Що треба знати адвокату, щоб допомогти підприємству підготуватись до перевірок Держпраці? – Ганна Лисенко
Лисенко Ганна
22.12.2023

Що треба знати адвокату, щоб допомогти підприємству підготуватись до перевірок Держпраці? – Ганна Лисенко

Перевірки Держпраці, права інспектора праці та роботодавця при позаплановій перевірці, поради адвокатам, як допомогти підприємству підготуватись до кадрових перевірок – усі ці питання розкрила під час заходу з підвищення кваліфікації адвокатів «Перевірки Держпраці: інструкція захисту клієнта», який відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ, Ганна Лисенко, адвокат, член Комітету з трудового права НААУ, партнер АО «Адвокатська сім’я Лисенко», експерт з трудового, податкового та господарського права.

Лектор наголосила, що планові перевірки наразі не проводяться, оскільки:

  •  план перевірок не затверджено,

  •  діє постанова Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 № 303, яка забороняє планові перевірки.

Тому інспектори праці можуть проводити лише позапланові перевірки.

Здійснюють кадрові перевірки Державна служба України з питань праці та її територіальні органи, а також Державна податкова служба України та її територіальні органи (Податковий кодекс та Меморандум про співробітництво та партнерство між Держпраці та ДПС від 10.02.2022 р.).

Підставами для проведення перевірок у період воєнного стану є:

  •  звернення працівників про порушення їх трудових прав (заява працівника, звернення на гарячу лінію);

  •  доручення Прем’єр-міністра України, зокрема, щодо дотримання строків виплати заробітної плати;

  •  настання нещасного випадку на виробництві (Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 337 від 17.04.2019 р., зі змінами згідно постанови № 59 від 20.01.2023 р.);

  •  звернення Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації.

Якщо підстава для проведення перевірки відсутня, перевірка визнається незаконною. Ганна Лисенко навела до ознайомлення учасників вебінару Постанову КАС ВС від 29.09.2021 у справі № 360/2716/19. Згідно з матеріалів справи, Держпраці провела перевірку на підставі заяви працівника. Верховний Суд звернув увагу, що відповідно до статті 3акону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» одним з основних принципів державного нагляду (контролю) є неприпустимість проведення перевірок суб’єктів господарювання за анонімними та іншими безпідставними заявами. Проте, при розгляді справи було встановлено, згідно пояснень самої особи, що заяву вона не подавала, а свого роботодавця не знає взагалі. І хоча роботодавець не допустив Держпраці до проведення перевірки, але Верховний Суд вказав, що підстав для проведення перевірки не було взагалі, а тому вона по своїй суті є неправомірною.

Інспектори можуть перевіряти:

  •  оформлення трудових відносин (правильність оформлення трудових відносин, чи немає прихованих трудових відносин). Перевірка може стосуватися виключно одного працівника, якщо він подавав заяву про порушення його прав;

  •  законність припинення трудових договорів (процедура звільнення, чи виплачено усі виплати працівнику під час звільнення);

  • дотримання вимог Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (облік робочого часу, призупинення, звільнення і т. д.).

Перевірки здійснюються за місцем провадження господарської діяльності суб’єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Планові та позапланові перевірки здійснюються в робочий час суб’єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Строк проведення позапланової перевірки не повинен перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб’єктів господарювання, які належать до суб’єктів малого підприємництва, — 2 робочих днів.

Ганна Лисенко виділила та охарактеризувала основні етапи проведення позапланової перевірки:

 Підстави та предмет перевірки:

• чому прийшли?

• що будуть перевіряти?

 Підготовка до перевірки;

  • Перша зустріч з інспектором праці, вручення направлення на перевірку;

  •  Допуск/недопуск інспектора до перевірки – перевірка документів інспектора (службового посвідчення, направлення);

Надання інспектору документів:

• вимога інспектора;

• подання документів.

 Проведення самої перевірки:

• огляд приміщення;

• отримання пояснень;

• фіксація відео/фото;

• збір документів.

Прийняття рішень інспектором:

• акт перевірки;

• припис;

• протокол про адміністративне порушення.

 Постанова про накладення штрафу.

Лектор з власного досвіду поділилася порадами з адвокатами, як допомогти підприємству підготуватись до кадрових перевірок, а саме:

• Привести в порядок інформацію в Інтернеті (сайт, соціальні мережі, оголошення про вакансії);

• Провести інструктаж з працівниками (кожен працівник повинен знати свій функціонал та суть взаємовідносин);

• Підготувати кадрові документи, цивільно-правові договори.

При цьому на підприємстві завжди мають бути такі документи:

• ознайомлення працівника з умовами праці (ст. 29 КЗпП);

• штатний розпис (містить назви посад, чисельність персоналу та оклади за кожною посадою);

• посадові інструкції (або письмові трудові договори, контракти);

• правила внутрішнього трудового розпорядку;

• табель обліку робочого часу;

• кадрові накази (прийняття, звільнення, переведення, зміна умов праці, відпустки);

• журнал наказів;

• особові картки працівників (форма П-2);

• трудові книжки (якщо зберігаються у роботодавця) та журнал трудових книжок;

• колективний договір;

• графік відпусток;

• оголошення про вакансії для працівників за строковими договорами (ст. 23 КЗпП);

• докази своєчасної виплати з/п;

• письмові попередження про скорочення, переведення, зміну умов праці.

Інспектори праці також можуть перевіряти інші документи в рамках перевірки, наприклад документи при звільненні.

Ганна Лисенко зауважила, що під час проведення перевірки інспектор Держпраці має такі права:

 Безперешкодно проходити на територію та до приміщень:

  •  без попереднього повідомлення;

  •  у законний спосіб (не ламати двері, не використовувати ключі роботодавця);

  •  з урахуванням вимог законодавства про охорону праці.

 Одержувати інформацію, документи, довідки, матеріали:

  •  заборонено вилучати у роботодавця оригінали фінансових, бухгалтерських та інших документів, комп’ютерів, обладнання.

 Фіксувати процес перевірки засобами аудіо- та відеотехніки:

  •  фіксувати весь процес перевірки чи кожну окрему дію;

  •  про фіксацію перевірки ставиться відмітка в Акті перевірки;

  •  роботодавець не може перешкоджати фіксації;

  •  відео або аудіо-запис – головний доказ в суді.

  •  Одержувати пояснення у рамках предмету перевірки.

Водночас роботодавець має такі права:

  •  Перевіряти документи. Перевіряти наявність у інспектора праці:

  •  службового посвідчення;

  •  посвідчення (направлення) на проведення перевірки і одержувати копію посвідчення (направлення).

 Використовувати технічні засоби (фото, відео, аудіо):

 фіксувати всю перевірку чи кожну окрему дію;

 інспектор праці не може перешкоджати фіксації.

 Бути поінформованим про свої права та обов’язки;

 Не допускати інспектора до перевірки;

 Бути присутнім під час перевірки, залучати третіх осіб (адвоката, юриста). Кадрові перевірки мають здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником (для ФОПа теж);

 Вимагати нерозголошення інформації, що становить комерційну таємницю або є конфіденційною інформацією суб’єкта господарювання;

 Одержувати та ознайомлюватися з актами;

 Вести журнал реєстрації перевірок та вимагати від інспекторів праці внесення до нього записів до початку їх проведення;

 Оскаржувати неправомірні дії інспекторів праці, вимогу, припис, постанову про накладення штрафу.

Якими нормативно-правовими актами керуються інспектори праці при проведенні перевірок, та коли роботодавець може не допускати інспектора до перевірки? – відповіді на ці питання дізнавайтеся у матеріалі на сторінці Advokat Post: https://bit.ly/474ZVk3

Відеофрагмент доступний для перегляду на сторінці Вищої школи адвокатури НААУ у Facebook: http://tinyurl.com/wdez2uu5

Який строк для оскарження припису Держпраці? Яким нормативно-правовим актом передбачено, що оскарження припису зупиняє його виконання? – детально у матеріалі Ганни Лисенко «Припис Держпраці: відповіді на поширені питання» за посиланням: http://tinyurl.com/45suhnm3

Більше про заходи з підвищення кваліфікації адвокатів у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ: https://cutt.ly/g9AAiVQ