Дитина, яка перебуває у складних життєвих обставинах: як спілкуватися, підтримати, допомогти?
Ми продовжуємо проводити заходи з підвищення кваліфікації адвокатів та правопросвітництво в умовах воєнного стану в Україні. У єдності наша сила, разом до перемоги! Слава Україні!
Гриценко Людмила
07.03.2022

8 березня 2022 р. у Вищій школі адвокатури НААУ відбулася відкрита лекція на тему “Як спілкуватися з дитиною, яка перебуває у складних життєвих обставинах?”.

Лектором виступила Людмила Гриценко, адвокат, медіатор, член Комітету з сімейного права НААУ та Центру “Адвокат дитини” ВША НААУ, яка розкрила учасникам юридичні аспекти і психологічні засади підтримки дітей в умовах воєнного стану.

У правовій площині виступу спікер акцентувала на визначенні поняття “дитина, яка перебуває у складних життєвих обставинах”, закріпленого у Законі України «Про охорону дитинства», а також належності воєнних дій чи збройних конфліктів до обставин та умов, що негативно впливають на її життя, стан здоров’я та розвиток, а також спричиняють загрозу її життю і безпеці.

За принципами міжнародного права та національного законодавства усі дії щодо дитини, яка перебуває у складних життєвих обставинах, спрямовуються на:
— захист прав та інтересів дитини;
— усунення причин таких обставин;
— забезпечення безпечних умов її утримання та виховання;

— надання їй та її батькам комплексу необхідних послуг та соціальної допомоги.

Механізм взаємодії органів державної влади, органів місцевого самоврядування, закладів освіти, охорони здоров’я, соціального захисту населення, інших закладів та установ під час забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, їх безпеки, а також надання необхідної допомоги з урахуванням потреб унормовано Порядком, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 585.

Під час лекції Людмила Гриценко предметно зупинилася на повноваженнях суб'єктів реагування, повідомила контактну інформацію про них, та інформувала учасників про порядок вчинення дій фізичними чи юридичними особами, яким стало відомо про дитину, що перебуває у складних життєвих обставинах.

Також лектор поділилася з учасниками знаннями і досвідом комунікації з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах, особливостями спілкування з малолітніми, неповнолітніми та підлітками за наявності ознак психологічної травми, а також порадами як спілкуватися з дитиною в укритті, під час бомбардувань та в інших стресових ситуаціях.

У складі рекомендацій, як краще говорити з дітьми, Людмила Гриценко, відзначила наступні.

З чого почати: на початку розмови варто проговорити “що” буде відбуватися і “як” це буде відбуватися; домовитися про домовленості; розказати про свої очікування від комунікації; запитати думку дитини про те, про що ви плануєте поговорити; надати можливість дитині розказати своїми словами свою версію подій.

Як себе поводити: без зауважень і засуджень; без оцінювання; фіксуватися на фактах. Необхідно перефразовувати, перевіряти сприйняття інформації дитиною, використовувати зрозумілу їй мову.
Питання, які можна використовувати: що відбулося? як Ти себе почував/почувала тоді і як Ти себе почуваєш зараз? Які наслідки? Що можна змінити? Як Ти думає, що б у такій ситуації зробив (і привести приклад або дорослої людини, або улюбленого героя тощо)

«Попереджений – значить озброєний» це важливий принцип комунікації , застосовуючи який дитину інформують про можливі дії та можливі наслідки.

У завершення заходу Людмила Гриценко поділилася корисним тематичним ресурсом як допомогти дітям та підтримати їх в умовах складного сьогодення.
Учасники висловили лектору вдячність за важливі та практично необхідні знання і навички, а також обмінялися між собою теплими словами підтримки, віри в Українську армію, Державу і Народ, впевненості в перемогу України у війні.
Вища школа адвокатури НААУ висловлює щиру вдячність лектору Людмилі Гриценко та всім громадянам, які долучилися до участі у відкритій лекції.