та шкіл мистецтв, які дають загальну освіту в об’ємі початкової школи.

По-дев’яте: До 24 серпня 2023 року продовжена легальність перебування на підставі польських національних віз та карт побиту, які були видані громадянам України й термін дії яких закінчився після 24 лютого 2022 року. Також до 23.08.2023 продовжено легальність перебування українцям, які приїхали до Польщі на підставі біометрії до 24.02.2022 й не подавалися тут на карту побиту. Інші зміни стосуються надання дозволу на працю працівникам конкретних професій, зокрема: громадянам України надано можливість підтвердження здобутої в Україні кваліфікації для виконання гірничих професій у Польщі. Також медсестрам і акушеркам/акушерам з України надано можливість «доповнити свою професійну освіту» до того рівня, який відповідає вимогам ЄС, тобто вони отримали дозвіл пройти додаткове навчання, після закінчення якого можна буде працевлаштуватися в Польщі за спеціальністю без необхідності прив’язки до певного медичного закладу, обов’язкового зазначення терміну виконання роботи і обсягу обов’язків. Зазначимо, що станом на березень 2023 року дата легального перебування українців у Польщі, які рятуються від війни, поправками до Спецзакону не змінена, а отже, кінцева дата перебування 24 серпня 2023 року.

Матеріал підготувала Ірина Василик, адвокат, проректор Вищої школи адвокатури, керівник Центру досліджень адвокатури і права НААУ

Матеріал опубліковано у Віснику НААУ № 3 (89). https://cutt.ly/v42cOyX

         Зареєструватися на вебінар Ірини Василик на тему: "Правила адвокатської етики в історичній ретроспективі". https://cutt.ly/u7uumht