Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками військовий облік та бронювання, а саме:
- 1. Ведення військового обліку. Вимоги до відповідальних осіб з ведення військового обліку. Порядок оформлення документів у частині ведення військового обліку.
 - 2. Отримання статусу критично важливого підприємства. Документальна частина оформлення працівників, які заброньовані.
 - 3. Судова практика у частині оскарження результатів перевірок військового обліку, мобілізації заброньованих працівників та щодо розшуку працівників.
 
У рамках характеристики військового обліку та бронювання акцентовано на наступному:
1. Ведення військового обліку. Вимоги до відповідальних осіб. Порядок оформлення документів
Ведення військового обліку здійснюється відповідно до Порядку №1487 у редакції від 02.10.2025 р., який затверджений постановою КМУ від 30.12.2022 р.
Основні зміни:
- запроваджено електронний кабінет підприємства для ведення персонального обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
 - інтеграція з реєстром «Оберіг» та застосунком «Резерв+»;
 - до 31.12.2025 – завершення розробки електронних процедур бронювання та ведення обліку.
 
Хто відповідає за військовий облік:
- якщо на підприємстві менше 500 осіб (призовників, військовозобов’язаних, резервістів) – обов’язки покладаються на особу служби персоналу;
 - їй встановлюється доплата до 50% посадового окладу;
 - загальна кількість відповідальних визначається на 1 січня кожного року.
 
Необхідні документи для перевірки:
- Положення про підрозділ, функціональні обов’язки відповідальних осіб.
 - Наказ про призначення відповідального за ведення військового обліку.
 - Список персонального військового обліку.
 - Відомості оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
 - Копії документів про бронювання працівників.
 - Інші документи, передбачені Порядком №1487.
 
Типові порушення:
- відсутній наказ або ознайомлення особи з обов’язками;
 - немає окремих особових справ військовозобов’язаних;
 - не ведеться оперативний облік, не повідомляється ТЦК про прийняття/звільнення;
 - відсутність правил військового обліку на видному місці.
 
2. Отримання статусу критично важливого підприємства. Документальне оформлення заброньованих працівників
Нормативна база:
- Постанова КМУ від 27.01.2023 №76
 - Постанова КМУ від 14.07.2025 №847 (оновлення порядку бронювання)
 - Наказ Мінекономіки від 17.02.2023 №952
 
Процедура бронювання:
- Підприємство визнається критично важливим (центральним або обласним органом влади залежно від сфери діяльності).
 - Включається до Єдиного переліку у порталі «Дія», що веде Мінекономіки.
 - Подання списку працівників через «Дію» → автоматична перевірка у реєстрах.
 - Список передається до Єдиного держреєстру призовників і резервістів.
 - Після підтвердження – надається відстрочка і особу переводять на спеціальний військовий облік.
 
Підстави для відмови:
- Порушення у сфері заробітної плати протягом останніх 6 місяців.
 - Прострочені документи або довідки.
 - Дані не збігаються з податковою звітністю.
 - Відсутній підпис керівника або подала неуповноважена особа.
 - Не виконані усі критерії критичності.
 - Подано не за належністю (не в той орган).
 
Судова практика:
- Постанова Восьмого апеляційного адмінсуду від 29.09.2025 р. у справі №500/7712/24 (пров. №А/857/11912/25): ТОВ «ТЕРМОПАНЕЛІ» оскаржило бездіяльність Мінекономіки щодо неприйняття рішення за поданими документами. Суд вказав, що держорган зобов’язаний прийняти рішення — або про відповідність, або про невідповідність критеріям, з обґрунтуванням. Відсутність дій Мінекономіки визнано протиправною бездіяльністю.
 - Ухвала Соснівського райсуду м. Черкаси від 21.10.2024 р., справа №712/12181/24: Слідство встановило випадки зловживання статусом критично важливого підприємства для незаконного бронювання великої кількості працівників. Суд надав дозвіл на тимчасовий доступ до документів, якими підтверджується надання статусу та списків заброньованих.
 - Рішення Трускавецького міського суду Львівської обл. від 10.04.2025 р., справа №457/249/25: Керівник ТОВ «Трускавецький водоканал» перевищив 50% квоту заброньованих осіб (36 із 52 військовозобов’язаних). Суд задовольнив позов, визнавши, що бронювання можливе лише в межах квоти та відповідно до Порядку №76.
 
3. Судова практика: перевірки військового обліку, мобілізація заброньованих, розшук працівників
Оскарження результатів перевірок:
- Рішення Малиновського райсуду м. Одеси від 30.08.2024, справа №521/11629/24 (пров. №2-а/521/117/24): Перевірка ТОВ «ДИСТРИБ’ЮТОР СЕРВІС». Акт перевірки не було направлено підприємству; протокол складено без присутності керівника. Суд визнав постанову незаконною через порушення процедури оформлення та ненадання акту для ознайомлення.
 - Рішення Роменського міськрайонного суду Сумської обл. від 26.09.2024, справа №585/3332/24 (пров. №2-а/585/52/24): Бухгалтер ТОВ «Урожай Трейд» притягнута до відповідальності за ч.3 ст.210-1 КУпАП. Протокол не містив конкретних пунктів Порядку №1487, які порушено. Суд скасував постанову — відсутність посилання на конкретний абзац порушення є процесуальним порушенням.
 
Відповідальність керівників:
- Рішення Кіцманського райсуду Чернівецької обл. від 19.09.2025, справа №718/2184/25 (2-а/718/47/25): Суд підтвердив, що керівник підприємства є суб’єктом відповідальності за ведення військового обліку. Незначні помилки у протоколі не є підставою для скасування, якщо суть порушення встановлено.
 - Рішення Заводського райсуду м. Кам’янського від 16.07.2025, справа №208/4069/25: Відсутність у відповідальної особи сертифіката про проходження курсів військового обліку — порушення. Суд визнав правомірність притягнення до відповідальності, оскільки особа не вжила заходів для отримання сертифіката.
 
Оповіщення військовозобов’язаних:
- Рішення Фастівського міськрайонного суду Київської обл. від 22.09.2025, справа №381/3481/25: Протокол не містив даних про час, місце, спосіб діяння — відсутній склад правопорушення. Постанову скасовано.
 - Рішення Другого апеляційного адмінсуду від 11.09.2025, справа №615/414/25: Із 58 військовозобов’язаних оповіщено лише 10 у належний спосіб. Акти без дати складання не можуть підтверджувати факт оповіщення. Суд визнав дії Валківської міської ради частково законними, частково — ні.
 
Відповідальність за неоновлення даних:
- Рішення Чортківського райсуду Тернопільської обл. від 18.05.2025, справа №608/1091/25: Підприємство провело індивідуальне інформування працівників про оновлення військово-облікових даних (накази, СМС). Суд зазначив, що обов’язок оновлення даних є особистим обов’язком військовозобов’язаного, а не посадової особи підприємства.
 
Першоджерело - https://tinyurl.com/5x9j7wry