Булінг: як виявити та довести
Матеріал підготовлено в рамкам міжнародної кампанії «16 днів проти насильства”
Гретченко Лариса
06.12.2022

На сьогодні булінгтривожна реальність, яка впливає на сприятливість обстановки в освітньому середовищі.

За даними опитування HBSC 2018 року, серед дітей віком від 10 до 17 років 35% опитаних упродовж останніх двох місяців брали участь в ображенні/приниженні або знущанні з інших, 37,9% були жертвами образ, знущань та принижень інших підлітків (https://bit.ly/3HdboVt).

У цьому аспекті важливого значення набуває питання доведення факту вчинення булінгу крізь призму доказування наявності елементів цього складу адміністративного правопорушення, що є важливим складником у подальшому притягненні кривдників до відповідальності.

Які типові ознаки булінгу, що відрізняє булінг від конфлікту, як довести факт цькування в школі, відповіді на ці питання можна знайти у тематичній підбірці матеріалів від лектора Вищої школи адвокатури НААУ Лариси Гретченко в рамках міжнародної акції «16 днів проти насильства»:

  1. Конфлікт чи булінг: ключові відмінності в огляді судової практики. https://bit.ly/3VNgdJd

У статті досліджено судовий підхід до встановлення в діях учасника освітнього процесу булінгу як складу адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Насмішки та кепкування, образи та погрози, штурхани і підніжки, відібрання речей, грошей чи документів, і навіть бійки – далеко не повний перелік діянь, які притаманні як конфлікту так і булінгу.

Разом з тим, не кожен конфлікт є булінгом, і як свідчить правозастосовна практика, від вміння розпізнати булінг, відрізнити його від конфлікту за характерними ознаками залежить можливість захистити потерпілу особу та притягнути кривдника до відповідальності, встановленої законом. Систематичність (повторюваність) діяння – одна з типових ознак булінгу, яка в переважній більшості випадків слугує ключовою відмінністю від конфлікту між учасниками освітнього процесу, прояву невихованості, недисциплінованості чи застосування неправомірних методів виховання.

  1. Булінг в студентському середовищі: на що важливо звернути увагу? https://bit.ly/3Y6QgGC

Публікація включає аналіз законодавчих положень щодо спеціального суб’єктного складу булінгу – учасників освітнього процесу за обов’язкової участі малолітньої чи неповнолітньої особи, якою чи стосовно якої вчиняється насильство. Конфліктні взаємовідносини між повнолітніми здобувачами освіти, педагогічними працівниками чи іншими повнолітніми особами як учасниками освітнього процесу не підпадають під регулювання антибулінговим законодавством, відповідальність згідно статті 173-4 КУпАП в такому випадку не настає.

  1. Педагогічний гнів чи булінг: правові нюанси в огляді судової практики. https://bit.ly/3XW9b6L

Матеріал містить огляд судової практики за наслідком розгляду справи, за обставинами якої директор ліцею на Львівщині вживала відносно учнів 7 та 10 класів образливі слова та висловлювання «королева бомжів», «міс секондхенду», «міс помийка» та інші відносно одягу та зовнішності дітей, частина з яких вимушено покинули заклад освіти та перейшли навчатися до інших. Випадок широко та різнобічно обговорювався в суспільстві і став предметом судового розгляду як справа про адміністративне правопорушення.