Щодо відступлення від правового висновку
відносно визначення розміру доплат за науковий ступінь та вчене звання
для перерахунку пенсії
Огляд постанови Верховного суду у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду від 04.11.2025 у справі № 420/12420/24
Ключовим у даній справі є питання про розмір доплат за науковий ступінь та вчене звання, які повинні зазначатися в довідці, яка видається для перерахунку пенсії військовослужбовцю, який проходив військову службу та обіймав посаду науково-педагогічного працівника у вищому військовому навчальному закладі.
У справі, яка розглядається, суди встановили, що позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі – Закон № 2262-ХІІ).
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31.01.2024 в іншій справі за участю позивача зобовʼязано ОТЦК та СП підготувати та надати до ГУ ПФУ довідку про розмір грошового забезпечення, виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, з урахуванням положень Постанови КМУ № 704, із обовʼязковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для перерахунку із 01.02.2023 основного розміру пенсії позивача.
На виконання зазначеного рішення суду позивачу було видано оновлену довідку про розмір грошового забезпечення із зазначенням основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення станом на 01.01.2023.
Вважаючи протиправними дії відповідача в частині зазначених у довідці про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 занижених розмірів надбавок за особливості проходження служби, таємність, доплат за науковий ступінь та вчене звання, премії, позивач звернувся до суду з цим позовом.
На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 послався на те, що для перерахунку його пенсії ОТЦК та СП надав довідку про розмір грошового забезпечення, у якій неправильно зазначив складові грошового забезпечення у заниженому розмірі (неправильно арифметично розраховано), а саме надбавку за особливості проходження служби, надбавку за таємність, премію і зменшив відсотковий розмір доплат за науковий ступінь та вчене звання.
Позивач вказав, що відповідач протиправно зазначив у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії доплати за науковий ступінь та вчене звання у зменшеному відсотковому розмірі 5 %, які встановлено пунктом 6 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 “Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб” (далі - Постанова КМУ №704), оскільки він як науково-педагогічний працівник вищого військового закладу має право на перерахунок пенсії з урахуванням доплат за науковий ступінь у розмірі 15 % від посадового окладу та за вчене звання у розмірі 25 % від посадового окладу на підставі частини другої статті 59 Закону України від 01.07.2014 № 1556-VII «Про вищу освіту» (далі - Закон № 1556-VII).
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач у наданій позивачу довідці неправомірно зазначив у зменшеному розмірі надбавки за особливості проходження служби, надбавки за таємність та премію, оскільки суми у грошовому значенні розраховані арифметично неправильно. Відмовляючи у решті позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач правомірно на підставі Постанови КМУ № 704 та Порядку № 260 зазначив у цій довідці доплати за науковий ступінь у розмірі 5 % та за вчене звання у розмірі 5 %.
СП ЗСП дійшла наступних висновків:
Відповідно до частини третьої статті 52 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій у звʼязку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у звʼязку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Пунктом 2 постанови КМУ № 704 встановлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Відповідно до пункту 5 Постанови № 704 керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання надано право установлювати, зокрема надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 % посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, а також здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 % посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Також підпунктами 2 та 3 пункту 6 Постанови КМУ № 704 передбачено виплату таких доплат:
-
за науковий ступінь доктора філософії (кандидата наук) або доктора наук з відповідної спеціальності, якщо діяльність за профілем відповідає науковому ступеню, військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу в розмірі відповідно 5 і 10 % посадового окладу. За наявності двох наукових ступенів доплата встановлюється за одним (вищим) науковим ступенем;
-
за вчене звання військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, які обіймають посади, повʼязані з педагогічною або науковою діяльністю, і мають вчене звання доцента, старшого наукового співробітника або старшого дослідника, в розмірі 5 %, професора - 10 % посадового окладу. За наявності двох або більше вчених звань доплата встановлюється за одним (вищим) званням.
Порядком № 260 визначено механізм та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту України та деяким іншим особам.
Виплату доплати за науковий ступінь та за вчене звання врегулювано розділом ХV Порядку № 260, розмір яких ідентичний розміру, визначеному у Постанові КМУ № 704.
Разом з тим, частиною другою статті 59 Закону № 1556-VII визначено, що науково-педагогічним, науковим і педагогічним працівникам закладів вищої освіти встановлюються доплати за науковий ступінь доктора філософії та доктора наук у розмірах відповідно 15 та 25 % посадового окладу, а також за вчене звання доцента і старшого дослідника - 25 % посадового окладу, професора - 33 % від посадового окладу. Заклад вищої освіти може встановити більший розмір за рахунок власних надходжень.
При цьому з метою стимулювання наукової діяльності та збереження кваліфікованих кадрів у сфері вищої освіти частиною другою статті 59 Закону № 1556-VII передбачено, що до складу матеріального забезпечення науково-педагогічних, наукових і педагогічних працівників університетів, академій, інститутів та коледжів входять додаткові виплати у вигляді доплат за наукові ступені та вчені звання, у розмірах, встановлених частиною другою статті 59 Закону № 1556-VII.
Водночас позивач є пенсіонером Збройних Сил України та отримує пенсію, призначену відповідно до Закону № 2262-ХІІ, тому гарантії його соціального і правового захисту встановлюються саме Законом № 2011-ХІІ та іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання, у тому числі Постановою КМУ № 704 та Порядком № 260, які, у свою чергу, містять спеціальні правові норми щодо соціального захисту військовослужбовців.
Висновок: на переконання колегії суддів, системний аналіз наведених норм права свідчить про те, що вказані нормативно-правові акти регулюють різні за своєю правовою природою (стимулюючі доплати до заробітної плати і складові грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії) та за субʼєктним складом (науково-педагогічні, наукові та педагогічні працівники і військовослужбовці) правовідносини, а тому колегія суддів вважає, що посилання позивача на приписи частини другої статті 59 Закону № 1556-VII є безпідставними і не свідчать про наявність суперечностей у правовому регулюванні.
Таким чином, враховуючи, що положення акону № 1556-VII регулюють питання, повʼязані з діяльністю у сфері вищої освіти і не мають стосунку до нарахування та виплати грошового забезпечення військовослужбовців, визначені цим Законом гарантії щодо визначення розміру доплат за науковий ступінь та вчене звання науково-педагогічним, науковим, педагогічним та іншим працівникам закладів вищої освіти не застосовуються при визначенні розміру відповідних доплат військовослужбовцям, які проходять військову службу у вищих військових навчальних закладах та обіймають посади, повʼязані з науково-педагогічною діяльністю у вищих військових навчальних закладах (закладах вищої освіти із специфічними умовами навчання), а відповідно не повинні застосовуватися при визначенні розміру доплат за науковий ступінь та вчене звання, які зазначаються у довідках про розмір грошового забезпечення, що видаються для проведення перерахунку пенсії.
Відступлення від правового висновку: за таких обставин судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду вважає, що висновки, викладені в раніше ухваленій постанові Верховного Суду від 21.06.2023 у справі № 380/24050/21 про те, що правила визначення доплати за науковий ступінь та вчене звання, установлені підпунктом 2 пункту 6 Постанови КМУ № 704, поширюються на всіх військовослужбовців, які мають такі наукові ступені та вчені звання, окрім тих військовослужбовців, які проходять службу у вищих військових навчальних закладах та обіймають посади повʼязані з науково-педагогічною діяльністю, яким така доплата має встановлюватися з урахуванням мінімальних гарантій, що передбачені статтею 59 Закону № 1556-VII, є такими, що не ґрунтуються на правильному правозастосуванні, а отже, судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду вважає за необхідне відступити від таких висновків і сформувати такий: розмір доплат за науковий ступінь та вчене звання, що враховується при перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ, визначається виключно на підставі спеціальних нормативно-правових актів, що регулюють питання соціального забезпечення військовослужбовців, зокрема, відповідно до положень Постанови КМУ №704 та Порядку № 260, без застосування положень частини другої статі 59 Закону № 1556-VII.
Отже СП ЗСП касаційну скаргу позивача залишила без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18.12.2024 та постанову Пʼятого апеляційного адміністративного суду від 17.04.2025 у справі № 420/12420/24 - без змін.
NB! Звертаємо увагу на наявність у даній справі окремої думки судді ВС Кравчука В.М., згідно з якою Закон № 1556-VII гарантує встановлення таких доплат всім відповідним працівникам, безвідносно до приналежності закладу до вищих військових навчальних закладів зі специфічними умовами навчання чи звичайних закладів вищої освіти.
З огляду на викладене, застосування Постанови № 704 та Порядку № 260 у контексті спірних правовідносин є помилковим, оскільки це призводить до суттєвого обмеження прав позивача, визначених ст. 59 Закону № 1556-VII.