Про обмеження імунітету іноземних держав та їх посадових і службових осіб
Рубрика "Огляд законодавства"
Новини та події
22.07.2022

Наразі на розгляді Верховної Ради України перебуває Законопроект №7520-2 від 19.07.2022 р. «Про обмеження імунітету іноземних держав та їх посадових і службових осіб від пред’явлення позовів та стягнення шкоди завданої на території України смертю або ушкодженням здоров'я, а також шкоди, завданої майну внаслідок збройної агресії, тимчасової окупації території України, інших дій чи бездіяльності» (https://bit.ly/3OpWWJB).

 

Для здійснення ефективного судового переслідування російської федерації, з метою стягнення завданих збитків майну, життю та здоров'ю людей, на рівні законодавства України сьогодні існують обмеження у вигляді юрисдикційного імунітету – права держави не підпорядковуватись національним процесуальним правилам інших країн.

Чинна редакція статті 79 Закону України «Про міжнародне приватне право» закріплює абсолютний юрисдикційний імунітет іноземних держав (непідсудність іноземної держави судам іншої держави, імунітет від попереднього забезпечення позову, імунітет від примусового виконання рішення), що формально обмежує українські суди у розгляді будь-яких позовів до російської федерації без її згоди.

 

У Конвенції ООН про юрисдикційні імунітети держав та їх власність 2004 року, Європейській конвенції про імунітет держав 1972 року, а також в національному законодавстві ряду держав (зокрема, США, Великобританії, Сінгапуру, Канади, Австралії тощо) закріплено обмежений судовий імунітет, згідно з яким держава наділена судовим імунітетом лише у зв`язку з діяльністю, що має суверенну природу (acta jure imperii), та позбавлена такого імунітету, якщо діяльність не пов`язана з виконанням державою суверенних функцій (acta jure gestionis).

 

У Конгресі США зареєстровано законопроект «Акт про Суверенітет України» (H.R. 7205 «Ukrainian Sovereignty Act of 2022»), яким пропонується передбачити, що іноземна держава не має імунітету від юрисдикції судів Сполучених Штатів у будь-якому випадку, коли проти іноземної держави вимагається відшкодування грошової шкоди за тілесні ушкодження, включаючи смерть, пошкодження майна або втрату майна, спричинені вторгненням іноземної держави в іншу суверенну державу, розташовану в Європі, якщо таке вторгнення:

  • було здійснене іноземною державою або за її вказівкою, незалежно від того, де відбулося таке поранення, смерть, пошкодження чи втрата;
  • було у будь-який час засуджене Генеральною Асамблеєю Організації Об’єднаних Націй і одночасною резолюцією або окремими резолюціями Палати представників Сполучених Штатів і Сенату Сполучених Штатів.

 

Сьогодні на міжнародному рівні формується підхід, за яким виняток з юрисдикційного імунітету держав має бути закріплено щодо справ про відшкодування шкоди, завданої життю, здоров’ю чи майну завдану іноземною державою внаслідок збройної агресії.

 

Проектом Закону України «Про обмеження імунітету іноземних держав та їх посадових і службових осіб від пред’явлення позовів та стягнення шкоди завданої на території України смертю або ушкодженням здоров'я, а також шкоди, завданої майну внаслідок збройної агресії, тимчасової окупації території України, інших дій чи бездіяльності» пропонується подолати обмеження, встановлені ст.79 Закону України «Про міжнародне приватне право» та, відповідно, позбавити будь-яку державу-агресора, її держкомпанії, а також її службових осіб права посилатись на судовий імунітет при:

  • пред’явленні до них позову,
  • залученні до участі у справі як відповідача або третьої особи,
  • накладенні арешту на майно, яке їм належить, застосуванні щодо такого майна інших засобів забезпечення позову і зверненні стягнення на таке майно,

у всіх випадках коли справа стосується відшкодування шкоди, завданої на території України смертю або ушкодженням здоров'я, а також шкоди, завданої майну.