Запитання експерту, які найчастіше підлягають дослідженню у справах про визначення місця проживання дітей
Оксана Проценко, адвокат, член Центру сімейного права ВША
Фахові коментарі
22.04.2024

Згідно зі статтею 160 Сімейного кодексу України місце проживання малолітньої дитини визначається за згодою батьків, якщо дитина не досягла 10 років. Якщо ж дитині від 10 до 14 років, вона спільно з батьками бере участь у прийнятті рішення щодо свого місця проживання. Водночас, дитина, якій виповнилося 14 років та батьки якої проживають окремо, самостійно приймає рішення щодо місця свого проживання.

Якщо мати та батько, які проживають окремо, не дійшли згоди щодо того, з ким із них буде проживати малолітня дитина, спір між ними може вирішуватися органом опіки та піклування або судом.

Як зазначено у постанові Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 30 січня 2023 у справі № 710/1678/18 (провадження № 61-8345св22), при визначенні місця проживання дитини суди зобов’язані враховувати психологічний стан дитини, проте лише за умови призначення судово-психологічної експертизи у встановленому законом порядку у разі необхідності із урахуванням встановлених обставин справи. Для належного обґрунтування забезпечення найкращих інтересів дитини та найліпших психологічних умов її проживання з одним із батьків є призначення у справі за клопотанням сторони судової психологічної експертизи.

Призначення судово-психологічної експертизи відносно малолітніх або неповнолітніх дітей згідно з статтею 106 Цивільно-процесуального кодексу України у цивільних справах щодо визначення місця проживання дитини доручається атестованому Міністерством юстиції України судовому  експерту психологу. Проведення такої експертизи дозволяє отримати висновок експерта, який відповідає критеріям належності та допустимості доказів у цивільній справі та є процесуальним джерелом доказів у суді згідно статей 76, 102 ЦПК України. 

Орієнтовний перелік експертних питань, які можуть виноситись на судово-психологічну експертизу відносно малолітніх, неповнолітніх у справах визначення місця проживання дитини, визначені в розділі VI Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, які затверджені наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 року № 53/5 (зі змінами):

1. Яким чином сімейна ситуація, індивідуально-психологічні особливості батьків (зазначити, якщо треба, одного чи обох із них), особливості їх виховної поведінки впливають на емоційний стан, психічний розвиток та відчуття благополуччя дитини?

2. Яким чином можуть вплинути умови виховання кожного з батьків на психологічний стан та розвиток дитини?

3. Чи має залежність оцінка сімейної ситуації дитиною від впливу з боку батьків та інших дорослих?

Досліджуючи ухвали судів про призначення судово-психологічних експертиз слід зазначити, що перелік питань, які ставляться на дослідження експертів у справах про визначення місця проживання дитини при призначенні судово-психологічних експертиз є набагато ширшими.

До прикладу, ухвалою Великоберезнянського районного суду Закарпатської області від 14.05.2023 року по справі № 298/1392/22 суд вважав за необхідне поставити на вирішення експертизи наступні питання:

- Який психоемоційний стан дитини на даний час? Чи є у дитини стурбованість відносно вибору проживання з одним із батьків? Які індивідуально-психологічні особливості має дитина?

- Яке ставлення дитини до матері та батька? До кого з батьків більш прихильна дитина? Якими психологічними факторами це викликано?

- Як проявляється прихильність дитини до кожного з батьків?

- Які відкриті та приховані побажання дитини щодо місця проживання з кожним із батьків? З ким із батьків дитина бажала б проживати постійно?

-Яка ступінь психологічного впливу на дитину та її виховання з боку матері та батька?

-Чи має місце негативний психологічний вплив на дитину та її виховання з боку матері або батька, будь-якої іншої особи?

-З ким із батьків, виходячи із індивідуально-психологічних особливостей, емоційного стану, рівня розвитку, інтересів дитини краще проживати дитині з точки зору її психологічного комфорту та здоров’я?

-Чи спроможна дитина з урахуванням його віку, емоційного стану, індивідуально-психологічних властивостей, рівня розумового розвитку усвідомлювати реальний зміст сімейної ситуації, яка склалася навколо спору батьків щодо визначення місця проживання?

Перелічені питання є найбільш поширеними при призначенні судами судово-психологічних експертиз у справах про визначення місця проживання дитини.

Але ухвалою Святошинського районного суду м. Києва від 06.09.2021 року по справі № 759/14917/20 крім найпоширеніших, враховуючи обставини справи на вирішення експертів поставлено наступні питання:

- Яким чином сімейна ситуація, індивідуально-психологічні особливості батька та матері, особливості їх виховної поведінки впливають на емоційний стан, психічний розвиток та переживання благополуччя їх доньки?

- Чи має залежність оцінка дітьми сімейної ситуації від впливу з боку батьків та нших дорослих ?

- Як вплине на психо-емоційний стан та розвиток дитини раптова поява матері у житті дівчинки?

- Чи є доцільним зміна місця проживання дитини та соціального середовища дівчинки?

Жидачівський районний суд Львівської області в ухвалі 25 січня 2018 року по справі № 443/1013/16, крім інших питань, ставить на дослідження експерта питання:

- Яка найбільша психологічна сумісність дитини: із сім’єю матері або із сім’єю батька?

- Чи є позитивним психологічне сприйняття дитиною сім’ї, в якій вона проживає на даний час?

- Хто із батьків сприяє кращому розвитку дитини?

В ухвалі Подільського районного суду м. Києва від 27.02.2018 року у справі № 758/12721/16-ц серед поставлених слід вирізнити наступні питання:

- Виходячи з наявного психологічного стану дитини по відношенню до батька, чи можливе їх спілкування у відсутності матері?

- Яким чином сімейна ситуація, індивідуально-психологічні особливості матері та її виховна поведінка впливають на емоційний стан, психічний розвиток та відчуття благополуччя малолітнього сина?

- Яким чином можуть вплинути умови виховання малолітнього на його психологічний стан та розвиток у разі зміни сімейної ситуації, а саме: після зміни місця проживання і передачі дитини від батька до матері?

- Яким чином можуть вплинути умови виховання батька на психологічний стан та розвиток дитини – малолітнього?

- Яким чином можуть вплинути умови виховання матері, на психологічний стан та розвиток дитини – малолітнього?

 Не можна залишити поза увагою ухвалу Дніпровського районного суду м. Києва від 07.12.2018 р. у справі № 756/1164/18, в якій суд вважав за можливе відступитись від питань, які визначено представником відповідача у письмовому клопотанні про призначення експертизи, та поставити на вирішення експерта питання відповідно до орієнтованого переліку вирішуваних питань експертами при проведенні даного виду експертизи, та з урахуванням позиції сторін та з’ясованих під час розгляду справи обставин поставити експерту питання стосовно визначення індивідуально-психологічного портрету (типу) сторін по справі (батька та матері дитини) та психологічного віку дітей їх суб’єктивне відношення до своїх батьків.

Підсумовуючи викладене, хочу зазначити, що за загальним правилом суди підтримують пропоновані сторонами у справі питання, які має дослідити експерт при проведенні судово-психологічної експертизи у справах про визначення місця проживання дитини та дуже рідко відхиляють такі питання, але все ж таки, не виходять за межі кваліфікації експерта, з обов’язковим урахуванням якнайкращих інтересів дитини та уникненням травмуючого фактору на психіку дитини.