Як правильно визначити орган, до якого потрібно звертатися за безоплатною приватизацією землі?
Методичні матеріали «Безоплатна приватизація землі: практичні поради для адвокатів», підготовлені Комітетом з аграрного, земельного та довкілевого права НААУ
Навроцький Дмитро
27.11.2023

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі та в межах повноважень, а також у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Окремі повноваження у земельній сфері, у тому числі щодо розпорядження земельними ділянками визначені у ЗК України (Глава 2 та 3).

Слід зазначити, що до 2012 року при визначенні органу, який має здійснювати розпорядження землі у процедурі безоплатної приватизації, слід було керуватися п. 12 Перехідних положень ЗК України, які визначали, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) у межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів – відповідні органи виконавчої влади.

06.09.2012 року після прийняття Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» 5245-VI, було внесено низку змін до положень ЗК України та п. 12 Перехідних положень було виключено.

Із 01.01.2013 року вступив у силу Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», яким законодавець уніс зміни до ЗК України, зокрема до статті 122 ЗК України.

Відповідно до прийнятих змін Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальні органи передають у власність або в користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності.

Із цього моменту компетенція органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження земельними ділянками визначалася на підставі норм ЗК України.

Так, відповідно до норм чинної редакції ЗК України громадянам, зацікавленим в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності необхідно звернутися із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, а саме:

– сільської, селищної, міської ради (якщо питання стосуються земель комунальної власності, які розташовані в населених пунктах);

– районної державної адміністрації (якщо питання стосується земель державної власності в межах сіл, селищ, міст районного значення та поза межами населених пунктів для: ведення водного господарства; індивідуального дачного будівництва; будівництва об’єктів, пов’язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті);

– обласні державні адміністрації (якщо питання стосується земель державної власності у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена;

• Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в області (якщо питання стосується земельних ділянок для сільськогосподарських потреб).

Із 2016 року в Україні почалася процедура децентралізації, яка також передбачає передачу відповідних повноважень у земельній сфері до ОТГ.

Порядок діяльності та утворення ОТГ регулюються Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад». Згідно з планами децентралізації, передбачено, що держава здійснить передачу земельних ділянок державної форми власності, у тому числі для сільськогосподарських потреб, до комунальної власності громад (ОТГ) та надасть відповідні повноваження громадам щодо їх подальшого розпорядження.

Указом Президента України №449/2020 від 15.10.2020 року «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» КМ України доручено активізувати діяльність із передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність.

Постановою КМ України від 16.11.2020 року №1113 «Про заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» доручено Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити:

1) прискорення проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності;

2) передачу з 17.11.2020 року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного кодексу України.

За даними Держгеокадастру України структура власності сільськогосподарських угідь в Україні має такий вигляд: приватна власність – 31 млн га, державна власність – 10,4 млн га, комунальна власність – 1,7 млн га. Станом на 31.12.2020 року з 10,4 млн га державної землі: 2 млн га – передано ОТГ.

Тобто після завершення процедури передачі земель у комунальну власність громад, реєстрації відповідних прав та прийняття змін до ЗК України, останні отримають право на прийняття рішень щодо їхнього розпорядження.

При цьому, якщо рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою було надано територіальними органами Держгеокадастру, а земельна ділянка вже була передана в комунальну власність, то затвердження проектної документації буде здійснюватися вже ОТГ.

Вирішення всіх проблемних питань у процедурі безоплатної приватизації, пов’язаних із процедурою децентралізації та передання земельних ділянок у комунальну власність громад, пов’язують із прийняттям Закону про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин.

Станом на момент підготовки цих методичних рекомендацій Законопроект №2194 від 01.10.2019 року «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» 4 перебуває на розгляді у Верховній Раді України в другому читанні.

Пропонуємо ознайомитися із Методичними матеріалами «Безоплатна приватизація землі: практичні поради для адвокатів», підготовленими Комітетом з аграрного, земельного та довкілевого права НААУ: https://is.gd/6l249Y

Авторський колектив: Навроцький Д. М., Жадобін В. І., Білоголовий Я. О., Варєнікова В. Ю., Кошулько Є. В., Дерлюк В. Д., Панфілова Д. А.