Захист трудових прав іноземців та осіб без громадянства в Україні
Про захист трудових прав іноземців та осіб без громадянства в Україні розповів адвокат, Голова Комітету з міграційного права в Раді адвокатів Харківської області, кандидат наукового ступеня доктора філософії Іван Гончаров під час заходу з підвищення професійного рівня адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Гончаров Іван
09.04.2025

Відповідно до чинного законодавства іноземці та особи без громадянства мають право на працевлаштування в Україні, проте на підставі дозволу про застосування праці іноземців.

З початку повномасштабного вторгнення російської федерації в Україні відбулися певні зміни до законодавства і тенденція на лібералізацію законодавства продовжується і досі.

Лектор докладно проаналізував разом з учасниками захист трудових прав іноземців та осіб без громадянства в Україні, а саме:

  • 1. Нормативна база.
  • 2. Зміни в законодавстві.
  • 3. Основні аспекти.
  • 4. Дозвіл на застосування праці іноземців та осіб без громадянства.
  • 5. Перелік документів для отримання дозволу або продовження його дії.
  • 6. Продовження дії дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства.
  • 7. Строк дії дозволу. Плата за видачу або продовження дії дозволу.
  • 8. Дозвіл на застосування праці іноземців та осіб без громадянства.
  • 9. Внесення змін до дозволу, видача дубліката дозволу.
  • 10. Відмова у видачі, продовженні дії, внесенні змін до дозволу.
  • 11. Скасування дозволу.
  • 12. Можливі перешкоди для працевлаштування іноземців.

У рамках характеристики захисту трудових прав іноземців та осіб без громадянства в Україні акцентовано на наступному:

1. Нормативна база:

  • Закон України «Про зайнятість населення» (Розділ VII);
  • Закон України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства»;
  • Закон України «Про прикордонний контроль»;
  • Закон України «Про імміграцію»;
  • Закон України «Про освіту»;
  • Закон України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»;
  • Закон України «Про закордонних українців»;
  • Закон України «Про встановлення додаткових правових та соціальних гарантій для громадян Республіки Польща, які перебувають на території України»;
  • Постанова КМУ від 24.02.2023 № 68 «Про затвердження технічного опису, зразка бланка, форм заяв для отримання, внесення змін та продовження строку дії дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні»;
  • Правила оформлення віз для в’їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію (Постанова КМУ № 118 від 01.03.2017);
  • Вимоги до організації роботи з оформлення віз для в’їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію (Наказ МЗС, МВС, СБУ № 469/897/605 від 30.10.2017);
  • Порядок підтвердження достатнього фінансового забезпечення іноземців та осіб без громадянства для в’їзду в Україну, перебування на території України, транзитного проїзду через територію України і виїзду за її межі та визначення розміру такого забезпечення (Постанова КМУ № 884 від 04.12.2013;
  • Постанова КМУ від 25.04.2018 № 322 «Про затвердження зразка, технічного опису бланка та Порядку оформлення, видачі, обміну, скасування, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсною та знищення посвідки на тимчасове проживання»;
  • Постанова КМУ від 02.11.2016 № 770 «Деякі питання надання адміністративних послуг у сфері міграції»;
  • Про затвердження Порядку продовження строку перебування та тимчасового проживання, продовження та скорочення строку тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства на території України (Постанова КМУ від 15 лютого 2012 р. № 150).
  • Наказ ДМС від 23.02.2024 №51 «Про затвердження типових інформаційних карток і зразків технологічних карток адміністративних послуг ДМС стосовно іноземців та осіб без громадянства»;
  • інші нормативно-правові акти.

2. Зміни в законодавстві:

  • 15 жовтня 2022 року набрав чинності Закон №2623-IX, який зрівняв умови оплати праці для громадян України та іноземців, що перебувають в Україні на законних підставах.

Раніше роботодавці були зобов’язані виплачувати іноземцям заробітну плату у розмірі 5-10 мінімальних зарплат, що створювало фінансове навантаження та сприяло тіньовим трудовим відносинам.

  • 15.07.2024 Верховною Радою України зареєстровано проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку працевлаштування іноземців в Україні №11405.

Проектом пропонується запровадження єдиного дозволу іноземцям на працевлаштування та перебування в Україні, що оформляється за єдиною процедурою, тобто скасування окремих дозволів на застосування праці іноземців та осіб без громадянства для певної категорії іноземців, що значно полегшить їх працевлаштування в Україні.

3. Основні аспекти

1. Обов’язкове отримання дозволу:

Переважна більшість іноземців та осіб без громадянства (далі іноземці) та осіб без громадянства можуть працювати в Україні лише на підставі спеціального дозволу, який має отримати працедавець. Дозвіл на застосування праці отримується в територіальних органах зайнятості населення та трудової міграції.

2. Особливий режим для громадян окремих країн:

Для громадян деяких держав, визнаних загрозою національній безпеці України, видача та продовження дозволів на працевлаштування потребує узгодження з регіональними органами Служби безпеки України.

3. Можливість працевлаштування на декілька посад:

Іноземці можуть працювати на різних посадах в одного або декількох роботодавців за умови отримання окремого дозволу кожним з них. Робота за сумісництвом можлива без додаткового дозволу, якщо строк дії трудового договору на посаді за сумісництвом не перевищує термін основного дозволу.

4. Без спеціального дозволу можуть працювати в Україні:

  • – іноземці, які постійно проживають в Україні;
  • – визнані біженці та особи, які потребують додаткового захисту в Україні;
  • – представники закордонних медіа, акредитованих для роботи в Україні;
  • – іноземці зі статусом закордонних українців;
  • – громадяни Республіки Польща;
  • – деякі інші категорії, визначені законодавством.

4. Дозвіл на застосування праці іноземців та осіб без громадянства

Дозвіл на застосування праці іноземців та осіб без громадянства – документ, який надає право роботодавцю тимчасово використовувати працю іноземця або особи без громадянства у порядку, встановленому законодавством України, або добровільно отриманий резидентом Дія Сіті для укладення гіг-контракту з іноземцем або особою без громадянства.

Документи подаються особисто роботодавцем до територіального підрозділу Державної служби зайнятості.

Підстави для отримання або продовження дії дозволу:

  • 1) іноземні наймані працівники;
  • 2) відряджені іноземні працівники;
  • 3) внутрішньокорпоративні цесіонарії;
  • 4) іноземці, які звернулися за міжнародним захистом в Україні (або які оскаржують відмову);
  • 5) особи, які звернулися за статусом особи без громадянства (або які оскаржують рішення про відмову);
  • 6) іноземні студенти, які мають бажають у період та після закінчення навчання, за умови працевлаштування не пізніше ніж за 30 календарних днів до моменту завершення навчання, працювати в Україні.

Заява про продовження дії дозволу подається роботодавцем до територіального центру зайнятості населення:

– не пізніш як за 20 і

– не раніше ніж за 50 календарних днів до закінчення строку дії такого дозволу.

5. Перелік документів для отримання дозволу або продовження його дії:

  • Заява за формою, встановленою Кабінетом Міністрів України;
  • Копії сторінок паспортного документа іноземця або особи без громадянства з особистими даними разом з перекладом українською мовою, засвідченим в установленому порядку;
  • Кольорова фотокартка іноземця або особи без громадянства розміром 3,5 x 4,5 сантиметра;
  • Проект трудового договору (контракту) або гіг-контракту з іноземцем або особою без громадянства, засвідчений роботодавцем (крім відряджених іноземних працівників);
  • Копія зовнішньоекономічного договору (контракту), укладеного між українським та іноземним суб’єктами господарювання, яким передбачено застосування праці іноземців та осіб без громадянства, направлених іноземним роботодавцем в Україну для виконання певного обсягу робіт (надання послуг), та копія документа, що підтверджує наявність трудових відносин іноземного працівника з іноземним роботодавцем, який його відрядив (для відряджених іноземних працівників);
  • Копія рішення іноземного суб’єкта господарювання про переведення іноземця або особи без громадянства на роботу в Україну із визначенням строку його роботи та копія трудового договору (контракту), укладеного українським суб’єктом господарювання з іноземцем або особою без громадянства (для внутрішньокорпоративних цесіонаріїв);
  • Копія рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, або копія довідки про звернення за захистом в Україні (для осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та осіб, які оскаржують рішення про відмову в оформленні документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту);
  • Копія довідки встановленого зразка про звернення за визнанням особою без громадянства (для осіб, які подали заяву про визнання особою без громадянства, та осіб, які оскаржують рішення про відмову у визнанні особою без громадянства);
  • Копія наказу закладу вищої освіти України про зарахування та встановлення періодів навчання для студентів – іноземців або осіб без громадянства;
  • Письмова згода закладу вищої освіти України (у довільній формі) щодо працевлаштування іноземного студента та зобов’язання такого закладу повідомити територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, про відрахування іноземця або особи без громадянства з такого закладу;
  • Копія посвідки на тимчасове проживання; – копія документа про вищу освіту, засвідчена в установленому порядку (для іноземців або осіб без громадянства, які прибули в Україну з метою навчання у закладах вищої освіти та мають намір у період навчання і після закінчення навчання, за умови працевлаштування не пізніше ніж за 30 календарних днів до моменту завершення навчання, провадити трудову діяльність в Україні).

6. Продовження дії дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства

Для продовження дії дозволу роботодавець подає такі документи:

  1. Заява за формою, встановленою постановою КМУ від 24.02.2023 року № 68 “Про затвердження технічного опису, зразка бланка, форм заяв для отримання, внесення змін та продовження строку дії дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні”;
  2. Фотокартка іноземця або особи без громадянства розміром 3,5 x 4,5 сантиметра;
  3. Документи згідно з переліком для отримання дозволу, якщо вони змінилися
  4. Документ про внесення плати за видачу або продовження дії дозволу.

7. Строк дії дозволуПлата за видачу або продовження дії дозволу

1) Дії зовнішньоекономічного договору (контракту), укладеного між українським та іноземним суб’єктами господарювання, але не більш як на три роки – для відряджених іноземних працівників;

2) Дії рішення іноземного суб’єкта господарювання про переведення іноземця або особи без громадянства на роботу в Україну та трудового договору (контракту), укладеного українським суб’єктом господарювання з іноземцем або особою без громадянства, але не більш як на три роки, – для внутрішньокорпоративних цесіонаріїв;

3) Дії довідки про звернення за захистом в Україні або довідки встановленого зразка про звернення за визнанням особою без громадянства, але не більше як на один рік – для осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту; осіб, які оскаржують рішення про відмову в оформленні документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту; осіб, які подали заяву про визнання особою без громадянства або оскаржують рішення про відмову у визнанні особою без громадянства. Дія дозволу може бути продовжена у разі продовження дії такої довідки;

4) Дії трудового договору (контракту), але не більше як один рік у період навчання – для іноземців та осіб без громадянства, які прибули в Україну з метою навчання у закладах вищої освіти та мають намір у період навчання і після закінчення навчання, за умови працевлаштування не пізніше ніж за 30 календарних днів до моменту завершення навчання, провадити трудову діяльність в Україні;

5) Дії трудового договору (контракту) або гіг-контракту, але не більш як на два роки – для всіх інших іноземних найманих працівників та гіг-працівників.

Плата за видачу або продовження дії дозволу:

1) До 6 місяців включно – 3 прожиткові мінімуми для працездатних осіб;

2) Від 6 місяців до 1 року включно – 5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб;

3) Від 1 року до 2 років включно – 8 прожиткових мінімумів для працездатних осіб;

4) Від 2 років до 3 років включно – 10 прожиткових мінімумів для працездатних осіб. Розмір плати за продовження дії дозволу зменшується на один прожитковий мінімум від розміру плати за видачу дозволу на відповідний строк.

У разі прийняття рішення про відмову у видачі або у продовженні дії дозволу кошти, сплачені роботодавцем за видачу або продовження дії дозволу, повертаються роботодавцю не пізніше 10 робочих днів з дня прийняття відповідного рішення.

Безоплатна видача та продовження дії дозволу для:

1) Осіб, стосовно вирішується питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та осіб, які оскаржують рішення відмову у визнанні;

2) Іноземних студентам, які бажають у період і після закінчення навчання (за умови працевлаштування не пізніше ніж за 30 календарних днів до завершення навчання), працювати в Україні;

3) Особам, які подали заяву про визнання особою без громадянства, та особам, які оскаржують рішення про відмову у визнанні особою без громадянства;

4) Іноземців або осіб без громадянства, які брали безпосередню участь у відсічі та стримуванні збройної агресії проти України.

8. Дозвіл на застосування праці іноземців та осіб без громадянства

Способи отримання дозволу – заява та документи подаються особисто роботодавцем або його уповноваженою особою у паперовій чи електронній формі в один із таких способів:

  • під час особистого прийому суб’єктів звернення посадовими особами;
  • шляхом направлення поштового відправлення з описом вкладення;
  • через електронний кабінет роботодавця на офіційному веб-сайті центру зайнятості;
  • через центр надання адміністративних послуг;
  • через Єдиний державний веб-портал електронних послуг.

Центр зайнятості приймає рішення в такі строки з дня реєстрації ним відповідної заяви:

  • до семи робочих днів – про видачу дозволу;
  • до трьох робочих днів – про продовження дії дозволу або про внесення змін до нього.

9. Внесення змін до дозволу, видача дубліката дозволу

Роботодавець зобов’язаний звернутися до територіального центру зайнятості населення, у разі виникнення однієї з таких обставин:

1) Зміна найменування юридичної особи – роботодавця, реорганізація або виділ юридичної особи – роботодавця, зміна імені та/або прізвища, та/або по батькові фізичної особи – підприємця, який є роботодавцем;

2) Оформлення нового паспортного документа іноземця або особи без громадянства, у тому числі у разі зміни імені та/або прізвища, та/або по батькові іноземця або особи без громадянства;

3) Зміна назви посади іноземця або особи без громадянства, переведення на іншу посаду в одного роботодавця у межах строку, на який видано дозвіл. Для внесення змін до дозволу роботодавець подає заяву за формою, визначеною Кабінетом Міністрів України.

Роботодавець разом із заявою про внесення змін до дозволу подає:

1) У разі зміни імені та/або прізвища, та/або по батькові фізичної особи – підприємця, який є роботодавцем, – копію паспорта фізичної особи – підприємця, який є роботодавцем;

2) У разі оформлення нового паспортного документа іноземця, – копії сторінок паспортного документа іноземця або особи без громадянства з особистими даними разом з перекладом на українську мову, засвідченим в установленому порядку;

3) У разі зміна назви посади іноземця, – копію трудового договору (контракту) в новій редакції або копію додаткової угоди про внесення змін до трудового договору (контракту).

10. Відмова у видачі, продовженні дії, внесенні змін до дозволу

  1. Неусунення підстав для зупинення розгляду заяви протягом встановленого строку або визнання територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, мотивувального листа, поданого роботодавцем, необґрунтованим;
  2. Подання заяви та документів для продовження дії дозволу з порушенням строку;
  3. У разі скасування дозволу.

11. Скасування дозволу:

  • Неподання роботодавцем у встановлений цим Законом строк до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, копії трудового договору (контракту), укладеного з іноземцем або особою без громадянства, якщо подання такої копії є обов’язковим відповідно до Закону;
  • Виявлення недостовірності даних у поданих роботодавцем документах, яка не могла бути виявлена під час розгляду заяви;
  • Наявності рішення про примусове повернення або примусове видворення іноземця або особи без громадянства;
  • Встановлення факту застосування праці іноземця або особи без громадянства на інших умовах, ніж ті, що визначені дозволом, або іншим роботодавцем (крім роботи за сумісництвом та суміщення посад);
  • Виявлення недостовірності даних у поданих роботодавцем документах, яка не могла бути виявлена під час розгляду заяви;
  • Наявності рішення про примусове повернення або примусове видворення іноземця або особи без громадянства;
  • Набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким іноземця чи особу без громадянства засуджено за вчинення кримінального правопорушення;
  • Надходження подання про скасування дозволу від Національної поліції України, Служби безпеки України, іншого державного органу, який у межах наданих йому повноважень забезпечує дотримання вимог законодавства про правовий статус іноземців та осіб без громадянства, за підписом керівника органу, у разі якщо дії іноземця або особи без громадянства порушують законодавство про правовий статус іноземців та осіб без громадянства або суперечать інтересам забезпечення національної безпеки України чи охорони громадського порядку, або якщо це необхідно для охорони здоров’я, захисту прав і законних інтересів громадян України;
  • Несплати роботодавцем, за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за особу, на застосування праці якої отримано дозвіл, протягом двох місяців з дати укладення трудового договору (контракту) з іноземцем чи особою без громадянства, крім випадків, передбачених законодавством;
  • Інші підстави, визначені у статті 42-10 Закону України “Про зайнятість населення”.

12. Можливі перешкоди для працевлаштування іноземців

  1. Відмова в оформленні візи Україну через:
  • загрозу національній безпеці або охороні громадського порядку;
  • загрозу забезпеченню охорони здоров’я, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, що проживають в Україні;
  • подання завідомо неправдивих відомостей або підроблених інших документів;
  • відсутність доказів, що підтверджують мету запланованого перебування в Україні іноземця або особи без громадянства;
  • відсутність документів, що дають можливість встановити намір іноземця залишити територію України до закінчення строку дії візи.
  1. Відмова в перетинанні державного кордону України через:
  • непідтвердження мети запланованого перебування (встановлення місць відправлення та призначення, мети та умов запланованого перебування з проведенням у разі необхідності перевірки відповідних підтверджуючих документів і співбесіди);
  • відсутність достатнього фінансового забезпечення на період запланованого перебування і для виїзду з України або можливості отримати таке забезпечення в Україні;
  • встановлення місць відправлення та призначення, мети та умов запланованого перебування з проведенням у разі необхідності перевірки відповідних підтверджуючих документів і співбесіди;
  • відсутність достатнього фінансового забезпечення на період запланованого перебування і для повернення до держави походження або транзиту до третьої держави або наявності в нього можливості отримати достатнє фінансове забезпечення в законний спосіб на території України;
  • для громадянина держави, включеної до переліку держав, затвердженого Кабінетом Міністрів України, та особи без громадянства, яка постійно проживає у державі, включеній до такого переліку.
  1. Відмова в оформленні або скасування посвідки на тимчасове проживання:
  • перебування в Україні з порушенням дозволеного строку перебування або наявність невиконаного рішення уповноваженого державного органу про примусове повернення, примусове видворення або заборону в’їзду;
  • дані, отримані з баз даних реєстру, картотек, не підтверджують надану іноземцем інформацію;
  • подання документів не в повному обсязі або з порушенням строків;
  • встановлення факту подання іноземцем завідомо неправдивих відомостей або підроблених документів;
  • отримання від Національної поліції, СБУ, іншого державного органу інформацію про те, що дії іноземця або особи без громадянства загрожують національній безпеці, громадському порядку, здоров’ю, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, що проживають в Україні, чи іноземець або особа без громадянства вчинили злочин проти миру, воєнний злочин або злочин проти людяності, як їх визначено в міжнародному праві, або розшукуються у зв’язку з учиненням діяння, що відповідно до законів України визнається тяжким злочином;
  • в інших випадках, передбачених законом.

Першоджерело - https://tinyurl.com/3uwhwdt9