Вища школа адвокатури НААУ
Курси з підвищення кваліфікації адвокатів
Telegram
0 800 300 282
дзвінок безкоштовний
Новини
28.10.2022

Зміна імені (прізвища, власного імені, по батькові) фізичної особи – нововведення

Матеріал підготувала Марина Сухая – адвокат, член команди Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ.

Постановою Уряду від 27.09.2022 р. № 1053 внесено зміни до Порядку розгляду заяв про зміну імені (прізвища, власного імені, по батькові) фізичної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 р. N 915 (https://bit.ly/3U7MMkn)

Нововведення обумовлюють наступні зміни:
• надано заявнику можливість подавати через представника або надіслати поштою заяву щодо зміни прізвища у зв’язку з розірванням шлюбу, що не було змінено під час державної реєстрації розірвання шлюбу чи розірвання шлюбу у судовому порядку. При цьому має бути дотримана умова нотаріального посвідчення справжності підпису заявника;

• заява про надання згоди батьків (одного з батьків) або піклувальника на зміну імені зазначеної особи може подаватися ними особисто. Заява одного з батьків, справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, може бути подана другим з батьків;
• подання заяви через представника або надіслання поштою у випадку, передбаченому пунктом 3 цього Порядку передбачає відсутність попередження заявника про встановлену законодавством відповідальність за повідомлення неправдивих відомостей і необхідність обміну паспорта громадянина України або паспорта громадянина України для виїзду за кордон та інших документів у разі зміни імені;
• підставою для відмови у наданні дозволу на зміну імені є подання заяви про зміну імені у спосіб, що не передбачений цим Порядком;
• у разі надання дозволу на зміну імені заявник у тримісячний строк може звернутися особисто для державної реєстрації зміни імені до відділу державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичного представництва або консульської установи України, які складають актовий запис про зміну імені, або у випадку зміни прізвища у зв’язку з розірванням шлюбу, що не було змінено під час державної реєстрації розірвання шлюбу чи розірвання шлюбу в судовому порядку, – через представника, який діє на підставі нотаріально посвідченої довіреності;
• якщо заявник чи представник без поважних причин у зазначений строк не звернувся до відділу державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичного представництва або консульської установи України для державної реєстрації зміни імені, дозвіл на зміну імені втрачає силу;
• у разі звільнення заявника в установленому законодавством порядку від сплати державного мита або консульського збору він повинен пред’явити відповідний документ, що підтверджує таке право, чи у випадку, передбаченому абзацом першим цього пункту, представником подається нотаріально засвідчена копія відповідного документа, що підтверджує таке право;
• у під час державної реєстрації зміни імені відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво або консульська установа України видає заявникові чи у випадку, передбаченому абзацом першим цього пункту, представнику свідоцтво про зміну імені;
• після державної реєстрації зміни імені у разі звернення заявника особисто відділом державної реєстрації актів цивільного стану у паспорті громадянина України у вигляді паспортної книжечки, а дипломатичним представництвом або консульською установою України у паспорті громадянина України у вигляді паспортної книжечки для виїзду за кордон робиться відмітка про те, що паспорт у зв’язку із зміною імені підлягає обміну протягом місяця.

Зміни, що набрали чинності з 30.09.2022 року, є вагомим кроком для спрощення процедури зміни імені (прізвища, власного імені, по батькові) фізичної особи. Особливо це стало актуально у зв’язку з тим, що багато громадян були вимушені виїхати у зв’язку з військовою агресією. Тепер їм надана можливість подати документи через уповноваженого представника. Також представнику надається право отримати свідоцтво про зміну імені.

Однак з метою запобігання зловживанням у Постанові від 27 вересня 2022 р. № 1053 передбачено обов’язкове нотаріальне посвідчення підпису заявника, а також надання нотаріальної копії документу, що підтверджує право на звільнене від сплати державного мита.

Засвідчити справжність підпису на документах громадяни України можуть в дипломатичних та консульських установах України за кордоном.

Порядок вчинення нотаріальних дій консулом визначається:
• статтею 38 Закону про Нотаріат України;
• статтею 44 Консульського Статуту України;
• положенням про порядок учинення нотаріальних дій в дипломатичних представництвах та консульських установах України;
• іншими актами законодавства України.

Під час звернення необхідно пред’явити такі документи:
• паспорт громадянина України для виїзду за кордон;
• примірник документу, який необхідно посвідчити або засвідчити;
• довідку про присвоєння ідентифікаційного номеру платника податків;
• квитанцію про сплату тарифу (залежно від консульської дії);
• інші документи, необхідні для вчинення нотаріальної дії (свідоцтво про право власності на нерухоме майно, свідоцтво про народження дитини, свідоцтво про шлюб, свідоцтво про смерть тощо).

Наразі громадяни України, які перебувають на території Польщі, можуть скористатися мобільними сервісами та оформити ID-картку, паспорт громадянина України для виїзду за кордон і скористатися послугою із оформлення обох документів одночасно. Державне підприємство «Документ» надає свої у Варшаві, Кракові та Гданську (https://pasport.org.ua/).
Детальніше ознайомитися з Порядком: https://bit.ly/3U7MMkn