Стратегія державної підтримки ВПО: рішення та перспективи: підсумки заходу
У Вищій школі адвокатури НААУ відбувся Круглий стіл на тему “Проблематика законодавства та практики, що стосуються прав внутрішньо переміщених осіб”
Язан Людмила
04.08.2023

У Вищій школі адвокатури НААУ відбувся Круглий стіл на тему “Проблематика законодавства та практики, що стосуються прав внутрішньо переміщених осіб”.

З доповіддю «Стратегія державної підтримки ВПО: рішення та перспективи» виступила Людмила Язан, адвокат, членкиня Центру “Адвокат дитини” ВША НААУ, представниця ГО «Десяте квітня»

Розглядаючи питання державної політики щодо внутрішнього переміщення, доповідачка зауважила на тому, що, починаючи з лютого 2014 року наша країна опинилась в умовах збройного вторгнення з боку рф, яке триває до теперішнього часу, однак в значно більших масштабах.

До 24 лютого 2022 р. в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб обліковувалися 1 470 072 такі особи, а станом на 3 січня 2023 р. кількість зареєстрованих внутрішньо переміщених осіб становить вже 4 856 907 осіб. Однак ці дані не повною мірою відповідають кількості осіб, які зазнали внутрішнього переміщення. Так, за даними Міжнародної організації з міграції, станом на січень 2023 р. кількість внутрішньо переміщених осіб в Україні становить понад 5,3 мільйона. Тобто, за час широкомасштабного вторгнення кількість ВПО збільшилась майже в 4 рази.

На сьогодні державою вже напрацьовано певні орієнтири щодо надання підтримки ВПО. Так, 07.04.2023 року Кабінет Міністрів України (далі - КМУ) схвалив нову Стратегію державної політики щодо внутрішнього переміщення на період до 2025 року, яка містить ряд короткострокових та середньострокових рішень (далі- Стратегія 2023 року). Результатом реалізації Стратегії 2023 має стати підвищення якості життя внутрішньо переміщених осіб шляхом посилення їх спроможностей та соціальної стійкості, стимулювання економічної активності, забезпечення реалізації їх прав та основоположних свобод, а також забезпечення добровільного, гідного та безпечного повернення на покинуте місце проживання. https://shorturl.at/bhwy0

Розглядаючи кожну зі стратегічних цілей Стратегії 2023 року, доповідачка надала їх характеристику та визначила можливі проблеми.

Стратегічна ціль 1. Посилення спроможності держави у реагуванні на виклики внутрішнього переміщення та забезпечення умов для реалізації державної політики у сфері внутрішнього переміщення (актуалізація законодавства, удосконалення Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, запровадження системи періодичної оцінки потреб ВПО).

У якості прикладу реалізації цієї цілі доповідачка навела необхідність надання можливості отримання статусу ВПО тими громадянами, які проживають у відносно безпечних регіонах, які не включені до Переліку, затвердженого КМУ №309 від 22.12.2022, однак житло яких було повністю зруйнованим, або стало непридатним внаслідок воєнних дій.

Стратегічна ціль 2. Створення умов для безпечного переміщення осіб з населених пунктів, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій, та задоволення їх гуманітарних потреб.

У якості проблемного моменту доповідачка навела приклад щодо виплати грошової допомоги при евакуації, коли евакуйовані не могли її отримати через те, що втратили документи, а також не могли підтвердити реєстрацію місця проживання. В таких випадках практично завжди працівники АТ «Укрпошта» відмовляли у виплаті. Норма про можливість підтвердження особи 2 свідками із документами жодного разу не застосовувалась.

Стратегічна ціль 3. Сприяння адаптації внутрішньо переміщених осіб на новому місці проживання безпосередньо після внутрішнього переміщення.

Доповідачка розглянула, у чому саме має полягати таке сприяння (створення умов та наданні підтримки приймаючим громадам, поетапне розселення ВПО; створення умов для отримання психологічної допомоги і реабілітації тощо) і звернула увагу на те, що непоодинокими були та є звернення від ВПО щодо відмов у розселенні до місць компактного поселення з різних причин, звернення щодо виселення з будь-яких причин, розрахунку оплати за комунальні послуги для ВПО відповідно до тарифів для юридичних осіб, що ставить ВПО в занадто складне становище.

Стратегічна ціль 4. Сприяння інтеграції внутрішньо переміщених осіб шляхом створення умов для розвитку потенціалу, посилення спроможності приймаючих територіальних громад.

Доповідачка пояснила, що ця ціль полягає в запровадженні механізму періодичного моніторингу та оцінки стану інтеграції ВПО, створенні умов для соціальної інтеграції постраждалих дітей, здійсненні заходів щодо професійного навчання/перенавчання, підтримки зайнятості і самозайнятості внутрішньо переміщених осіб, формуванні фондів житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб з метою забезпечення середньострокових потреб у кожній територіальній громаді, забезпеченні ВПО доступним житлом з урахування потреб, спроможностей та критеріїв вразливості; розширенні переліку кредитно-інвестиційних механізмів забезпечення ВПО житлом із масштабним залученням донорської підтримки.

Стратегічна ціль 5. Підтримка безпечного повернення до покинутого місця проживання та реінтеграції внутрішньо переміщених осіб, що означає створення умов для добровільного та безпечного повернення до покинутого місця проживання ВПО після деокупації або їх переселенню до іншого регіону.

Доповідачка звернула увагу на те, що вказана ціль має величезне значення, оскільки відповідає прагненням ВПО повернутися до своїх домівок. Вона зазначила, що позитивним моментом в цьому напрямку є прийняття Закону України “Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією рф проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією рф проти України”, який визначає механізм отримання компенсації залежно від стану житла.

Розглядаючи проблемні питання із практичних ситуацій. Людмила Язан звернула увагу на те, що хоча в Стратегії на даний час окремими розділами не виділяються житлові, соціальні майнові права, доступ до документів, такі питання є актуальними та потребують вирішення.

Так, гострим питанням є:

1. Складнощі у відновленні відсутності персональних документів ВПО (тривалість процедури, висока ціна з огляду на матеріальне становище ВПО). Водночас, не маючи паспорту, особи не можуть зареєструватись як ВПО та отримувати допомогу, а коштів на відновлення не мають. Як зазначила доповідачка, фактично люди із загубленими, пошкодженими, згорілими, затопленими документами залишаються поза увагою держави.

2. Проблеми із призначенням або перерахуванням пенсії. Доповідачка зазначила, що через відсутність або нечіткість документів, які б підтверджували трудовий стаж роботи до 2000 року на окупованих територіях або територіях, де ведуться активні бойові дії, зруйновані архіви, неможливість знайти свідків, багатьом особам не може бути призначено та/або перераховано пенсію. В таких ситуаціях особи вимушені звернутися до суду, однак така ситуація погіршує становище таких людей, а дане питання потребує уваги.

3. Проблема накладення арештів на рахунки, на які ВПО отримували допомогу на проживання. Так, ВПО, які мали відкриті виконавчі провадження, судові накази, сплачували аліменти та втратили можливість робити це через переміщення та втрату доходів, із кінця травня 2023 року не можуть отримувати допомогу.

Ознайомитись з Аналітичним звітом “Законодавче врегулювання і практика реалізації прав внутрішньо переміщених осіб” можна за посиланням: https://tinyurl.com/4yjyx94f

Докладніше про Круглий стіл за посиланням: https://shorturl.at/dhLT4

Трансляція заходу: https://www.youtube.com/live/KAtoUa5kAtY

З презентацією судді Верховного Суду Євгена Петрова на тему “Актуальні питання щодо захисту спадкових прав ВПО” можна ознайомитись за посиланням: https://shorturl.at/houw6