Онлайн — освіта в умовах воєнного стану: виклики, ризики та ефективні способи захисту прав
Підсумки фахової дискусії
Гретченко Лариса
17.12.2022

12 грудня 2022 року відбулася фахова дискусія на тему: «Онлайн-освіта в умовах воєнного стану: виклики, ризики та ефективні способи захисту прав учасників освітнього процесу».

Захід організовано у співпраці з Комітетом з сімейного права НААУ та Центром «Адвокат дитини» Вищої школи адвокатури НААУ.

Сфера освіти в умовах воєнного часу зазнала кардинальних змін. У період з 24 лютого 2022 року значна частина учасників освітнього процесу була змушена переміститися в межах території України та за кордон. Захисту потребують діти, молодь, педагоги й викладачі, які зазнали внутрішнього переміщення, продовжують перебувати на тимчасово окупованих та деокупованих територіях. Відкритим залишається питання забезпечення найкращих інтересів дитини в разі перебування дітей за кордоном, одночасного набуття ними освіти в українському закладі освіти та за законодавством іноземної держави за місцем тимчасового проживання.

Фактори й обставини онлайн-навчання впливають й на сімейні відносини, зокрема право дитини на утримання батьками. Судова практика у справах про визначення розміру аліментів на дитину, у тому числі, повнолітню, що продовжує навчання, зміну розміру аліментів, стягнення додаткових витрат на дітей нерідко ситуативна, не має усталеного підходу та єдиної правової позиції.

Сфера трудових конфліктів розширилася освітніми спорами про застосування заходів дисциплінарного стягнення до педагогів та розірвання з ними трудових договорів по причині неможливості виконання функціональних обов’язків в онлайн-форматі.

Саме тому учасники заходу зібралися з метою обговорити фактори та обставини онлайн-освіти, що перешкоджають реалізації права дитини на освіту в умовах воєнного стану в Україні, напрацювати шляхи їх подолання та ефективні механізми захисту, а також порівняти проблематику та підходи, які мали місце у вирішенні освітніх, сімейних, трудових та адміністративних спорів, пов’язаних з дистанційною формою навчання до початку повномасштабного вторгнення, з тими, які сформувалися за період воєнного часу.

До участі в заході та обговорень долучилися: Сергій Горбачов – освітній омбудсмен, Руслан Колбаса – генеральний директор Директорату розвитку соціальних послуг та захисту прав дітей Мінсоцполітики, Інна Юрина – радниця Міжвідомчої координаційної ради з питань правосуддя щодо неповнолітніх, Сергій Мороз – прокурор відділу організації процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях у сфері охорони дитинства та насильства щодо дітей управління організації процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення Департаменту захисту інтересів дітей та протидії насильству Офісу Генерального прокурора, Наталія Марчук – начальник управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру з надання правової допомоги, Наталія Дейнега – начальник сектору пробації щодо неповнолітніх ДУ «Центр пробації», Вікторія Блошко – начальник юридичного відділу Державної служби якості освіти.

Модератором фахової дискусії виступила Лариса Гретченко – керівник Центру «Адвокат дитини» Вищої школи адвокатури НААУ, заступник Голови Комітету з сімейного права НААУ, яка відкриваючи захід, відзначила про міждисциплінарний характер реалізації права на освіту та інших прав дитини, які опинилися на перетині правового регулювання нормами освітнього, сімейного, трудового права тощо. Розгляд цих питань крізь призму подій сьогодення дозволяє прослідкувати, які порушення прав дитини відбуваються в освітньому процесі та як їм запобігти.

Зі вступним словом на початку заходу звернувся директор Вищої школи адвокатури НААУ, Савва Кузьменко, який підкреслив на значимості освітньої складової в умовах воєнного стану, яка на сьогодні піддається новим викликам, пов’язаним з гарантування безпеки закладу освіти, можливості безперервного навчання в ситуації збройного конфлікту, захисту прав учасників освітнього процесу від порушень та їх відновлення. У виступі було відзначено послідовну діяльність Вищої школи адвокатури, яка у співпраці з Комітетами НААУ системно приділяє увагу дослідженню проблемних аспектів в освітньому середовищі, правовому захисту учасників шляхом проведення різнотематичних заходів з підвищення кваліфікації адвокатів. Наголошено на внеску діяльності Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ у питаннях правозахисту дітей та важливості взаємодії задля ефективного вирішення проблемних питань у сфері охорони дитинства.

Сергій Горбачов під час виступу поінформував учасників про проблематику української освіти в умовах війни та виклики, з якими зіштовхуються учасники освітнього процесу. А це зокрема, забезпечення реалізації права на освіту в умовах збройного конфлікту, безпековий освітній компонент, надання психологічної підтримки учням, які стали жертвами війни, їх адаптація та залучення до освітнього процесу. Щодо захисту прав дітей під час збройного конфлікту освітній омбудсмен виокремив шість категорій в порядку зростання небезпеки, які потребують особливого захисту освітніх прав, та окреслив виклики і ризики, що ускладнюють чи роблять неможливим освіту дітей за українськими програмами в умовах війни.

Руслан Колбаса наголосив на активній роботі Міністерства соціальної політики, Координаційного штабу з питань захисту прав дитини в умовах воєнного стану стосовно посиленого соціального захисту дітей під час війни. Сьогодні реалізуються заходи по забезпеченню евакуації дітей, які проживають/зараховані на цілодобове перебування до закладів різних типів, дітей, влаштованих в сімейні форми виховання, на безпечну територію, забезпеченню розміщення та задоволення потреб дітей, евакуйованих на безпечні території. Генеральний директор також поінформував про заходи, які вживає Україна для захисту дітей, які перетинають кордон України: налагодження співпраці з приймаючими країнами, розроблення рекомендацій компетентним органам держав, до яких евакуюються діти, підготовка до підписання двосторонніх меморандумів щодо захисту прав переміщених дітей з вразливих категорій, а також створення координаційних штабів із захисту прав дітей, які тимчасово перемістились з України.

Під час фахової дискусії учасниками були розкриті різні аспекти реалізації права на освіту у розрізі освітнього, сімейного та трудового права.

Зокрема, у своїй доповіді Лариса Гретченко розкрила питання присудження аліментів та інших форм утримання для дітей та студентів в умовах воєнного стану. З огляду на те, що під час воєнного стану найбільш поширеним є онлайн-навчання, саме цей аспект впливає на обґрунтування заявлених вимог щодо присудження коштів на утримання дитини. У сфері освіти формується нова категорія справ, коли до відшкодування заявляються послуги, надані третіми особами з допомоги у влаштуванні на навчання до закордонних закладів.

Ольга Семенюк, адвокат, член Ради Комітету з сімейного права НААУ, координатор освітнього напрямку УГСПЛ, розкриваючи питання онлайн-навчання, зупинилася на ризиках відповідальності для батьків, розповіла про способи захисту та відновлення прав, порушених у процесі онлайн-освіти.

Надія Тарасова, адвокат, член команди Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ крізь призму розгляду питання про подвійне навчання українських дітей, розповіла на прикладі конкретних країн про можливість відмови від навчання у школі за місцем тимчасового прихистку, а також обов’язок відвідування школи за місцем перебування.

Про якість, ефективність та конкурентоспроможність вищої освіти в умовах воєнного стану, а також рекомендації задля збалансування прав та інтересів учасників освітнього процесу розповіла у своїй доповіді Ольга Поєдинок, адвокат, к.ю.н., заступниця Голів комітетів з міжнародного права та з питань гендерної політики НААУ.

Богдан Чиж, заступник Голови Комітету з питань захисту прав осіб з інвалідністю, радник ректора КНЕУ імені Вадима Гетьмана, детально проаналізував, яким чином зміна форми навчання впливає на зміну умов договору про надання освітніх послуг чи його припинення.

Анастасія Шепеленко, адвокат, експерт з відновного правосуддя, член команди Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ, представила аудиторії досвід надання правової допомоги внутрішньо переміщеним особам.

Зокрема, спікер розкрила законодавчі засади та практичні аспекти переведення дитини з числа внутрішньо переміщених осіб до закладу вищої освіти та тимчасовим місцем проживання, особливості переведення студентів з тимчасово окупованих територій з контрактної форми навчання на бюджетну.

Про поважні причини, що перешкоджають роботі педагогів в онлайн-режимі та їх вплив на освітній процес розповіла Вікторія Поліщук, адвокат, Голова Комітету з трудового права НААУ. Зокрема, адвокат виділила поважні причини відсутності на робочому місці та судову практику у справах про звільнення педагогів за прогул.

Завершуючи захід, Лариса Гретченко резюмувала, що розглянуті учасниками практичні аспекти, пов’язані з реалізацією та захистом права на освіту в умовах онлайн-навчання, вкотре підкреслюють значення постійної інформаційно-правової підтримки, підвищення правової обізнаності учасників освітнього процесу та представників органів управління освітою, удосконалення знань адвокатів щодо ефективних механізмів захисту порушених прав у освітній сфері.

Тематичні матеріали та висновки за результатами фахової дискусії будуть узагальнені та оприлюднені на платформі Вищої школи адвокатури НААУ задля високопрофесійного надання правової допомоги дітям, захисту їх прав та інтересів, а також підвищення рівня правової освіти та правової культури суспільства.

Трансляція фахової дискусії доступна для перегляду: https://bit.ly/3Hxtphi