Право на компенсацію зруйнованого чи пошкодженого майна фізичних осіб: адвокат Анастасія Сербіна
Підсумки вебінару
Сербіна Анастасія
12.01.2023

Анастасія Сербіна, адвокат, заступниця Голови комітету НААУ з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування, провела у Вищій школі адвокатури НААУ вебінар на тему: «Право на компенсацію зруйнованого чи пошкодженого майна фізичних осіб».

Питання компенсації за зруйноване майно гостро постало перед українцями ще починаючи від часів тимчасової окупації Донецької та Луганської областей. Як наслідок, до 24 лютого 2022 року ми вже мали великий спектр справ, що стосувалися компенсації шкоди за зруйноване житло. Деякі з них були успішними, деякі – ні. Попередній досвід, безумовно, може стати в нагоді, але повноцінно не забезпечує алгоритмами дій.

Питання отримання компенсації за зруйноване майно з початком повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України набуло зовсім інших сенсів, оскільки від початку війни правила гри значно змінилися, обсяги руйнації стали іншими, і як наслідок перед державою постало питання необхідності швидкого реагування шляхом прийняття релевантних нормативно-правових актів, які дозволили б фізичним та юридичним особам отримати справедливу компенсацію.

Станом на сьогодні діє досить розгалужена нормативно-правова база, яка визначає конкретні процедури і правила, разом з тим на законодавчому рівні відсутній окремий закон, який регламентував би право на отримання компенсації за зруйноване чи пошкоджене майно. Саме через це існує певна проблематика, що робити сьогодні тут і зараз, аби захистити право власності особи, яка зазнала наслідків військової агресії російської федерації.

Чинна нормативно-правова база надає певне розуміння, які необхідні дії мають вчиняти адвокати задля забезпечення своїм клієнтам отримання справедливої компенсації у найближчий час або в короткостроковій перспективі. До таких актів насамперед віднесено:

• Порядок визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затверджений Постановою КМУ від 20 березня 2022 року № 326;

• Постанову КМУ «Про збір, обробку та облік інформації про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації» від 26 березня 2022 року № 380;

• Порядок виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд, затверджений Постановою КМУ від 19 квітня 2022 року № 473.

До важливих нормативно-правових актів, що можуть бути застосовані у контексті відшкодування шкоди віднесено також такі як:

• Методики проведення обстеження та оформлення його результатів, затверджені наказом Мінрегіону від 06 серпня 2022 року № 144;

• Постанова КМУ «Про реалізацію експериментального проекту щодо моніторингу завданих пошкоджень та руйнувань за регіонами України внаслідок збройної агресії Російської Федерації на основі геоінформаційної системи» від 24 червня 2022 № 726;

• Постанова КМУ «Деякі питання фінансування робіт з відновлення зруйнованого майна та інфраструктури» від 29 липня 2022 року № 879.

Анастасія Сербіна окремо сфокусувала увагу на практичних аспектах застосування Постанови КМУ «Про затвердження Порядку надання та визначення розміру грошової допомоги постраждалим від надзвичайних ситуацій та розміру грошової компенсації постраждалим, житлові будинки (квартири) яких зруйновано внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройної агресією Російської Федерації» від 18 грудня 2013 року № 947. На сьогодні ця Постанова є чинною, однак її положення неможливо реалізувати внаслідок повномасштабної збройної агресії і припинення діяльності комісій. Постанова зовсім не адаптована до подій після 24 лютого 2022 року, більше того, вона не розповсюджується на інші території, крім Луганської та Донецької областей. За цією Постановою надається компенсація у розмірі не більш як 300 тис. гривень за один об’єкт зруйнованого житла власникам житла, яке перебуває на контрольованій Україною території та було зруйновано внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією РФ, після дати набрання чинності Указом Президента України від 14 квітня 2014 № 405 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України», тобто після 14 квітня 2014 року.

У розрізі судової практики лектор звернула увагу на правові позиції щодо незастосування імунітету держави та відсутності потреби направляти до посольства рф в Україні запитів щодо згоди бути відповідачем у справах про відшкодування шкоди. Зокрема, наголошено на Постановах ВС від 14 квітня 2022 року у справі № 308/9708/19 та від 18 травня 2022 року у справі № 760/17232/20-ц. Поруч з цим підкреслено на проблематичності виконання судових рішень, стороною в яких є російська федерація.

Що стосується необхідних законодавчих змін у цій сфері, станом на сьогодні очікує другого читання Проєкт Закону про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації (реєстр. № 7198). На опрацюванні в Комітеті з питань економічного розвитку знаходиться законопроєкт про компенсацію за майно, втрачене, пошкоджене та знищене внаслідок збройної агресії Російської Федерації та справедливий розподіл репарацій (реєстр. № 7237).

Відеофрагмент доступний для перегляду на сторінці Вищої школи адвокатури НААУ у Facebook: https://bit.ly/3VRPHy5

Детально про особливості отримання компенсації за зруйноване та пошкоджене майно дізнавайтеся у тематичному матеріалі від Advokat Post: https://bit.ly/3ZmPzcP

Більше про заходи з підвищення кваліфікації адвокатів у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ: https://bit.ly/3gl0otC