
Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками цифровізацію судових процесів та використання інструментів штучного інтелекту, а саме:
- 1. Основні цілі цифровізації в системі правосуддя.
- 2. Що таке ШІ та його використання в юридичній професії.
- 3. Етика використання ШІ на практичних кейсах.
У рамках характеристики цифровізації судових процесів та використання інструментів штучного інтелекту акцентовано на наступному:
1. Основні цілі цифровізації в системі правосуддя
На початку вебінару лектор провела інтерактивне анонімне опитування учасників з використанням онлайн сервісу, щоб зрозуміти обізнаність аудиторії з інструментами штучного інтелекту. У результаті якого 56% учасників вебінару є активними користувачами генеративного ШІ; 28% – не користуються ШІ; 16% – поки не зрозуміли його користі у своїй діяльності.
Концепція трансформації судових процесів у системі правосуддя:
- Індекс верховенства права зріс до 0,78.
- Найшвидший судовий процес у Європі.
- Всі судові процедури учасники судового процесу можуть пройти онлайн.
2. Що таке ШІ та його використання в юридичній професії
Документи, що регулюють ШІ:
- Розпорядження КМУ № 1556-р «Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні». Цією Концепцією визначаються мета, принципи та завдання розвитку технологій штучного інтелекту в Україні як одного з пріоритетних напрямів у сфері науково-технологічних досліджень. Концепцію розроблено відповідно до плану пріоритетних дій Уряду на 2020 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2020 р. № 1133.
У цій Концепції терміни використовуються в такому значенні:
- штучний інтелект – організована сукупність інформаційних технологій, із застосуванням якої можливо виконувати складні комплексні завдання шляхом використання системи наукових методів досліджень і алгоритмів обробки інформації, отриманої або самостійно створеної під час роботи, а також створювати та використовувати власні бази знань, моделі прийняття рішень, алгоритми роботи з інформацією та визначати способи досягнення поставлених завдань;
- галузь штучного інтелекту – напрям діяльності у сфері інформаційних технологій, який забезпечує створення, впровадження та використання технологій штучного інтелекту.
Які завдання держави у сфері правосуддя:
Для досягнення мети Концепції у зазначеній сфері слід забезпечити виконання таких завдань:
- подальший розвиток вже існуючих технології у сфері правосуддя (Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система, Електронний суд, Єдиний реєстр досудових розслідувань тощо);
- впровадження консультативних програм на основі штучного інтелекту, які відкриють доступ до юридичної консультації широким верствам населення;
- попередження суспільно небезпечних явищ шляхом аналізу наявних даних за допомогою штучного інтелекту;
- визначення необхідних заходів ресоціалізації засуджених шляхом проведення аналізу наявних даних за допомогою технологій штучного інтелекту;
- винесення судових рішень у справах незначної складності (за взаємною згодою сторін) на основі результатів аналізу, здійсненого з використанням технологій штучного інтелекту, стану дотримання законодавства та судової практики.
- Розвиток та впровадження технологій штучного інтелекту у судові системи провідних країн світу сприяли виникненню необхідності виробити єдині принципи і правила їх використання. У грудні 2018 року Європейська комісія з питань ефективності правосуддя прийняла Етичну хартію про використання штучного інтелекту в судових системах та їх середовищі, що стало першим кроком Європейської комісії з питань ефективності правосуддя до сприяння відповідальному використанню штучного інтелекту в Європейській судові системи відповідно до цінностей Ради Європи.
- Акт про штучний інтелект був прийнятий у 2024 році. Встановлює основні ризики використання ШІ. Регулює обмеження щодо використання ШІ.
Чому не слід боятися ШІ:
Види ШІ:
- Вузький (ШІ може вирішувати лише одне завдання);
- Сильний.
Підрозділи:
- Машинне навчання;
- Розпізнавання мови;
- Робототехніка;
- Нейронні мережі.
3. Етика використання ШІ на практичних кейсах
- Як правильно писати промт. Практичні приклади запитів до штучного інтелекту:
- Не можна кидати запити до ШІ з даними, які персоналізують клієнта.
- Упередженість алгоритмів ШІ та необхідність контролю. ШІ може робити хибні висновки і який людський контроль потрібен.
- Потрібно задавати роль, яку виконує ШІ. Наприклад: адвокат.
- Чим точніше надавати запит, тим точніша буде відповідь ШІ.
- Запитувати у ШІ джерело його даних.
- Які інструменти корисні для правників. Використання генеративного ШІ з дотримання вимог етики адвоката.
Першоджерело - https://tinyurl.com/havfysfn