Чи можна виправляти помилки органів досудового розслідування змінами до закону?
23 жовтня Рада адвокатів України дала оцінку проекту Закону № 10100 від 29.09.2023 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо забезпечення ефективності здійснення кримінального провадження та притягнення до відповідальності за корупційні злочини»
Лазарчук Ганна
25.10.2023

Згідно із Кримінальним кодексом, давність не застосовується у разі вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, проти миру та безпеки людства. Це правило хочуть поширити на тяжкі та особливо тяжкі корупційні злочини, вчинені в період дії воєнного стану.

23 жовтня Рада адвокатів України дала оцінку проекту Закону № 10100 від 29.09.2023 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо забезпечення ефективності здійснення кримінального провадження та притягнення до відповідальності за корупційні злочини».

Цим документом, зокрема, пропонується, аби у разі вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, перебіг давності зупинявся на період воєнного стану, що вводиться в Україні. За задумом суб’єктів законодавчої ініціативи, відновлюватися перебіг має з дня припинення воєнного стану або скасування воєнного стану.

«Звичайно, боротьба з корупцією є важливим викликом для сучасного суспільства на шляху до євроінтеграції. Однак тут виникає цілком логічне запитання: чому запропоновані зміни обмежені дією воєнного стану, - зауважила член РАУ Ганна Лазарчук. - Якщо ми вважаємо корупцію «раковою пухлиною» нашої сучасності, ми повинні позбавитись її раз і назавжди. Тому виникають думки про приховані мотиви запропонованих змін».

Адвокат говорить, що концепція зупинення перебігу строків на час воєнного стану виглядала б логічно, наприклад, у справах про військові злочини. Коли правоохоронні органи можуть просто не мати доступу до місць злочинів, де значно ускладнений процес проведення слідчих дій. «Але здійснення досудового розслідування у корупційних злочинах вчиняється найпотужнішими (з огляду на устаткування, кваліфікацію та умови праці) правоохоронними органами. Тож чому вони не здатні здійснити ефективне досудове розслідування у певній категорії справ у строк, визначений законодавством», - задає питання Г.Лазарчук. – Можливо це спроба або дискредитації антикорупційних органів або маскування помилок, які тягнуть за собою порушення основоположних прав громадян?».

Окремої уваги, на її думку, заслуговує пропозиція щодо скасування строків, які застосовуються до повідомлення особі про підозру, починаючи з 2018 року. «Проблема полягає в тому, що сьогодні суди почали закривати кримінальні провадження, направлені до суду саме з підстав закінчення строків досудового розслідування або направлення обвинувальних актів поза межами встановлених строків, - пояснює член РАУ. – Думаю, що лобіюванням законопроекту займаються правоохоронні органи, які дуже хочуть власні помилки та неправильне трактування раніше прийнятих процесуальних змін виправити шляхом законодавчих правок, що абсолютно недопустимо».

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.