Бронювання адвокатів: як здійснити на практиці?
Про бронювання адвокатів: як здійснити на практиці розповіла адвокат, медіатор, Голова Комітету з трудового права НААУ, керівниця Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ Вікторія Поліщук під час заходу з підвищення професійного рівня адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури.
Поліщук Вікторія
03.06.2025

Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками бронювання адвокатів, а саме:

  • 1. Бронювання адвокатів: чи існують можливості для бронювання?
  • 2. Порядок бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану.
  • 3. Порядок та критерії визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Алгоритми дій. Підстави відмови для отримання статусу критично важливого підприємства.
  • 4. Приклади із судової практики.

У рамках характеристики бронювання адвокатів акцентовано на наступному:

1. Бронювання адвокатів: чи існують можливості для бронювання?

Постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» № 76 від 27.01.2023 р., якою затверджено:

  • Порядок бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану (далі — Порядок № 76);
  • Порядок та критерії визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі — Порядок та критерії).

Критерії, за якими здійснюється визначення підприємств, віднесених до сфери управління Міністерства юстиції України, які мають важливе значення для галузі національної економіки в особливий період, що затверджені наказом Мін’юсту № 110/5 від 13.01.2025 р. підприємство перебуває у сфері управління Міністерства юстиції України або єдиним засновником та акціонером якого є держава в особі Міністерства юстиції України.

Бронюватися можуть працівники, які працюють або проходять службу:

  • в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування;
  • в органах державної влади, інших державних органах, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро, Державному бюро розслідувань, органах прокуратури, БЕБ, ДСНС, Державній кримінально-виконавчій службі, Службі судової охорони, в судах, установах системи правосуддя та органах досудового розслідування (крім військовозобов’язаних, зазначених в абзаці другому цього пункту), а також на штатних посадах патронатних служб державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
  • на підприємствах, в установах та організаціях, які в установленому порядку визначено критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період;
  • на підприємствах, в установах та організаціях, які в установленому порядку визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період;
  • у спеціалізованих установах ООН, міжнародних судових органах, міжнародних та неурядових організаціях та установах, членом, учасником або спостерігачем у яких є Україна відповідно до укладених міжнародних договорів України;
  • в операторах протимінної діяльності, які проводять розмінування (гуманітарне розмінування) відповідно до законодавства.

Якщо адвокат перебуває в трудових відносинах, його керівництво має право в загальному порядку звернутися із заявою про бронювання такого адвоката, у зв’язку із виключністю покладених на нього обов’язків (за наявністю таких). Відповідне роз’яснення міститься в рішенні РАУ від 02.08.2022 N 67.

2. Порядок бронювання військовозобов’язаних за спискомвійськовозобов’язаних під час діївоєнного стану

Бронювання військовозобов’язаних адвокатів на період воєнного часу проводиться в загальному режимі на підставі визначеного в законодавстві порядку. Жодного іншого порядку для адвокатів не передбачено.

Бронювання військовозобов’язаних здійснюється за списками військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, в електронній формі засобами Порталу Дія.

Бронюванню підлягають усі особи:

  • які займають посади державної служби категорії “А”;
  • які займають посади штатних працівників патронатних служб державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
  • які займають посади керівників обласних, районних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (військових адміністрацій у разі їх утворення);
  • які займають посади державної служби категорії “Б” , але на яких тимчасово покладено виконання обов’язків за вакантною посадою державної служби категорії “А” ;
  • які займають посади голів обласних, районних, районних у місті (у разі утворення) рад, сільських, селищних, міських голів;
  • кінцеві бенефіціарні власники критично важливих підприємств, критично важливих установ, які не є їх працівниками;
  • члени наглядових рад суб’єктів господарювання, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави і вартість активів яких за даними останньої фінансової звітності або річний розмір чистого доходу яких перевищує 200 млн. гривень, а також особливо важливих для економіки підприємств, вартість активів яких за даними останньої фінансової звітності перевищує 2 млрд. гривень або річний розмір чистого доходу яких перевищує 1,5 млрд. гривень;
  • працівники критично важливих підприємств, критично важливих установ, які визначені Мінстратегпромом критично важливими для функціонування економіки в особливий період, у сфері обороннопромислового комплексу;
  • працівники спеціалізованих установ ООН, закордонних дипломатичних установ в Україні, представництв міжнародних організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період;
  • працівники спеціалізованих установ ООН, міжнародних судових органів, міжнародних та неурядових організацій та установ, членом, учасником або спостерігачем у яких є Україна відповідно до укладених міжнародних договорів України;
  • працівники критично важливих установ, до складу яких входять штатні збірні команди олімпійських, неолімпійських видів спорту та спорту осіб з інвалідністю, перелік яких затверджується Мінмолодьспортом;
  • працівники критично важливих установ паливно-енергетичного комплексу та їх підрядних організацій, які здійснюють будівництво, ремонт, відновлення, виготовлення та/або поставку обладнання, надають послуги, проводять інші інженерно-технічні заходи, спрямовані на безперебійне функціонування об’єднаної енергетичної системи та газотранспортної системи України в особливий період, які визначені Міненерго критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період;
  • працівники, які працюють на підприємстві, що виконує функції технічного адміністратора Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, а також технічні працівники постачальника електронних комунікаційних послуг, постачальників електронних комунікаційних мереж, що взаємоз’єднані з мережами інших держав, визначених Мінцифри критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у сфері цифровізації, перелік яких затверджується Мінцифри, включені наказом керівника підприємства до складу аварійно-відновлювальних бригад підприємств, що забезпечують роботу електронних комунікаційних мереж у період знеструмлень та виконують відновлювальні аварійні роботи мереж електронних комунікацій на території Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Київської, Луганської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської областей, м. Києва.

50% бронюються особи: працюють або проходять службу на посадах державної служби категорій “Б” , “В” , — 50 відсотків кількості військовозобов’язаних цих категорій; працюють або проходять службу в органах державної влади, інших державних органах, Національній поліції, Національному антикорупційному бюро, Державному бюро розслідувань, органах прокуратури, БЕБ, ДСНС, Державній кримінальновиконавчій службі, Службі судової охорони, судах, установах системи правосуддя та органах досудового розслідування (крім військовозобов’язаних, зазначених в абзаці другому цього пункту).

Кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, може становити понад 50 відсотків за окремим рішенням Міністра оборони.

Кількість військовозобов’язаних, які займають посади в органі місцевого самоврядування і відповідно до закону підлягають бронюванню, повинна становити не більше 50 відсотків кількості військовозобов’язаних працівників.

Кількість військовозобов’язаних, які займають посади на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі і відповідно до закону підлягають бронюванню, повинна становити не більше 50 відсотків загальної кількості військовозобов’язаних працівників.

Кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, може становити понад 50 відсотків за окремим рішенням Міністра оборони.

Працівники, які заброньовані за іншим підприємством, тепер не враховуються до квоти.

3. Порядок та критерії визначення підприємств, установ і організацій, які є критичноважливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населенняв особливий період. Алгоритми дій. Підстави відмови для отримання статусу критично важливого підприємства

Бронювання військовозобов’язаних здійснюється засобами Порталу Дія за списками, які формуються керівником державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або уповноваженою ним особою.

У разі відсутності у критично важливого підприємства, критично важливої установи коду згідно з ЄДРПОУ або технічної можливості формування списку засобами Порталу Дія.

Алгоритм дій:

1. Критично важливе підприємство, критично важлива установа подають список до відповідного державного органу, який прийняв рішення про визначення їх критично важливим підприємством, критично важливою установою.

2. Державний орган, який прийняв рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливим підприємством, критично важливою установою, подає список засобами Порталу Дія шляхом підключення до робочих місць після проходження уповноваженою особою державного органу ідентифікації та автентифікації з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису.

У списку зазначаються такі відомості щодо:

1) державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи: повне найменування юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи; код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи (у разі наявності) або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи (у разі наявності); місцезнаходження юридичної особи або відокремленого підрозділу юридичної особи (крім критично важливих підприємств, а також критично важливих установ, які визначені Мінстратегпромом); прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) керівника юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи.

2) військовозобов’язаного: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності); реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України); строк дії відстрочки.

Під час формування списку отримуються такі відомості:

  • з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів – відомості про загальну кількість військовозобов’язаних в державному органі, на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, які формуються на підставі даних з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, загальну кількість військовозобов’язаних в державному органі, на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, яким надана відстрочка та які переведені на спеціальний військовий облік.
  • Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб —підприємців та громадських формувань – повне найменування юридичної особи та відокремленого структурного підрозділу юридичної особи;
  • код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи та відокремленого структурного підрозділу юридичної особи;
  • місцезнаходження юридичної особи та відокремленого підрозділу юридичної особи (крім критично важливих підприємств, а також критично важливих установ, які визначені Мінстратегпромом); прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) керівника юридичної особи та відокремленого структурного підрозділу юридичної особи; прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України кінцевого бенефіціарного власника.

Формування списку засобами Порталу Дія завершується накладенням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису керівника державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або особи, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи, відокремленого підрозділу юридичної особи, відомості про яку містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, або керівника державного органу, який прийняв рішення про визначення відповідного підприємства, установи, організації критично важливим підприємством чи критично важливою установою, або уповноваженої ним особи та надсилається до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

Анулювання відстрочки:

1) закінчення строку її дії;

2) позбавлення підприємства, установи, організації статусу критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період органом, який прийняв рішення про визначення такого підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період;

3) завершення критично важливим підприємством виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань;

4) ліквідації державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи, спеціалізованої установи, оператора протимінної діяльності;

5) звільнення військовозобов’язаного з державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи, спеціалізованої установи, оператора протимінної діяльності (крім звільнення з посади з подальшим призначенням на іншу посаду в межах одного державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи, спеціалізованої установи, оператора протимінної діяльності);

6) тимчасового припинення дії трудового договору військовозобов’язаного з критично важливим підприємством, критично важливою установою, спеціалізованою установою, оператором протимінної діяльності;

7) обґрунтованого подання керівника державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи, спеціалізованої установи, оператора протимінної діяльності;

8) надання відстрочки з інших причин, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”;

9) припинення укладеного договору (контракту) або закінчення строку призначення – для працівників спеціалізованих установ;

10) невиконання оператором протимінної діяльності протягом шести місяців робіт з розмінування (гуманітарного розмінування) за сертифікованим (сертифікованими) процесом (процесами) на основі інформації, поданої Центром протимінної діяльності.

У випадках, зазначених у підпунктах 2-10 цього пункту, анулювання відстрочки здійснюється за рішенням Мінекономіки на підставі обґрунтованого подання державних органів, критично важливих підприємств, критично важливих установ, спеціалізованих установ, операторів протимінної діяльності.

Керівник державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або особа, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи, відомості про яку містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, може подати засобами Порталу Дія заяву в електронній формі про анулювання бронювання військовозобов’язаного працівника.

У разі відсутності у критично важливого підприємства, критично важливої установи коду згідно з ЄДРПОУ або технічної можливості формування списку, подання заяви в електронній формі про анулювання бронювання військовозобов’язаного працівника засобами Порталу Дія критично важливе підприємство, критично важлива установа подають список або заяву в електронній формі про анулювання бронювання військовозобов’язаного працівника до відповідного державного органу, який прийняв рішення про визначення їх критично важливим підприємством, критично важливою установою.

Актуальні зміни:

  • Урахування мобілізованих. Під час розрахунку дозволених обсягів бронювання будуть враховуватися мобілізовані після 18 травня 2024 року.
  • Оновлені підходи до розрахунку зарплати. Через перехід на щомісячну звітність середню зарплату підприємства тепер розраховуватимуть за останній календарний місяць, а не за квартал.
  • Автоматична перевірка зарплати. Пенсійний фонд та Мінцифри мають протягом місяця налагодити електронний обмін даними для автоматичної перевірки відповідності зарплати працівників (від 20 тис. грн) вимогам бронювання.

Порядок та критерії визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, затверджені постановою КМУ від 27.01.2023 р. № 76 зі змінами не містить детальних критеріїв за конкретними галузями для визначення підприємств критично важливими для національної економіки. Більшість міністерств затвердили накази, в яких і деталізували ці критерії.

Підставою для прийняття рішення про визначення підприємства критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період є відповідність критеріям за погодженням з Мінекономіки та Міноборони (нові зміни).

4. Приклади із судової практики

Керівники органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій відповідають за включення військовозобов’язаних працівників до списків.

Також керівники цих органів, підприємств, установ і організацій несуть відповідальність за відповідність облікових даних військовозобов’язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам.

Згідно із ст. 210-1 КУпАП за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період на посадових осіб може бути накладено штраф.

Досудовим розслідуванням встановлено, що генеральний директор ТОВ, будучи службовою особою, видав завідомо неправдиві офіційні документи щодо бронювання військовозобов`язаних працівників зазначеного товариства, зміст яких повністю не відповідає дійсності.

На теперішній час, з метою повного, всебічного розслідування кримінального провадження, збору доказів та встановлення істини, виникла необхідність в отриманні та дослідженні відомостей оригіналів документів щодо бронювання військовозобов`язаних осіб (працівників) ТОВ.

Вищевказані відомості можливо отримати лише в ході тимчасового доступу до документів та дослідженні документів, які знаходяться у володінні посадових та службових осіб ТОВ.

Ухвала Суду: Надати тимчасовий доступ до речей та документів.

Керівники несуть відповідальність щодо кількості військовозобов’язаних, які можуть бути заброньовані – ухвала Печерського районного суду м. Києва у справі № 757/52358/24-к. До провадження слідчого судді Печерського районного суду м. Києва в межах кримінального провадження від 26.09.2024 надійшло клопотання старшого слідчого Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань, погоджене прокурором Офісу Генерального прокурора ОСОБА_4 про надання тимчасового доступу до речей і документів.

Обґрунтовуючи внесене клопотання, сторона кримінального провадження вказує, Слідчою групою Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань за процесуального керівництва групи прокурорів Департаменту нагляду за додержанням законів органами Державного бюро розслідувань Офісу Генерального прокурора здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні від 26.09.2024 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 366, ч. 1 ст. 114-1 КК України. Як вказав слідчий, Досудове розслідування у кримінальному провадженні розпочато за матеріалами ІНФОРМАЦІЯ_2, згідно з якими, начальник склала та видала завідомо неправдиві офіційні документи про кількість військовозобов`язаних працівників щодо понаднормового бронювання військовозобов`язаних.

Керівники несуть відповідальність щодо кількості військовозобов’язаних, які можуть бути заброньовані – ухвала Печерського районного суду м. Києва у справі № 757/52358/24-к Як результат? Що перевіряють?

  • Усю кореспонденцію з питань бронювання працівників або належним чином завірених копій;
  • Усю кореспонденцію з органами державної виконавчої влади та місцевого самоврядування, ІНФОРМАЦІЯ_6 та іншими органами військового управління, у тому числі органами системи територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, ІНФОРМАЦІЯ_4 іншими підприємствами, установами, організаціями, з питань бронювання військовозобов`язаних ІНФОРМАЦІЯ_3;
  • Внутрішні у тому числі розпорядчі документи ІНФОРМАЦІЯ_1 з питань організації бронювання військовозобов`язаних, а також документи щодо доведення їх вимог до виконавців або належним чином завірені копії;
  • Документи, які визначають структуру штатного та кількісного складу працівників ІНФОРМАЦІЯ_3 або належним чином завірених копій;
  • Усі документи щодо організації та ведення військового обліку військовозобов`язаних в ІНФОРМАЦІЯ_3 або належним чином завірені копії;
  • Усі накази ІНФОРМАЦІЯ_4 щодо бронювання військовозобов`язаних, які займають посади в ІНФОРМАЦІЯ_5 або належним чином завірених копій, а також виданих у їх розвиток документів ІНФОРМАЦІЯ_5 або належним чином завірених копій;
  • Усі документи щодо застосування нормативно-правової бази під час організації військового обліку і бронювання військовозобов`язаних та інформування про внесення змін до відповідних нормативних актів, доведення до виконавців, у тому числі списків розсилки, резолюцій, протоколів тощо) або належним чином завірених копій;
  • Наказів, заяв, анкет, автобіографій, резолюцій, договорів, квитанцій, протоколів та інших різноманітних за характером документів, з вільними зразками почерку та особистого підпису ОСОБА_5 .

Хочете забронювати через ДІЮ, але дані у працівника не оновлено?

03.05.2024 листом № 409 від 02.05.2024 СП “Полтавська газонафтова компанія” повідомило начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 про направлення працівників для уточнення військово – облікових даних, які мають право на бронювання, оскільки СП “Полтавська газонафтова компанія” є критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення.

07.05.2024 ОСОБА_1 прибув до ІНФОРМАЦІЯ_3 для уточнення військово – облікових даних, пройшов ВЛК та отримав мобілізаційне розпорядження № 3 та його зараховано до команди НОМЕР_1.

Позиція Суду: право на відстрочку від призову на військову службу повинно бути реалізоване військовозобов`язаним шляхом вчинення ним активних дій та оформлення його у відповідний спосіб уповноваженим органом (зокрема, районним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки). При цьому реалізація такого права може бути здійснена лише до моменту набуття ним статусу військовослужбовця.

Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, наведеною в постанові від 18 січня 2024 року у справі №280/6033/22.

Позиція Суду: наданий позивачем лист № 409 від 02.05.2024, яким СП “Полтавська газонафтова компанія” повідомило начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 про направлення працівників для уточнення військово – облікових даних, які мають право на бронювання, оскільки СП “Полтавська газонафтова компанія” є критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення не є таким документом в розумінні Порядку бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану, затвердженого Постановою КМУ № 76 від 27.01.2023. З додатково наданих позивачем доказів також вбачається, що право на відстрочку у позивача виникло лише 17.06.2023 в день видачі наказу Мінекономіки № 14900, що також підтверджує відсутність у позивача відповідного права станом на 07.05.2024.

Першоджерело - https://tinyurl.com/mtavd9ny