Запобігання та протидія домашньому насильству: 4-річний досвід
Гриценко Людмила, адвокат, медіатор, член Комітету з сімейного права НААУ, національний експерт Ради Європи, співзасновник ЮГ “Право”
Гриценко Людмила
06.12.2021

Чотири роки тому, 7 грудня 2017 року, прийнято Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству».

Ця тема — надзвичайно чутлива, адже нерідко торкається дітей, надання правової допомоги яким в ситуації домашнього насильства потребує спеціальних знань та навичок.

Про потребу спеціалізації з протидії домашньому насильству, тематичні правові поради колегам щодо ефективної комунікації з дитиною — в матеріалі від Людмили Гриценко, адвокатки, що входить до активу Центру “Адвокат дитини” Вищої школи адвокатури НААУ.

Що робити адвокату, якщо до нього звернулась дитина і повідомляє, що відносне неї вчинено домашнє насильства?

Перш за все доцільно почати з якісної комунікації, оскільки саме від якісної комунікації залежить наскільки точно вдасться встановити запит та надати в подальшому якісну допомогу.

З метою побудови якісної комунікації адвоката з дитиною, нижче наведено кілька важливих рекомендацій, яких доцільно дотримуватися:

— перед початком комунікації, уточнити чи задоволені базові потреби дитини. Наприклад, запитати чи хоче дитина пити, можливо є необхідність сходити в туалет тощо.

— перебувати на одному рівні з дитиною. Простими словами, обличчя має бути навпроти обличчя. Якщо дитина маленького зросту, то адвокату доречно сісти на стілець. Паритетність на фізичному рівні є безумовно важливою основою у комунікації з дитиною та сприяє встановленню довіри з комунікації.

— внутрішній стан адвоката має бути спокійним. Якщо Ви щойно вийшли з складного судового процесу і відчуває певне емоційне виснаження або навпаки Вас переповнює відчуття перемоги та високої емоційної піднесеності, варто заспокоїтися перед комунікацією з дитиною.

В той момент, коли Ви вперше зустрінетесь з клієнтом-дитиною, Ви не знаєте, що саме довелося пережити цій дитині і яким було її життя до зустрічі з Вами. Ви не знаєте яких саме дорослих ця дитина зустрічала в своєму житті і як ці дорослі себе з цією дитиною поводили. Дитина, з урахуванням свого попереднього досвіду, може злякатися гучного голосу або навпаки дуже емоційної комунікації адвоката. Тому, дуже важливо мати спокійний внутрішній стан та розуміти, що якийсь час дитина може мовчати, прислухатися або час від час «замикатися» в собі.

— почніть комунікацію з дитиною з того, що коротко розкажіть про себе і проте, що і як буде відбуватися зрозумілою для дитини мовою. До того часу, поки дитина не знає, що і як з нею буде відбуватися, вона почувається в небезпеці. Розкажіть зрозумілою мовою, що зараз буде відбуватися і як це буде відбуватися. Використовуйте прості і зрозумілі слова. Уникайте професійних термінів. Говоріть спокійно, уникаючи тиску. Перевіряйте, чи зрозуміла Вас Дитина. Будьте готовими повторити кілька разів, без зайвих емоцій, та переконатися в тому, що Ваші слова є зрозумілими для дитини.

— говоріть спокійним голосом, в середньому темпоритмі та не робіть різких рухів руками та тілом. Дуже важливо, щоб поряд з адвокатом дитина не відчувала проявів небезпеки для неї. Різкий голос або різкі рухи можуть «зрезонувати» з тим досвідом дитини, і дитина може «замкнутися в собі».

— запитуйте дозволу у дитини. На перший погляд ця теза здається незрозумілою, проте запитувати , чи дитина не проти, щоб Ви занотувати собі певні пояснення дитини – це важлива інвестиція у побудову паритетних стосунків. Якщо перед Вами дитина, яка постраждала від насильства, то такі маленькі кроки, як запитати чи дитина не проти, є дуже важливими для повернення постраждалій особі певного контролю над своїм життям. Якщо перед Вами дитина, яка в конфлікті з законом (вчинила або підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення), то запитання до дитини, чи вона не проти, щоб ви робили собі помітки показує дитині, що ви серйозно її сприймаєте, що також важливо.

Доречно пам’ятати про кілька аспектів, які точно не слід робити, комікуючи з дитиною:

— не використовувати запитання «чому?» (ніколи не задавайте дитині запитань на зразок далі наведених: «як Ти думає, чому таке з тобою сталося?», або «чому він Тебе образив» тощо… Питання чому викликає почуття провини. Почуття провини/сорому точно не допомагає, а істотно шкодить якісній комунікації.

— не використовуйте «маніпулятивних технік» типу – «якщо Ти мені не розкажеш, я не зможу Тобі допомогти»… Знову ж таки, Ви не знаєте, який попередній досвід мала дитина і як себе з нею поводили дорослі.

— не засуджуйте і не критикуйте дитину, незалежно від того, що вона розповідає. Якщо дитина почала з Вами говорити, це означає, що Вам вдалося здобути певну ступінь довіри дитини. Довіра — це місточок, на якому можна побудувати ефективну взаємодію з Дитиною-клієнтом, тому підбирайте слова і усвідомлюйте, що різка критика чи засудження за кілька секунд можуть зруйнувати те, що так довго потім доведеться відновлювати.

На Марафоні вебінарів у Вищій школі адвокатури НААУ, деталі та реєстрація https://www.hsa.org.ua/marafon-vebinariv-do-dnya-zahystu-prav-lyudyny-ta-aktyvnyh-dij-proty-nasylstva/ проговоримо також про те, чи варто одразу розпитувати дитину, яка імовірно є особою, яка постраждала від домашнього насильства детально про все, що відбулося. Розглянемо, якими можуть бути наслідки, поговоримо про необхідність уникнення повторної травматизації.

Також під час Марафону вебінарів до Дня захисту прав людини та активних дій проти насильства будуть розглянуті наступні теми:

«Правнича допомога адвоката у справах по домашньому насильству», лекторка Анастасія Шепеленко

«Як побудувати комунікацію з дитиною, що опинилася в ситуації домашнього насильства» лекторка Людмила Гриценко

«Захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства: новели законодавства», лектор Георгій Попов

«Цивільний аспект в питанні домашнього насильства: імплементація рішення ЄСПЛ «Левчук проти України», лектор Павло Пархоменко

«Домашнє насильство: як ефективно протидіяти», лектор Олег Простибоженко

Принагідно інформуємо про тематичні заходи у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ:

Курс “Домашнє насильство: стратегія представництва постраждалої особи та кривдника, роль судді при розгляді справ зазначеної категорії” https://www.hsa.org.ua/domashnye-nasylstvo-strategiya-predstavnytstva-postrazhdaloyi-osoby-ta-kryvdnyka-rol-suddi-pry-rozglyadi-sprav-zaznachenoyi-kategoriyi/

Долучайтесь, буде пізнавально та корисно!