Адміністративна відповідальність за сексуальні домагання у рамках проєкту Вищої школи адвокатури «Правосвідомість»
Про адміністративну відповідальність за сексуальні домагання: судову практику розповіла заслужений юрист України, адвокат, доктор юридичних наук, професор, член НКР при ВС, член Ради комітету з питань кримінального права та процесу НААУ Ірина Гловюк у рамках проєкту Вищої школи адвокатури “Правосвідомість”.
Гловюк Ірина
25.06.2025

Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками судову практику щодо адміністративної відповідальності за сексуальні домагання, а саме:

  • 1. Сексуальні домагання: розуміння за Стамбульською конвенцією та національним законодавством.
  • 2. Стаття 173-7 КУпАП Сексуальне домагання.
  • 3. Аналіз судової практики за ст. 173-7 КУпАП Сексуальне домагання.

У рамках характеристики адміністративної відповідальності за сексуальні домагання акцентовано на наступному:

1. Сексуальні домагання: розуміння за Стамбульською конвенцією та національним законодавством

Стаття 40 Стамбульської конвенції: Сторони вживають необхідних законодавчих або інших заходів для забезпечення того, щоб будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної або фізичної поведінки сексуального характеру, метою або наслідком якої є порушення гідності особи, зокрема шляхом створення залякувального, ворожого, принизливого або образливого середовища, підлягала кримінальній або іншій юридичній санкції.

Сексуальні домагання:

  • Вербальна форма– це слова або звуки, які висловлює або промовляє правопорушник: наприклад, жарти, запитання, зауваження, які можуть висловлюватися в усній або письмовій формі.
  • Невербальна форма–цебудь-якакомунікація з боку правопорушника без застосування слів або звуків: наприклад, вираз обличчя, рухи руками або знаки.
  • Фізична форма стосується будь-якої поведінки сексуального змісту, до неї також можуть належати ситуації контакту з тілом жертви.

Подібно до передбаченого в статті 36, будь-які форми поведінки такого роду повинні мати сексуальний характер, для того щоб на них поширювалося це положення. Крім того, будь-яка зазначена поведінка повинна бути небажана для жертви, тобто її має нав’язувати правопорушник. А ще всі зазначені діяння повинні мати на меті або своїм наслідком приниження гідності жертви. Це відбувається у тих випадках, коли подібна поведінка створює середовище залякування, ворожості, принизливості, ганьблення, ображання (Конвенція Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами. Відкрита для підпису в Стамбулі (Туреччина) 11 травня 2011 р. та пояснювальна доповідь. URL: https://rm.coe.int/1680093d9e С. 132).

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» в редакції Закону № 3733 IX від 22.05.2024 сексуальне домагання- дії сексуального характеру (що не посягають на статеву свободу чи статеву недоторканість особи), виражені вербально, невербально або фізично (слова, жести, рухи тіла, доторкування, поплескування або інші аналогічні дії), які ображають чи принижують гідність особи та можуть супроводжуватися створенням щодо неї залякувального, ворожого або образливого, принизливого середовища (ситуації).

Схоже на визначення Стамбульської конвенції, хоча і не містить згадки про небажаність поведінки.

2. Стаття 173-7 КУпАП Сексуальне домагання

Ст. 173-7 КУпАП:

Сексуальне домагання, тобто умисне вчинення проти бажання особи образливих, принизливих дій сексуального характеру, виражених вербально або невербально (слова, жести, рухи тіла), у тому числі з використанням електронних комунікацій, тягне за собою накладення штрафу від вісімдесяти до ста шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин, або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням двадцяти процентів заробітку. (1360– 2720 грн.).

Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення стосовно особи, яка перебуває у матеріальній, службовій чи іншій залежності від правопорушника, тягнуть за собою накладення штрафу від ста шістдесяти до двохсот вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин, або виправні роботи настрок від одного до двох місяців з відрахуванням двадцяти процентів заробітку, або адміністративний арешт на строк до п’ятнадцяти діб. (2720–4760 грн.).

Конвенція МОП№ 190 про викорінення насильства та домагань у сфері праці та Рекомендація МОП № 206: насильство та домагання у сфері праці: “низка неприйнятних форм поведінки і практик або загрози таких, здійснених одноразово чи систематично, метою, результатом або можливим наслідком яких є заподіяння фізичної, психологічної, сексуальної чи економічної шкоди, включаючи ґендерно обумовлені насильство і домагання.

Ця Конвенція застосовується до випадків насильства та домагань у сфері праці, що відбуваються під час роботи, пов’язані з роботою або виникають внаслідок роботи:

  • на робочому місці, включаючи публічні та приватні приміщення, які є місцем роботи;
  • у місцях, де працівник отримує заробітну плату, відпочиває або приймає їжу, або користується санітарними, душовими та приміщеннями для переодягання;
  • під час робочих поїздок, подорожей, навчання, заходів або соціальних заходів;
  • через робочі комунікації, включаючи ті, що забезпечуються інформаційно комунікаційними технологіями;
  • у житлі, наданому роботодавцем; та
  • під час доїзду на роботу та з роботи.

Протоколи про правопорушення мають право складати: уповноважені на те посадові особи органів Національної поліції (ст. 173-7 КУпАП).

Справу розглядає: судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів.

Відповідальність настає з 16 років.

3. Аналіз судової практики за ст. 173-7 КУпАП Сексуальне домагання

Проблема 1: притягнення до відповідальності за фізичну форму сексуального домагання

Проблема 2: розмежування за ст. 152, 153 КК України.

  • Стаття 152, згвалтування: вчинення дій сексуального характеру, пов’язаних із вагінальним, анальним або оральним проникненням в тіло іншої особи з використанням геніталій або будь-якого іншого предмета, без добровільної згоди потерпілої особи (зґвалтування).
  • Стаття 153, сексуальне насильство: Вчинення будь-яких насильницьких дій сексуального характеру, не пов’язаних із проникненням в тіло іншої особи, без добровільної згоди потерпілої особи (сексуальне насильство).

У ст. 1 Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» в редакції Закону № 3733-IX від 22.05.2024 сексуальне домагання визначено через формулювання «дії сексуального характеру (що не посягають на статеву свободу чи статеву недоторканість особи)».

Утім, на практиці не завжди це легко розмежувати:

Наприклад:

  1. на сходовій клітці, гр. ОСОБА_1 здійснював сексуальні домагання проти волі малолітньої, а саме: поцілував її, після чого притис до стіни та здійснював принизливі дії сексуального характеру та робив непристойні пропозиції з сексуального характеру (URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/124762527);
  2. вчинив проти бажання ОСОБА_2 дії образливого принижувального, сексуального характеру, а саме, хапав за руки, груди, намагався проти волі поцілувати та здійснити статевий акт (URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/124964949).

За що притягають до відповідальності за ст. 173-7 КУпАП Сексуальне домагання:

  • посадив на коліно до себе та торкався її передпліччя, вербально (словесно), а саме висловлював в її адресу компліменти інтимного змісту (https://reyestr.court.gov.ua/Review/124713703 );
  • поцілував її, після чого притис до стіни та здійснював принизливі дії сексуального характеру та робив непристойні пропозиції з сексуального характеру (https://reyestr.court.gov.ua/Review/124762527);
  • хапав за руки, груди, намагався проти волі поцілувати та здійснити статевий акт (https://reyestr.court.gov.ua/Review/124964949 );
  • пропонував вступити в статевий акт, торкався сідниць та ніг метою схилення до сексуальних відносин (https://reyestr.court.gov.ua/Review/127366409 );
  • наближення до особи та її тіла, здійснював поглажування проти її волі ніг, сідниць та грудей, принизливі слова на адресу потерпілої (https://reyestr.court.gov.ua/Review/125640826);
  • неодноразово висловлював на адресу колежанки коментарі сексуального характеру, використовуючи образливі слова та натяки, що створювало для неї образливе та принизливе середовище на робочому місці (https://reyestr.court.gov.ua/Review/126226809);
  • у таксі робив непристойні коментарі, щодо зовнішності пасажирки, пропонував послуги інтимного характеру (https://reyestr.court.gov.ua/Review/125684177 ) );
  • пропозиції поцілунку неповнолітній, висловлюванням компліментів, пропозиції погладити (https://reyestr.court.gov.ua/Review/126217802);
  • хапав за руки, одяг, намагався проти волі поцілувати та здійснити половий акт (https://reyestr.court.gov.ua/Review/126731772 );
  • торкався сідниць з метою схилення до сексуальних відносин (https://reyestr.court.gov.ua/Review/127654401 );
  • надсилав повідомлення приватного характеру в додатку Telegram (сексуального характеру проти бажання неповнолітньої) (https://reyestr.court.gov.ua/Review/127133884);
  • підійшов до потерпілої, обціловував шию, торкався руками до тіла, незважаючи на прохання останньої припинити такі дії (https://reyestr.court.gov.ua/Review/127141464 );
  • схопив потерпілу за шию, після чого проник руками під одяг останньої та почав торкатися її грудей (https://reyestr.court.gov.ua/Review/127683285).

Відповідно до ст. 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, протоколом про вилучення речей і документів, відомостями та інформацією з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а також іншими документами.

Основними джерелами доказів є такі:

  • протокол про адміністративне правопорушення;
  • рапорт;
  • заява про вчинення правопорушення;
  • пояснення;
  • документи (листи, результати психологічного обстеження, витяг з ІПНП України електронного рапорту, довідка, копія паспорта; копія свідоцтва про народження);
  • протокол прийняття заяви про кримінальне правопорушення та іншу подію;
  • відеозапис з місця події; відеозапис з боді камер працівників поліції; відеозаписи, що містяться на DVD-диску;
  • дані роздруківки переписки з мобільного телефону; скріншоти з екрана мобільного телефона.

Першоджерело - https://tinyurl.com/4cfchvwa