Поважні причини, які перешкоджають роботі педагогів в онлайн – режимі, та їх вплив на освітній процес: Вікторія Поліщук
Онлайн-освіта в умовах воєнного стану
Поліщук Вікторія
28.12.2022

Під час фахової дискусії: «Онлайн-освіта в умовах воєнного стану: виклики, ризики та ефективні способи захисту прав учасників освітнього процесу», Вікторія Поліщук, адвокат, голова Комітету з трудового права НААУ, презентувала доповідь на тему: «Поважні причини, які перешкоджають роботі педагогів в онлайн – режимі, та їх вплив на освітній процес».

В умовах воєнного стану за участю педагогічних працівників найчастіше трапляються такі ситуації:

  1. Педагогічний працівник виїхав за кордон і несвоєчасно попередив про свій виїзд керівництво навчального закладу;
  2. Відбулося скорочення педагогічних працівників, які викладали російську мову, і інколи, щоб не проводити процедуру скорочення, застосовується звільнення за прогул;
  3. Відсутній якісний інтернет зв’язок або електроенергія, і як наслідок викладач не вийшов на зв’язок. Як результат проблеми з інтернет-зв’язком та зі світлом маємо неякісне надання освітніх послуг та скарги від батьків або від самих учнів.

З’ясування поважності відсутності працівника на роботі є визначальним фактом для вирішення питання про законність звільнення з роботи за п. 4 ч. 1 ст. 40 КЗпП України. Вичерпного переліку поважних причин відсутності на роботі у трудовому законодавстві України не визначено, тому в кожному окремому випадку оцінка поважності причин відсутності на роботі дається, виходячи з конкретних обставин.

Відповідно до сталої судової практики причину відсутності на роботі можна вважати поважною, якщо явці на роботу перешкоджали істотні обставини, які не можуть бути усунуті самим працівником. Поважними визнаються такі причини, які виключають вину працівника.

До них віднесено:

  • стихійні лиха, хвороба працівника або членів його сім'ї, нерегулярна робота транспорту, участь працівника в порятунку людей або майна, відмова від незаконного переведення та невихід у зв'язку з цим на нову роботу;
  • повітряна тривога;
  • відсутність світла в регіоні;
  • в регіоні ведуться бойові дії, регіон в оточенні, блокуванні;
  • працівник проживає в безпосередній близькості до регіону, де ведуться бойові дії.

Не вважаються прогулом відсутність працівника не на підприємстві, а на робочому місці; відмова від незаконного переведення; відмова від роботи, протипоказаної за станом здоров’я, не обумовленої трудовим договором або в умовах, небезпечних для життя і здоров’я; невихід на роботу після закінчення строку попередження при розірвання трудового договору з ініціативи працівника (Постанова КЦС ВС від 05.12.2018 року у справі №754/16137/15-ц).

У питанні звільнення працівників за прогул заслуговує на увагу відповідна судова практика:

  1. У Рішенні Селидівського міського суду Донецької області від 01.08.2022 року по справі № 242/1050/22 визначено, що невихід позивача на роботу внаслідок ведення воєнних дій та пов’язаних з ними обставин, не може мати наслідком звільнення за пунктом 4 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України за підставою «прогул» (https://bit.ly/3G6xRCD).
  2. У Рішенні Жовтневого районного суду м. Харків від 25.11.2022 року у справі № 639/2672/22 передбачено, що відсутність позивача на роботі була зумовлена поважною причиною, оскільки була направлена на зберігання життя і здоров’я як позивача, так і її малолітньої доньки, а тому ознак прогулу не містить (https://bit.ly/3BPSsss).

У випадку, коли ставиться питання про відповідальність певного педагогічного працівника, судом береться до уваги:

  • По-перше, чи встановлено та погоджено дистанційну роботу саме для цієї особи;
  • По-друге, яким чином ведеться комунікація між працівником та роботодавцем в умовах воєнного стану на рівні освітнього закладу;
  • По-третє, яка наразі ситуація в регіоні.

У справах, в яких оспорюється незаконне притягнення до дисциплінарної відповідальності, саме роботодавець повинен довести, що притягнення до дисциплінарної відповідальності відбулося без порушення законодавства про працю.

Навчальний заклад має довести три важливі фактори:

  1. Прогул – це порушення зі сторони працівника чи наслідок відмови від якихось дій?
  2. Кому підпорядковується працівник?
  3. Чи дотримано алгоритм звільнення: строки, отримано письмові пояснення від працівника, чи надавався працівнику розумний термін для виходу на роботу у випадку перебування за кордоном?

Якщо викладач не може працювати в умовах онлайн-режиму, застосовними є такі механізми:

  1. Відпустка;
  2. Простій з вини працівника;
  3. Звільнення за власним бажанням;
  4. Якщо є умови, то призупинення дії трудового договору.

Трансляція фахової дискусії доступна для перегляду: https://bit.ly/3Hxtphi

Підсумки фахової дискусії: https://bit.ly/3BXBs3D

Ознайомитися з матеріалами, підготовленими за наслідками фахової дискусії:

Ознайомитися з матеріалами, підготовленими за наслідками фахової дискусії:

Право дітей (студентів) на аліменти та інші форми утримання, вплив обставин, обумовлених онлайн-навчанням. https://bit.ly/3hTXZr7

Онлайн-навчання, ризики відповідальності для батьків, способи захисту та відновлення порушених прав. https://bit.ly/3vgKBQY

Який порядок переведення студентів з ТОТ з контрактної форми навчання на бюджетну? https://bit.ly/3Wsuc7R

Подвійне навчання українських дітей: вибір батьків чи інтереси дитини? https://bit.ly/3C5AuCn

Вища освіта в умовах воєнного стану, якість процесу, ефективність та конкурентоспроможність результату: https://bit.ly/3G3gMrU