
Про встановлення факту того, що позивач за відсутності інших осіб з числа родичів є єдиною особою, яка може здійснювати догляд за своєю бабою, яка потребує такого догляду відповідно до законодавства України
Короткий зміст позовних вимог:
У липні 2023 року ОСОБА_1 через свого представника ОСОБА_3 звернувся до суду із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, в якій просив установити факт того, що ОСОБА_1 за відсутності інших осіб з числа родичів є єдиною особою, яка може здійснювати догляд за своєю бабою ОСОБА_2 , яка потребує такого догляду відповідно до законодавства України.
В обґрунтування заяви посилався на те, що він є військовослужбовцем та призваний на військову службу під час мобілізації. До проходження військової служби ОСОБА_1 був зареєстрований та постійно проживав за адресою: АДРЕСА_1 разом зі своєю бабою ОСОБА_2 , яка, будучи дитиною війни, у зв`язку з похилим віком та за станом здоров`я потребувала стороннього догляду. Такий догляд здійснював та бажає надалі здійснювати заявник, оскільки інших осіб з числа родичів, які б мали можливість та виявили бажання здійснювати догляд за ОСОБА_2 немає.
Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення:
Ухвалою Тисменицького районного суду від 24 липня 2023 року, яка залишена в силі постановою Івано-Франківського апеляційного суду від 06 вересня 2023 року, відмовлено у відкритті провадження у справі в зв`язку з тим, що заява не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Судові рішення мотивовані тим, що діючим законодавством визначено позасудовий порядок встановлення статусу надавача соціальних послуг, в тому числі і по догляду за особою похилого віку.
Короткий зміст вимог касаційної скарги:
04 жовтня 2023 року ОСОБА_1 , в інтересах якого діє представник ОСОБА_3 звернувся до Верховного Суду через підсистему «Електронний суд» з касаційною скаргою на ухвалу Тисменицького районного суду Івано-Франківської області від 24 липня 2023 року та постанову Івано-Франківського апеляційного суду від 06 вересня 2023 року.
У касаційній скарзі представник просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Підставою касаційного оскарження ухвали Тисменицького районного суду Івано-Франківської області від 24 липня 2023 року та постанови Івано-Франківського апеляційного суду від 06 вересня 2023 року представник вказує порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.
Касаційна скарга мотивована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій належним чином не з`ясували суть заяви ОСОБА_1, який просив установити не факт, пов`язаний з наданням йому статусу надавача соціальних послуг, а необхідність здійснення догляду за ОСОБА_2 за відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд, як це передбачено підпунктом «г» пункту 4 частини другої статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу». Оскільки встановлення факту, про який просить заявник в позасудовому порядку чинним законодавством не передбачено.
Позиція Верховного Суду:
Постанова Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 року № 1040 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі» незастосовна до вказаних правовідносин, оскільки відповідно до пункту 1 цієї постанови затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, тоді як заявник ОСОБА_1 метою встановлення вказаного факту виникнення прав та обов`язків, визначених Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу», а не отримання матеріальної компенсації в порядку, передбаченому чинним законодавством.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 430 затверджено Порядок підготовки та перепідготовки фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності, відповідно до пункту 6 якого передбачено навчання фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду.
В абзаці 6 пункту 8 зазначеної постанови для підтвердження факту здійснення догляду особами, визначеними цим пунктом, уповноважені органи перевіряють призначення таким особам щомісячної компенсації, щомісячної грошової допомоги на догляд, надбавки на догляд шляхом автоматизованого обміну електронними даними з Мінсоцполітики в порядку, встановленому Мінсоцполітики.
Тобто позасудовий спосіб встановлення факту догляду з посиланням на вказані нормативні акти Кабінету Міністрів України можливий лише в разі отримання фізичною особою, яка здійснює такий догляд, щомісячної грошової допомоги на догляд чи надбавки на догляд.
Необхідність встановлення вказаного факту ОСОБА_1 обґрунтував тим, що він є військовослужбовцем, який на даний час проходить військову службу, однак відповідно до частини четвертої статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу» він може бути звільнений з підстав необхідності здійснення догляду за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, за відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд.
Однією із підстав звільнення з військової служби мобілізованих військовослужбовців під час дії воєнного стану через сімейні обставини є підстави, передбачені підпунктом г пункту 2 частини 4 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» ( в редакції закону, що діяв на час звернення до суду), це зокрема: у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд.
Статтею 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (в редакції закону, що діяв на час звернення до суду) передбачена відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації осіб, зайнятих постійним доглядом за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд.
Перелік документів, що подаються військовозобов`язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" встановлений у додатку 5 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженому постановою Кабінету міністрів України від 16 травня 2024 року № 560.
Міністерство соціальної політики України та Міністерство охорони здоров`я України надали роз`яснення щодо переліку документів, необхідних для підтвердження потреби особи у постійному догляді на звернення Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» від 30 серпня 2024 року № 5-695/24.
Висновок:
Тобто чинним законодавством прямо визначено порядок дій як особи, яка здійснює догляд, так і особи, щодо якої здійснюється догляд та компетентні органи, які складають відповідні документи.
Чинним законодавством не передбачено іншого позасудового порядку встановлення таких юридичних фактів.
Суди першої та апеляційної інстанцій на вказане уваги не звернули та зробили помилковий висновок про відмову у відкритті провадження в справі.
У зв`язку з наведеним з метою забезпечення завдання цивільного судочинства, а саме забезпечення справедливого розгляду справи, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню, а ухвала суду першої інстанції та постанова апеляційного суду - скасуванню з направленням справи до суду першої інстанції для вирішення питання про відкриття провадження.