Вища школа адвокатури НААУ
Курси з підвищення кваліфікації адвокатів
Telegram
0 800 300 282
дзвінок безкоштовний
Новини
25.07.2022

Законопроект №7574 від 21.07.2022 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язкової реєстрації та використання офіційних електронних адрес

Рубрика “Огляд законодавства”

З 21 липня на розгляді Верховної Ради України перебуває Законопроект №7574 від 21.07.2022 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов’язкової реєстрації та використання офіційних електронних адрес в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі представниками правничих професій, юридичними особами та фізичними особами-підприємцями».

Даним Законопроектом пропонується внести зміни до наступних законодавчих актів:

  • Господарський процесуальний кодекс України;
  • Кодекс адміністративного судочинства України;
  • Цивільний процесуальний кодекс України;
  • Закон України «Про судовий збір».

Проектом Закону запропоновано доповнити ГПК України, КАС України та ЦПК України наступними положеннями:

  • поширити обов’язок реєстрації офіційної електронної адреси в ЄСІТС для всіх юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців;
  • встановити загальне правило, відповідно до якого адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, фізичні особи – підприємці та юридичні особи, зокрема державні органи, органи місцевого самоврядування, подають процесуальні, інші документи, вчиняють інші процесуальні дії лише в електронній формі за допомогою ЄСІТС або її окремої підсистеми (модуля), яка забезпечує обмін процесуальними документами. Зазначені особи зможуть подавати процесуальні, інші документи в письмовій формі, вчиняти інші процесуальні дії в письмовій або усній формі лише під час участі в підготовчому судовому засіданні чи судовому засіданні, з обов’язковим надсиланням до суду відповідних процесуальних, інших документів в електронній формі. У разі ненадання таких документів в електронній формі суд зможе постановити ухвалу про стягнення в дохід державного бюджету з відповідної особи штрафу, в порядку та в розмірі, визначеному відповідним процесуальним законодавством;
  • у разі подання документів до суду в паперовій формі іншою особою, яка має офіційну електронну адресу, у разі необхідності суд зможе зобов’язати таку особу надати відповідні документи до суду в електронній формі. У разі ненадання таких документів в електронній формі суд так само може постановити ухвалу про стягнення в дохід державного бюджету з відповідної особи штрафу, в порядку та в розмірі, визначеному відповідним процесуальним законодавством;
  • встановити обов’язковий реквізит для всіх заяв по суті справи, інших процесуальних заяв, клопотань, як зазначення в тексті офіційної електронної адреси (якщо особа, яка звертається до суду з відповідним процесуальним документом, зобов’язана зареєструвати таку адресу в ЄСІТС, або зареєструвала її в добровільному порядку). Отже, у разі не зазначення такої адреси відповідної особою суд зможе,залежно від типу і виду заяви, залишити її без руху, повернути заявнику або залишити її без розгляду;
  • доповнюються положення про відзив, відповідь на відзив, заперечення, пояснення третьої особи, відзив на апеляційну скаргу, відзив на касаційну скаргу – відтепер у разі не зазначення офіційної електронної адреси в ЄСІТС суд буде залишати відповідний процесуальний документ без руху, надаючи строк для усунення недоліків. У разі не виправлення недоліків відповідна заява буде залишатися без розгляду.

 

Закон України «Про судовий збір» пропонується доповнити положеннями про те, що під час подання до суду процесуальних документів, за подання яких за цим Законом справляється судовий збір, в письмовій формі, особами, які згідно з процесуальним законодавством України реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), яка забезпечує обмін процесуальними документами, в обов’язковому порядку, – застосовується коефіцієнт 1,2 для підвищення відповідного розміру ставки судового збору.

Прикінцевими положеннями проекту Закону запропоновано встановити, що адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, фізичні особи – підприємці та юридичні особи, зокрема державні органи, органи місцевого самоврядування, реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), яка забезпечує обмін процесуальними документами, протягом двадцяти днів з дати опублікування цього Закону.

Чинним процесуальним законодавством України (частина шоста статті 6 Господарського процесуального кодексу України, частина шоста статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України, частина шоста статті 14 Цивільного процесуального кодексу України) встановлено перелік суб’єктів, які реєструють офіційні електронні адреси в ЄСІТС в обов’язковому порядку. До таких осіб законом віднесено адвокатів, нотаріусів, приватних виконавців, арбітражних керуючих, судових експертів, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, юридичних осіб державного та комунального секторів економіки.

Особи, які за законом зобов’язані зареєструвати офіційні електронні адреси в ЄСІТС, зволікають з виконанням свого обов’язку, про що свідчить офіційна статистика.

Зокрема, за інформацією Державної судової адміністрації України, з 22.12.2018 року по 04.09.2021 року в підсистемі «Електронний суд» було зареєстровано 7 568 адвокатів, 3 088 юридичних осіб, а з 05.09.2021 року по 19.06.2022 року – 2 541 адвокат, 5 241 юридична особа. Водночас, за інформацією1 Національної асоціації адвокатів України лише станом на 01 вересня 2021 року в Єдиному реєстрі адвокатів України було зареєстровано 61 802 адвоката, з них – 45 659, які реально працюють. Отже, на сьогодні в підсистемі «Електронний суд» зареєстровано лише 22% адвокатів, які працюють в Україні.

Реалізація проекту Закону дозволить забезпечити поступове впровадження сучасного електронного діловодства в суді, електронного ведення справ, електронних комунікацій із судом, а також сприятиме обов’язковій реєстрації та використанню офіційних електронних адрес у Єдиній судовій інформаційно – телекомунікаційній системі представниками правничих професій, юридичними особами та фізичними особами-підприємцями.