Діджиталізація виконавчого провадження
Про діджиталізацію виконавчого провадження розповіла адвокат, заступниця голови Комітету НААУ з питань електронного судочинства та кібербезпеки адвокатської діяльності Тетяна Рабко під час заходу з підвищення кваліфікації адвокатів Тернопільської області, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Рабко Тетяна
17.09.2025

Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками діджиталізацію виконавчого провадження, а саме:

  • 1. Електронні виконавчі документи.
  • 2. Повноваження на представництво сторін у виконавчому провадженні через призму електронного судочинства.
  • 3. Функціонал розділу «Виконавчі документи» для Стягувача.
  • 4. Зміни порядку повернення судового збору за судовими рішеннями.
  • 5. Функціонал розділу «Виконавчі документи» для Боржника.
  • 6. Електронні документи виконавчого провадження.
  • 7. Цифрова взаємодія з державним і приватним виконавцем: подання клопотань та заяв.
  • 8. Судова практика у сфері виконання рішень: цифровий вимір правозастосування.

У рамках характеристики діджиталізації виконавчого провадження акцентовано на наступному:

1. Електронні виконавчі документи

Оформлення і видача виконавчих документів здійснюються судом, який ухвалив відповідне рішення, в паперовій або електронній формі за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами.

Виконавчі листи/накази суду викладаються в електронній формі з використанням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи, шляхом заповнення відповідних форм процесуальних документів, передбачених Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему. На виконавчий лист/наказ суду, викладений в електронній формі, накладається кваліфікований електронний підпис судді (у разі колегіального розгляду кваліфіковані електронні підписи всіх суддів, що входять до складу колегії).

Одночасна видача судом виконавчого документа одній і тій самій особі в паперовій та електронній формах не допускається.

У розділі «Виконавчі документи» відображені виконавчі документи (рішення, постанова, судовий наказ тощо), що видаються судами у передбачених законом випадках. Інформація відображена у вигляді списку документів з можливістю пошуку та фільтрації по даті надходження документу.

2. Повноваження на представництво сторін у виконавчому провадженні через призму електронного судочинства

Відповідно до статті 16 Закону України «Про виконавче провадження» повноваження адвоката як представника підтверджуються одним з таких документів:

1) довіреністю;

2) ордером, виданим відповідно до Закону України “Про адвокатуру та адвокатську діяльність”;

3) дорученням органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правничої допомоги, виданим відповідно до Закону України “Про безоплатну правничу допомогу”.

Якщо виписки з ЄДР або довіреності були видані до 03.02.2024 року, їх необхідно перевидати. Для цього керівник організації / установи повинен у розділі «Довіреності/ордери»: Обрати документ під назвою «Виписка з ЄДР» Натиснути кнопку «Переформувати виписку з ЄДР» для відповідного документа, після чого видати нові довіреності.

Для видачі електронної довіреності необхідно натиснути виписка з ЄДР. Важливо! У разі обрання створити довіреність, повноваження будуть передані від імені фізичної особи, а не юридичної особи.

У електронному суді доступна можливість скасування електронної довіреності у підсистемі «Електронний суд» за допомогою анулювання довіреності.

3. Функціонал розділу «Виконавчі документи» для Стягувача:

Стягувач має можливість онлайн подати на виконання документи типу Ухвала, Постановатощо, які мають відмітку ДНЗС (дата набрання законної сили) або виконавчі листи.

Для цього необхідно:

  • Відкрити потрібний документ у розділі «Виконавчі документи».
  • Натиснути кнопку «ПОДАТИ НА ВИКОНАННЯ».

У процесі подання:

  • Доступний перелік державних та приватних виконавців, реалізований у вигляді списку, що розкривається.
  • Всі поля заяви до виконавчої служби автоматично заповнюються на основі даних із кабінету користувача та інформації, внесеної працівником суду.
  • На етапі «Стягувач» користувач може коригувати адресу, телефон та електронну пошту.
  • На етапі «Боржник» – дозволяється коригування даних боржника.
  • Текст заяви також доступний для редагування.

Важливо:

  • Якщо пред’являється електронний виконавчий документ, його реєстрація в АСВП (Автоматизованій системі виконавчих проваджень) здійснюється автоматично.
  • Забороняється одночасне пред’явлення одного виконавчого документа:
  • у різні органи ДВС та/або приватним виконавцям,
  • а також одночасне подання одного документа в електронній та паперовій формах.
  • Перед відкриттям провадження виконавець зобов’язаний перевірити наявність відкритих проваджень у системі щодо цього документа.

4. Зміни порядку повернення судового збору за судовими рішеннями

7 січня 2025 року набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 26.11.2024 № 606 «Про внесення змін до Порядку повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10.12.2024 за № 1888/43233. Даним наказом внесено зміни до механізму повернення судового збору у випадках, визначених статтею 7 Закону України «Про судовий збір».

Відповідно до нового порядку органи Казначейства здійснюють повернення судового збору в усіх випадках виключно на підставі електронного подання, сформованого або Державною судовою адміністрацією України, або її територіальним управлінням, або відповідним судом.

Для повернення судового збору платнику необхідно звернутися із заявою або до Державної судової адміністрації України, або до її територіального управління, або до відповідного суду за місцем розгляду справи. Разом із заявою про повернення коштів судового збору з бюджету платником подається до зазначених органів оригінал або копія платіжної інструкції, яка підтверджує перерахування коштів до бюджету.

5. Функціонал розділу «Виконавчі документи» для Боржника

Функціонал розділу «Виконавчі документи» для Боржника:

  • Для боржника передбачена можливість онлайн-сплати виконавчих документів у випадках, коли стягувачем є державна установа (суд, ТУ ДСАУ, ДСАУ) за реквізитами, вказаними у виконавчому документі.
  • Якщо суд ухвалив рішення про стягнення судового збору та штрафу одним документом, у системі буде відображено два записи — окремо для кожного коду класифікації доходів бюджету.

Статуси документів, для яких доступна кнопка «Сплатити»:

  • Автоматична подача;
  • До виконання;
  • Негайне виконання;
  • Строк добровільної сплати.

Порядок онлайн-оплати:

  1. Відкрити виконавчий документ.
  2. Ознайомитись з додатковою інформацією, що міститься у полях документа.
  3. Натиснути кнопку «Сплатити».
  4. На сторінці оплати обрати зручний спосіб та уважно перевірити призначення платежу.
  5. Після успішної сплати на екрані з’явиться підтвердження про оплату.

Після оплати:

  1. Статус документа у кабінеті Електронного суду змінюється на «Сплачено».
  2. Квитанція та інформація про сплату автоматично направляються до суду та відображаються у матеріалах справи.
  3. Квитанції одразу стають доступними та зберігаються у вигляді додатків до виконавчого документа.

Додатково:

  1. Оригінал документа про сплату судового збору чи штрафу (у паперовій та/або електронній формі) приєднується до матеріалів справи.
  2. Перед надсиланням виконавчого документа працівник суду:
  • перевіряє стан добровільної сплати боржником коштів;
  • у разі сплати ставить відмітку про добровільне виконання із зазначенням дати, суми, способу оплати та підпису відповідального працівника

6. Електронні документи виконавчого провадження

Відповідно до ч. 2 ст. 28 Закону України «Про виконавче провадження»,
документи виконавчого провадження надсилаються виключно в електронній формі органам та особам, які мають електронні кабінети в ЄСІТС або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами.

Додатково документи можуть бути надіслані на письмове звернення сторін за адресами, зазначеними у виконавчому документі.

Важливо: сторона, до електронного кабінету якої надіслано документи виконавчого провадження, вважається належним чином повідомленою про винесення виконавцем відповідної постанови.

Розділ «Документи ВП» у кабінеті Електронного суду містить перелік документів виконавчого провадження, сформованих і надісланих виконавцем.
Перелік відображається у вигляді таблиці з такими атрибутами:

  • номер виконавчого провадження;
  • номер та дата постанови;
  • назва постанови;
  • стан провадження;
  • дата надходження документа до ЕС;
  • сума заборгованості в гривнях;
  • назва виконавця / органу ДВС;
  • роль користувача;
  • ВД — посилання на виконавчий документ.

Додаткові можливості:

У вікні перегляду виконавчого документа користувач може:

  • перевірити кваліфікований електронний підпис (КЕП);
  • завантажити документ з файлом підпису у форматі .zip;
  • переглядати документ у збільшеному форматі.

Терміни:

Поняття «Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система» (ЄСІТС)
та «Єдина судова інформаційно-комунікаційна система» є тотожними
до приведення термінології в законах та інших нормативно-правових актах у відповідність. (Положення доповнено п. 134 згідно з Рішенням Вищої ради правосуддя № 2623/0/15-24 від 05.09.2024).

7. Цифрова взаємодія з державним і приватним виконавцем: подання клопотань та заяв

Реєстр приватних виконавців України містить основні відомості про приватних виконавців:

  • ПІБ приватного виконавця;
  • номер та дата посвідчення, що підтверджує право на здійснення діяльності;
  • територія діяльності — адміністративно-територіальна одиниця, у межах якої виконавець може працювати;
  • адреса офісу;
  • контактна інформація — телефон, електронна адреса;
  • стан діяльності — активний, призупинений, анульований тощо.

    Інформація про органи державної виконавчої служби (ДВС):

На сайті Міністерства юстиції України доступні дані про органи ДВС:

  • повне найменування органу ДВС;
  • адреса місцезнаходження та адреса для листування;
  • офіційна електронна адреса;
  • контактні телефони;
  • реквізити рахунків для сплати заборгованості за виконавчим провадженням.

Алгоритм подання заяви або клопотання онлайн:

  1. Підготовка документа
  1. скласти заяву чи клопотання відповідно до вимог Закону України «Про виконавче провадження»;
  2. оформити у форматі PDF;
  3. додати документ, що підтверджує повноваження представника у виконавчому провадженні.
  4. Підписання КЕП
  1. підписати документ кваліфікованим електронним підписом (КЕП).
  2. Платформи для підписання:
  1. ca.diia.gov.ua/sign
  2. czo.gov.ua/sign
  3. Обирається формат підписання ASIC-E.
  4. Надсилання документа
  5. надіслати підписаний файл на офіційну електронну пошту:
  1. приватного виконавця,
  2. або відповідного органу ДВС.

Результат підписання:

  • При підписанні документ зберігається у ZIP-папці, яка містить:
  • сам документ, на який накладався підпис,
  • підписаний файл,
  • протокол створення та перевірки кваліфікованого/удосконаленого електронного підпису.

Цей процес забезпечує цифрову взаємодію між сторонами виконавчого провадження та виконавцями, спрощує подання заяв і клопотань та гарантує їх юридичну силу.

8. Судова практика у сфері виконання рішень: цифровий вимір правозастосування:

  1. Постанова Північного апеляційного господарського суду від 30.06.2025 року по справі №910/4528/24: Згідно з ч. 1 ст. 327 ГПК України виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції. Підпунктом 19.1 підпункту 19 пункту 1 розділу ХІ “Перехідні положення” Господарського процесуального кодексу України передбачено, що до дня початку функціонування Єдиного державного реєстру виконавчих документів оформлення і видача виконавчих документів здійснюються судом, який ухвалив відповідне рішення, в паперовій або електронній формі за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. Одночасна видача судом виконавчого документа одній і тій самій особі в паперовій та електронній формах не допускається. Враховуючи вищевикладені норми права, судом, на який процесуальним законом покладається обов`язок видати виконавчий документ, є суд, який розглядав справу як суд першої інстанції. Аналогічна стала правова позиція Верховного Суду відображена в ухвалах від 03.04.2024 у справі №905/405/22 та від 29.02.2024 у справі №924/710/23, постановлених за результатами розгляду судом касаційної інстанції заяв про видачу наказів на виконання рішень суду першої інстанції. здійснюючи апеляційний перегляд рішення Господарського суду міста Києва від 24.07.2024 у справі №910/4528/24 та ухвалюючи за його результатом постанову від 10.06.2025 Північний апеляційний господарський суд не розглядав дану справу як суд першої інстанції. Отже, видача наказу на виконання постанови Північного апеляційного господарського суду від 10.06.2025 у справі 910/4528/24 здійснюється Господарським судом міста Києва, як розглядав справу як суд першої інстанції.
  2. Ухвала Донецького окружного адміністративного суду від 23.09.2024 року по справі № 200/3462/22: Згідно листа ДСА України №15-12512/23 від 19.10.2023 року роз`яснено, що уразі видачі виконавчого документа в паперовій формі дублікат такого документа також видається в паперовій формі. Враховуючи викладене та те, що виконавчий лист по справі був виданий позивачу в паперовій формі, у суду відсутні підстав для задоволення заяви в частині видачі дублікату виконавчого листа саме у формі електронного документа.
  3. Ухвала Вінницького окружного адміністративного суду від 15.07.2024 року по справі № 120/8409/24: Як видно із повідомлення №538907 спірна постанова доставлена до електронного кабінету позивача 14.06.2024 р. о 19:08. Згідно інформації розміщеної на сайті ТУ ССО у Вінницькій області https://vn.court.gov.ua/tu02/, робочий день в п`ятницю до 15.45 год. Відтак, постанова надійшла до позивача в неробочий час, а тому не можна вважати, що 14.06.2024р.позивач був ознайомлений з нею. Відтак, строк слід обчислювати з наступного робочого дня, яким є 17.06.2024 р.
  4. Ухвала Чернігівського окружного адміністративного суду від 28.01.2025 року по справі № 620/16729/24: З відзиву на позовну заяву суду стало відомо про факт направлення відповідачем та доставлення оскаржуваної постанови від 15.11.2024 до Електронного кабінету ЄСІТС Любецької селищної ради 16.11.2024, 00:14:05. Абзацом першим частини другої статті 28 Закону України «Про виконавче провадження» документи виконавчого провадження органам та особам, які мають електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), яка забезпечує обмін документами, надсилаються виключно в електронній формі. На виконання вказаної норми відповідачем було направлено позивачу оскаржувану постанову та доставлено до Електронного кабінету ЄСІТС позивача 16.11.2024, 00:14:05, що підтверджується копією повідомлення №3344996. Суд зазначає, що при вирішенні питання щодо дотримання строку звернення до адміністративного суду необхідно чітко диференціювати поняття дізнався та повинен був дізнатись. При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що фактично про порушення своїх прав позивач дізнався 16.11.2024, тобто з дати доставленням постанови про стягнення виконавчого збору від 15.11.2024 до Електронного кабінету ЄСІТС позивача.

Першоджерело - https://tinyurl.com/4s9a53yz