Роль педагога і психолога як учасника системи правосуддя, дружнього до дитини
Гретченко Лариса
07.12.2023

Роль педагога і психолога як учасника системи правосуддя, дружнього до дитини, за участі керівника Центру «Адвокат дитини» обговорили у Навчально - науковому інституті психології та соціальної роботи НУЧК імені Т. Г. Шевченка

Напередодні Міжнародного дня студента Лариса Гретченко, керівник Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ провела гостьову лекцію для студентів та викладачів Навчально-наукового інституту психології та соціальної роботи Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка та Навчально-наукового інституту історії та соціогуманітарних дисциплін імені О. М. Лазаревського на тему: «Педагог і психолог як учасник системи правосуддя, дружнього до дитини».

Актуальність теми обумовлена включеністю психологів та педагогів в активну фазу реформування захисту прав дітей в Україні, відповідно визначеності їх правового статусу приділяється особлива увага.

У ході зустрічі Лариса Гретченко роз’яснила студентству базові міжнародні стандарти захисту прав дитини. Зі слів адвоката, конвенційна «формула» щасливого дитинства, орієнтована, перш за все, на дитину як суб’єкта правовідносин, її право на самовизначення, закріплює широко спектральність прав та інтересів дитини та пріоритет забезпечення найкращих інтересів дитини.

Лектор відзначила, що елементи в складі найкращих інтересів дитини – це певні життєві обставини, запити та потреби на вихованні у сім’ї, турботу, піклування, освіту, охорону здоров’я. Вони є індивідуальними в кожному випадку і підлягають комплексній оцінці при прийнятті рішення в інтересах дитини. На прикладах з практики було продемонстровано, які фактори можуть бути пріоритетним при визначенні місця проживання дитини, виборі закладу освіти та майбутньої професії.

Яку роль відіграють педагог та психолог в житті дитини в ситуаціях: сварок з ровесниками, батьками; підозри на цькування в закладі освіти; контакту чи конфлікту з законом, потрапляння в поле зору правоохоронних органів чи суду? - питання, яке викликало жваву дискусію студентів та викладачів.

В обговоренні завдань і повноважень психологічної служби закладу освіти учасники зустрічі дійшли висновку, що педагог і психолог, які контактують з дитиною можуть перебувати в статусі:

- «дорослий», якому довіряє дитина (особливо в ситуації конфлікту з батьками);

суб’єкт реагування в ситуації насильства згідно з законодавством;

- надавач соціально-психологічних послуг (за посадою, в складі мобільних бригад тощо);

учасник адміністративних процесів та судових проваджень за участі дитини;

- фахівець, залучений до процесу опитування, з’ясування думки дитини у цивільному провадженні, відібранні показів/свідчень у кримінальному провадженні.

У системному огляді законодавства Лариса Гретченко роз’яснила практичні аспекти щодо згоди батьків чи іншого законного представника на роботу психолога з дитиною. Разом з тим, відзначено проблемні виклики сьогодення щодо потреби згоди законного представника на роботу психолога з дитиною залежно від віку, від складних життєвих обставин, у випадку самозвернення дитини, у кризових ситуаціях.

У ході зустрічі увагу приділено ролі педагога і психолога як учасника адміністративного, судового процесу чи кримінального провадження за участі неповнолітнього, яка полягає у:

- посиленні голосу дитини;

-стабілізації стану дитини та сприянні зменшенню рівня тривожності;

- допомозі правоохоронним органам встановити контакт з дитиною та зрозуміти її;

-створенні умов для проведення процесуальної дії ефективно та в найменш травмуючий для дитини спосіб;

-така особа є своєрідним перекладачем з мови дорослих на мову дитини та навпаки (робить запитання зрозумілими та відповідними віку та рівню розвитку дитини).

Лектор розповіла майбутнім психологам і соціальним педагогам про Пілотний проєкт щодо залучення психологів до кримінальних проваджень за участю малолітніх, неповнолітніх осіб через регіональні центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги. https://tinyurl.com/4fvhxe4w

Демонструючи приклади сучасних та ефективних форм роботи з дітьми, надання соціально-психологічної та правової допомоги дітям уразливих категорій – тим, які потерпіли від злочинів або стали їхніми свідками, Лариса Гретченко ознайомила учасників з методикою «Зелена кімната». https://tinyurl.com/5xuuuffy

Співпраця із ВНЗ юридичного та соціогуманітарного спрямування й надалі залишатиметься одним із пріоритетних напрямків діяльності Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ. Така співпраця сприяє підвищенню рівня правоосвіти та правової культури учнівської та студентської молоді, поєднанню споріднених знань, їх застосуванню в практичній діяльності, залученню професорсько-викладацького складу та студентства до обговорення викликів у сфері захисту прав дитини та участі у цьому процесі не лише адвокатів, але й фахівців інших спеціальностей.

Корисні ресурси, рекомендовані лекторкою за темою заходу:

Проведення допиту/опитування дитини, яка стала свідком, зазнала насильства або сама вчинила правопорушення. https://tinyurl.com/36z3rzkf

Барнахус — ефективна система (модель) роботи з дітьми, що постраждали від насильства або стали свідками такого. https://tinyurl.com/2cj4edyd

Відмова батьків від лікування дитини: підстави, порядок та наслідки в огляді законодавства і практики. https://tinyurl.com/3st63a39

Спадкові права дитини: найпоширеніші питання та спростування хибних уявлень, що виникають у практиці. https://tinyurl.com/2v94adwt

Конституційне право дитини на безоплатну правову допомогу: що варто знати? https://tinyurl.com/2ekwzza9

Доступ дитини до правосуддя в сучасних реаліях: про виклики сьогодення, бар’єри та можливості розповіла Людмила Гриценко. https://tinyurl.com/8bu382pb

Роль та значення висновку психолога в цивільних і кримінальних провадженнях. https://tinyurl.com/3mzb4sv5

Зареєструватись на найближчі заходи з підвищення кваліфікації Лариси Гретченко можна за посиланнями:

Встановлення факту смерті (загибелі) військовослужбовця: актуальне законодавство та судова практика. https://tinyurl.com/hsaorgua282

Сімейні спори за участі дітей в умовах воєнного стану: актуальна судова практика. https://tinyurl.com/hsaorgua283.