
Лектор докладно проаналізував разом з учасниками процедуру та правовий режим превентивної реструктуризації, а саме:
- 1. Загальні положення превентивної реструктуризації.
- 2. Адміністратор превентивної реструктуризації.
- 3. Процедура відкриття превентивної реструктуризації.
- 4. Правовий режим боржника та заходи захисту.
- 5. План превентивної реструктуризації.
- 6. Класи кредиторів та процедура схвалення плану.
- 7. Судовий розгляд та затвердження плану.
- 8. Закриття процедури превентивної реструктуризації.
- 9. Спрощена процедура превентивної оеструктуризації.
- 10. Висновки.
У рамках характеристики превентивної реструктуризації акцентовано на наступному:
1. Загальні положення превентивної реструктуризації
Превентивна реструктуризація (новий інструмент) – система заходів для недопущення або запобігання неплатоспроможності.
Ключовий виконавець: сам боржник (діючи проактивно).
Суть: може включати зміну структури активів та зобов’язань та операційні зміни, що здійснюються згідно з планом.
Ключові принципи:
- Збереження діяльності боржника;
- Проактивність;
- Плановість;
- Гнучкість;
- Консенсуальний підхід;
- Комплексність та системність;
- Судовий контроль.
Відповідно до ст. 33-1 КУзПБ процедура превентивної реструктуризації може бути ініційована боржником – юридичною особою або фізичною особою – підприємцем, крім юридичних осіб, провадження у справах про банкрутство яких не допускається згідно з цим Кодексом, а також юридичних осіб, які надають фінансові послуги.
Кредитори за зобов’язаннями боржника, члени органів управління боржника (виконавчого органу, наглядової ради тощо) або представник працівників боржника у разі наявності інформації про неплатоспроможність боржника або її загрози мають право ініціювати перед боржником питання відкриття процедури превентивної реструктуризації.
У такому разі боржник зобов’язаний розглянути таку пропозицію та прийняти вмотивоване рішення щодо ініціювання чи відмови від ініціювання процедури превентивної реструктуризації, про що боржник зобов’язаний повідомити ініціатора протягом 30 днів з дня отримання відповідного запиту від кредитора, члена органу управління боржника або представника працівників боржника.
Сторонами превентивної реструктуризації є: боржник, залучені кредитори, а щодо державних та комунальних підприємств – власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, а також працівники боржника в особі представника працівників боржника, у разі якщо планом превентивної реструктуризації встановлюються, змінюються чи припиняються їхні права та інтереси.
Предметом превентивної реструктуризації можуть бути грошові вимоги до боржника за зобов’язаннями, строк виконання яких настав, а також грошові вимоги до боржника за зобов’язаннями, строк виконання яких настане протягом процедури превентивної реструктуризації та внаслідок невиконання яких боржник може стати неплатоспроможним.
2. Адміністратор превентивної реструктуризації
Участь адміністратора у процедурі превентивної реструктуризації є обов’язковою у разі (ч. 2 ст. 33-2 КУзПБ):
1) якщо станом на дату звернення боржника до господарського суду боржник не розробив план превентивної реструктуризації, а до заяви про відкриття процедури превентивної реструктуризації додав концепцію превентивної реструктуризації;
2) застосування господарським судом заходів захисту боржника;
3) подання боржником заяви про затвердження плану превентивної реструктуризації та затвердження судом плану превентивної реструктуризації в порядку, визначеному статтею 330-23 цього Кодексу.
Оплата послуг:
- Обов’язкова участь: Оплата здійснюється за рахунок боржника.
- Необов’язкова участь: Оплата покладається на сторону, яка ініціювала призначення (боржника або збори кредиторів).
Вартість послуг адміністратора превентивної реструктуризації визначається у розмірі:
1) трьох розмірів мінімальної заробітної плати за кожний місяць виконання адміністратором превентивної реструктуризації повноважень щодо боржника – суб’єкта мікропідприємництва або суб’єкта малого підприємництва;
2) десяти розмірів мінімальної заробітної плати за кожний місяць виконання адміністратором превентивної реструктуризації повноважень щодо боржника – суб’єкта середнього підприємництва;
3) п’ятнадцяти розмірів мінімальної заробітної плати за кожний місяць виконання адміністратором превентивної реструктуризації повноважень щодо боржника – суб’єкта великого підприємництва.
Адміністратором превентивної реструктуризації не може бути призначено арбітражного керуючого:
1) який протягом останніх трьох років перебував у трудових відносинах з боржником, заінтересованою особою стосовно боржника або кредитором;
2) який протягом останніх трьох років перебував у договірних відносинах або надавав послуги як суб’єкт незалежної професійної діяльності боржнику, заінтересованій особі стосовно боржника або кредитору;
3) який є заінтересованою особою стосовно боржника або кредиторів;
4) який перебуває в умовах потенційного або реального конфлікту інтересів стосовно боржника або кредиторів;
5) якому відмовлено в допуску до державної таємниці, якщо такий допуск є необхідним для виконання повноважень, визначених цим Кодексом;
6) стосовно якого відкрито провадження у справі про неплатоспроможність або з дня закриття провадження у справі про неплатоспроможність минуло менше трьох років;
7) якого було позбавлено права на здійснення діяльності арбітражного керуючого та з дня прийняття рішення про позбавлення права на здійснення діяльності минуло менше трьох років.
Повноваження адміністратора превентивної реструктуризації (стаття 33-3):
Адміністратор превентивної реструктуризації на стадії до проведення заключного засідання господарського суду:
1) надає рекомендації щодо недопущення неплатоспроможності боржника;
2) надає рекомендації та бере участь у розробленні плану превентивної реструктуризації;
3) бере участь та сприяє проведенню переговорів щодо розроблення та узгодження з кредиторами плану превентивної реструктуризації;
4) надає висновок щодо відповідності плану превентивної реструктуризації вимогам, передбаченим цим Кодексом, перспектив його виконання та дотримання критерію найкращих інтересів кредиторів;
5) контролює дотримання боржником та кредиторами заходів захисту боржника, вживає заходів у разі їх порушення, у тому числі повідомляє господарський суд про втрату ними актуальності;
6) надає висновок щодо розміру вимог залучених кредиторів, щодо яких у боржника чи кредиторів існують заперечення;
7) здійснює нагляд за веденням господарської діяльності боржником, у зв’язку з чим має доступ до всієї інформації боржника про його діяльність, у тому числі до даних бухгалтерського обліку, інформації про рух коштів на рахунках боржника тощо;
8) у разі виявлення підстав для закриття процедури превентивної реструктуризації, зокрема надання боржником до господарського суду недостовірної інформації, безперспективності превентивної реструктуризації – негайно інформує господарський суд;
9) звертається до суду у разі виявлення порушення вимог цього Кодексу боржником, залученими кредиторами або іншими особами;
10) розглядає скарги та заяви залучених кредиторів;
11) подає до господарського суду, в провадженні якого перебуває процедура превентивної реструктуризації, заяви, клопотання, інші процесуальні заяви по суті справи;
12) надає протягом п’яти днів на запит залучених кредиторів або суду повну та достовірну інформацію про хід процедури превентивної реструктуризації;
13) у разі виявлення в діях посадових осіб боржника ознак кримінального правопорушення інформує про це правоохоронні органи;
14) надає в порядку та у строки, визначені державним органом з питань банкрутства, інформацію про хід процедури превентивної реструктуризації;
15) запитує документи або їхні копії від юридичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування та від фізичних осіб за їхньою згодою.
Адміністратор превентивної реструктуризації, якого призначено для контролю виконання плану превентивної реструктуризації, якщо інший обсяг повноважень не передбачений планом превентивної реструктуризації:
1) здійснює повноваження, передбачені пунктами 7-15 частини першої цієї статті;
2) надає письмову згоду на вчинення правочинів щодо залучення нового фінансування.
3. Процедура відкриття превентивної реструктуризації
- Вимоги до заяви про відкриття процедури(ст. 33-4 КУзПБ):
Зміст заяви:
- Найменування суду, повні дані боржника.
- Виклад обставин (неплатоспроможність або її загроза).
- Інформацію про кандидатуру адміністратора (якщо його участь є обов’язковою).
- Підтвердження, що процедура не здійснювалася щодо боржника протягом останнього року.
- Перелік додатків.
Обов’язкові додатки:
- Рішення вищого органу управління боржника про ініціювання процедури.
- Докази сплати судового збору.
- Договір з арбітражним керуючим (якщо його участь є обов’язковою).
- План превентивної реструктуризації (або концепція для МСП).
- Річна фінансова звітність за останні 3 роки.
- Докази надсилання плану/концепції залученим кредиторам.
- Розгляд заяви та підстави для відмови у відкритті (ст. 33-5 КУзПБ):
Розгляд заяви судом:
- Строк: Суд розглядає заяву протягом 5 днів з дня її отримання.
- Безперервність: Процедура превентивної реструктуризації не підлягає зупиненню.
- Результат: За відсутності підстав для відмови, суд постановляє ухвалу про відкриття процедури.
Підстави для відмови у відкритті:
- Заява не відповідає вимогам Кодексу.
- Щодо боржника вже відкрито справу про банкрутство або виконується інший план ПР.
- Юридична особа-боржник перебуває у процесі припинення або вже припинена.
- Протягом останнього року щодо боржника вже здійснювалася процедура ПР.
- Боржник притягався до відповідальності за неправомірні дії, пов’язані з банкрутством(протягом3років).
Важливо: Відмова не перешкоджає повторному зверненню до суду після усунення її причин.
- Ухвала про відкриття процедури: зміст та наслідки (ст. 33-5 КУзПБ):
Обов’язковий зміст ухвали:
- Факт відкриття процедури.
- Застосування заходів захисту боржника (основних, а в деяких випадках—і додаткових).
- Призначення адміністратора (у випадках, коли його участь є обов’язковою).
- Дата та місце заключного засідання (не раніше 2 та не пізніше 6 місяців з дня ухвали).
- Особлива умова: Якщо боржник подав лише концепцію плану, суд встановлює строк для подання повного плану (не більше 2 місяців).
- Наслідки та оприлюднення.
- Оприлюднення: Суд не пізніше наступного дня оприлюднює повідомлення про відкриття процедури на веб-порталі судової влади України.
- Зміст повідомлення: Включає повні дані про боржника, номер справи, дані адміністратора( якщо є) та дату заключного засідання.
4. Правовий режим боржника та заходи захисту
Новий стандарт поведінки боржника(ст. 33-7 КУзПБ):
Боржнику протягом процедури превентивної реструктуризації забороняється:
1) вчиняти правочини, які погіршують його фінансовий стан або завдають шкоди інтересам кредиторів, крім випадків, передбачених цим Кодексом;
2) надання позики, безповоротної фінансової допомоги, поруки, гарантії, відчуження або обтяження майна, крім випадків, передбачених затвердженим судом планом реструктуризації;
3) виплачувати дивіденди засновникам (учасникам, акціонерам), премії та бонуси членам органів управління боржника;
4) вчиняти інші правочини з порушенням порядку чи умов, визначених цією Книгою.
Протягом процедури превентивної реструктуризації боржник зобов’язаний:
1) неухильно дотримуватися затвердженого судом плану превентивної реструктуризації;
2) на вимогу суду, адміністратора превентивної реструктуризації або залучених кредиторів надавати повну та достовірну інформацію про хід процедури превентивної реструктуризації. Боржник зобов’язаний надати запитувану інформацію протягом п’яти днів з дня отримання вимоги;
3) повідомляти адміністратора превентивної реструктуризації та залучених кредиторів про суттєві зміни фінансового стану, зміну інформації, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, інформацію про будь-які обставини, що перешкоджають розробленню, схваленню чи виконанню боржником плану превентивної реструктуризації, актуальність заходів захисту боржника, а також про настання обставин, визначених частиною шостою статті 34 цього Кодексу. Зазначене повідомлення здійснюється боржником протягом 10 днів з дати виникнення відповідних обставин;
4) у разі якщо процедура превентивної реструктуризації здійснюється без призначення адміністратора превентивної реструктуризації – надавати у випадках, у порядку та строки, визначені державним органом з питань банкрутства, інформацію про хід процедури превентивної реструктуризації.
Правочини боржника: Гарантії та контроль (ст. 33-8, 33-10 КУзПБ):
Захист існуючих договорів:
Відкриття процедури не є підставою для:
- Розірвання або невиконання договорів з боржником.
- Вимоги кредитора про дострокове виконання зобов’язання.
- Застосування до боржника умов, що погіршують його становище (напр., підвищення ставки).
- Будь-які договірні положення, що суперечать цьому, є недійсними з моменту відкриття процедури.
Нові правочини та витрати:
- Порядок вчинення значних правочинів може встановлюватися планом реструктуризації.
- Правочини, вчинені з порушенням вимог Кодексу, можуть бути визнані недійсними за позовом кредитора.
- Гарантія для професіоналів: Витрати на супровід процедури (юристів, аудиторів, консультантів) у разі подальшого банкрутства задовольняються у першу чергу.
Проміжне фінансування: Як залучити та що це дає (ст. 33-9 КУзПБ):
- Процедура отримання згоди суду:
Крок 1: Заява боржника. Боржник подає до суду заяву з обґрунтуванням необхідності фінансування та проектом договору.
Крок 2: Висновки та заперечення. Адміністратор надає свій висновок , а залучені кредитори мають право подати заперечення.
Крок 3: Рішення суду. Суд протягом 10 днів розглядає заяву і, перевіривши обґрунтованість та ринковість умов, постановляє ухвалу про надання згоди.
Ключові гарантії для інвестора:
- Імунітет від оскарження: У разі подальшого банкрутства правочин про надання проміжного фінансування не може бути визнаний недійсним (на підставі ст. 42 КУзПБ).
- Пріоритет задоволення вимог: Вимоги інвестора, який надав таке фінансування, у разі подальшого банкрутства задовольняються у першу чергу.
Основні та додаткові заходи захисту(ст. 33-11, 33-12 КУзПБ):
- Основні заходи (діють автоматично): З моменту відкриття процедури:
- Заборонено відкривати справу про банкрутство щодо боржника.
- Зупиняється нарахування штрафів та інших фінансових санкцій перед залученими кредиторами.
- Розпорядження майном (крім звичайної госп. д-ті) здійснюється лише згідно з планом.
- Додаткові заходи(за заявою до суду): Суд може додатково встановити:
- Заборону примусового стягнення боргів на підставі виконавчих документів( мораторій).
- Заборону звернення стягнення на предмет застави (іпотеки).
Умови застосування: Суд застосує ці заходи, лише якщо боржник доведе, що без них реструктуризація буде неможливою або він стане неплатоспроможним, а план (концепція) є обґрунтованим.
Строк дії та скасування заходів захисту (ст. 33-13, 33-14 КУзПБ):
- Строк дії та припинення:
Граничний строк: Заходи діють не більше 6 місяців з дня відкриття процедури і не можуть бути продовжені.
Планове припинення: Дія заходів припиняється автоматично у разі:
- Затвердження судом плану реструктуризації.
- Закриття процедури реструктуризації.
- Завершення 6-місячного граничного строку.
- Суд може скасувати заходи захисту достроково за заявою сторони, якщо:
- Вони втратили актуальність для мети реструктуризації.
- Боржник діє на шкоду кредиторам.
- Боржник подав до суду завідомо недостовірну інформацію.
- Боржник не подав план у встановлений судом строк.
- Дія заходів може спричинити банкрутство самого кредитора.
5. План превентивної реструктуризації
Статтею 33-15 КУзПБ встановлено 12 обов’язкових компонентів, які має містити будь-який пан.
Для спрощення процедури Наказом Мін’юсту № 3734/5 затверджено Типову форму плану. Вона розроблена спеціально для суб’єктів мікро- та малого підприємництва. Ця форма є практичним втіленням вимог статті 33-15 КУзПБ.
Структура Типового плану:
Розділ I. Вступ (передмова) .
Розділ II. Загальна інформація
Розділ III. Фінансово-економічний стан підприємства.
Розділ IV. Інформація про класи.
Розділ V. Заходи плану превентивної реструктуризації.
Розділ VI. Прогноз діяльності боржника та грошових потоків .
Розділ VII. Відстеження виконання заходів плану.
Розділ VIII. Строк виконання плану.
Розділ IX. Прикінцеві положення.
Заходами, які містить план превентивної реструктуризації, можуть бути:
1) реорганізація або перепрофілювання активів боржника;
2) реструктуризація зобов’язань боржника, зокрема відстрочення, розстрочення або прощення боргу чи його частини, зміна відсоткової ставки за договорами позики чи кредитами, зміна порядку чи способу виконання зобов’язань;
3) залучення нового фінансування;
4) продаж частини майна боржника;
5) продаж цілісного майнового комплексу боржника;
6) заміщення активів;
7) виконання зобов’язань боржника власниками (учасниками, акціонерами) боржника;
8) збільшення статутного капіталу боржника за рахунок додаткових внесків (із залученням додаткових вкладів);
9) зміни в організації праці боржника;
10) інші заходи з відновлення платоспроможності боржника.
6. Класи кредиторів та процедура схвалення плану
Основні класи сторін (за замовчуванням):
- Забезпечені кредитори.
- Кредитори з вимогами до бюджету (податки, збори тощо).
- Незабезпечені кредитори.
- Незабезпечені кредитори, заінтересовані стосовно боржника.
- Клас засновників (учасників, акціонерів): створюється в обов’язковому порядку, якщо план реструктуризації будь-яким чином встановлює, змінює чи припиняє їхні права та інтереси (наприклад, при збільшенні статутного капіталу чи реорганізації).
Додаткові класи:
- Планом може бути передбачено утворення й інших класів (наприклад, для постачальників, представників мікро- та малого підприємництва).
- Критерії, за якими кредитори поділяються на класи, повинні бути чітко визначені в плані.
Боржник самостійно визначає критерії, згідно з якими кредитори залучаються або не залучаються до плану превентивної реструктуризації та згідно з якими включаються до відповідного класу залучених кредиторів. Інформація про ці критерії та підстави обов’язково зазначаються в плані превентивної реструктуризації.
У процедурі превентивної реструктуризації до компетенції зборів кредиторів належить прийняття рішень про:
1) обрання кандидатури адміністратора превентивної реструктуризації;
2) звернення до господарського суду із заявою про відсторонення адміністратора превентивної реструктуризації;
3) проведення переговорів щодо плану превентивної реструктуризації;
4) звернення до господарського суду із заявою про припинення дії заходів захисту боржника;
5) звернення до господарського суду із заявою про закриття процедури превентивної реструктуризації;
6) схвалення плану превентивної реструктуризації;
7) інші питання, передбачені цією Книгою.
Збори кредиторів скликаються боржником за його ініціативою, ініціативою залучених кредиторів, сума вимог яких становить не менше 10 відсотків усіх вимог залучених кредиторів, або адміністратора превентивної реструктуризації (у разі його призначення).
Збори кредиторів скликаються та проводяться протягом 10 днів з дня надходження письмової вимоги про їх скликання. У разі якщо протягом 10 днів з дня, коли боржник отримав чи мав отримати вимогу про скликання зборів кредиторів, залучені кредитори не отримали повідомлення про скликання зборів, особи, які ініціювали їх проведення, можуть скликати збори кредиторів самостійно. У такому разі обов’язки щодо скликання та підготовки проведення зборів кредиторів покладаються на осіб, які ініціювали скликання зборів кредиторів.
Збори кредиторів можуть проводитися шляхом особистої присутності у місці, визначеному ініціатором скликання зборів кредиторів, або у режимі відеоконференції в порядку, встановленому цим Кодексом для проведення зборів кредиторів у справі про банкрутство.
У разі проведення зборів кредиторів шляхом особистої присутності місце проведення зборів кредиторів повинно бути в населеному пункті за місцезнаходженням боржника.
На зборах кредиторів головує адміністратор превентивної реструктуризації. У разі якщо адміністратора превентивної реструктуризації не призначено, на зборах кредиторів головує залучений кредитор з найбільшими грошовими вимогами до боржника згідно з планом (концепцією) превентивної реструктуризації. Збори кредиторів можуть обрати іншого голову зборів кредиторів.
Збори кредиторів повноважні приймати рішення з усіх питань, віднесених до їхньої компетенції.
Право вирішального голосу на зборах кредиторів мають залучені кредитори (забезпечені та незабезпечені), які не є заінтересованими особами стосовно боржника. У зборах кредиторів можуть брати участь з правом дорадчого голосу представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів), кредитори, заінтересовані стосовно боржника, та адміністратор превентивної реструктуризації.
Кількість голосів на зборах кредиторів визначається згідно з розміром вимог залучених кредиторів, визначених планом (концепцією) превентивної реструктуризації. Під час визначення кількості голосів кредиторів з правом вирішального голосу не враховуються суми неустойки (штрафу, пені) та інші фінансові санкції.
Якщо зобов’язання боржника визначені в іноземній валюті, для цілей голосування на зборах кредиторів розмір грошових вимог кредиторів визначається в національній валюті за курсом, встановленим Національним банком України на дату відкриття процедури превентивної реструктуризації.
Рішення зборів кредиторів вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість голосів залучених кредиторів з правом вирішального голосу, включених до плану (концепції) превентивної реструктуризації.
7. Судовий розгляд та затвердження плану
Подання плану до суду та його перевірка (ст. 33-21 КУзПБ):
Боржник зобов’язаний подати до господарського суду заяву про затвердження плану превентивної реструктуризації не пізніше ніж за сім календарних днів до дати заключного засідання господарського суду.
Завершення граничних строків дії заходів захисту боржника не є підставою для відмови у розгляді та затвердженні плану превентивної реструктуризації судом.
До заяви про затвердження плану превентивної реструктуризації додаються:
1) план превентивної реструктуризації, схвалений зборами кредиторів, та протокол зборів кредиторів, на яких схвалено план;
2) висновок адміністратора превентивної реструктуризації, у разі його призначення, щодо відповідності плану превентивної реструктуризації вимогам, передбаченим цим Кодексом, перспектив його виконання та дотримання критерію найкращих інтересів кредиторів, щодо формування класів залучених кредиторів та обґрунтованості розміру грошових вимог залучених кредиторів;
3) у разі якщо планом превентивної реструктуризації передбачено залучення нового фінансування – договір про надання нового фінансування;
4) у випадках, передбачених цим Кодексом, – пропозиція щодо кандидатури адміністратора превентивної реструктуризації.
Господарський суд перевіряє план превентивної реструктуризації щодо відповідності вимогам, передбаченим частиною першою статті 33—15 цього Кодексу.
У разі якщо не пізніше ніж за сім календарних днів до дати заключного засідання господарського суду до суду надійшла заява залученого кредитора про перевірку формування класів та/або обґрунтованості розміру вимог залученого кредитора, суд розглядає таку заяву до початку розгляду плану превентивної реструктуризації.
Якщо господарський суд до заключного засідання вже розглянув питання формування класів залучених кредиторів та/або обґрунтованості розміру вимог конкретного залученого кредитора, господарський суд залишає заяву залученої сторони без розгляду.
Якщо господарський суд за результатами розгляду заяви залученого кредитора встановлює порушення формування класів залучених кредиторів та/або необґрунтованість розміру вимог конкретного залученого кредитора, суд в ухвалі зазначає, у чому саме полягають порушення формування класів залучених кредиторів чи в якій частині вимоги залученого кредитора є необґрунтованими.
За наявності підстав, передбачених частиною четвертою цієї статті, господарський суд може розглянути план превентивної реструктуризації на заключному засіданні, якщо:
1) план превентивної реструктуризації відповідає вимогам, передбаченим частиною першою статті 33-15 цього Кодексу;
2) у разі відкладення заключного засідання для доопрацювання плану превентивної реструктуризації завершаться граничні строки дії заходів захисту боржника та боржник наполягає на розгляді плану превентивної реструктуризації або завершаться граничні строки процедури превентивної реструктуризації;
3) формування класів та/або обґрунтованість розміру вимог залучених кредиторів не вплинули на результати голосування щодо схвалення плану настільки, що інакше план превентивної реструктуризації не був би схвалений відповідними класами залучених кредиторів.
Особливий випадок: Крос-класове затвердження (ст. 33 23 КУзПБ):
Це механізм, що дозволяє суду затвердити план навіть тоді, коли він не був схвалений усіма класами кредиторів.
Суд може затвердити план за одночасної наявності таких умов:
- Відсутні загальні підстави для відмови у затвердженні плану.
- План схвалено більшістю класів кредиторів, і серед них є клас забезпечених кредиторів; або якщо ця умова не виконується, то план схвалено хоча б одним класом, який не є класом засновників і який отримав би хоч якесь погашення у випадку банкрутства.
- Класи, що проголосували «проти», перебувають в умовах не гірших, ніж класи того самого рангу, та в більш сприятливих умовах, ніж молодші класи.
- Жоден клас у результаті виконання плану не отримає більше, ніж розмір його вимог.
8. Закриття процедури превентивної реструктуризації
Підстави для закриття процедури (ст. 33-27 КУзПБ):
- «Позитивне» завершення.
- Виконання боржником плану превентивної реструктуризації.
- «Невдача» боржника.
- Не подано плану встановлені судом строки.
- Невиконання плану (за заявою однієї зі сторін).
- План не затверджено судом протягом 12 місяців з дати відкриття процедури.
- Боржник не усунув порушення, встановлені судом.
- Інші випадки, передбачені Кодексом.
Важливий наслідок: Ухвала суду про закриття процедури скасовує усі заходи захисту боржника.
Закриття у зв’язку з виконанням плану (ст. 33-28 КУзПБ):
Процедура (у разі успішного виконання):
Крок 1: Подання звіту. Боржник або адміністратор подає до суду заяву та звіт про виконання плану.
Крок 2: Розгляд судом. Суд розглядає заяву та звіт протягом 10 днів.
Крок 3: Ухвала суду. Суд виносить ухвалу про затвердження звіту та закриття процедури.
Ключові наслідки успішного виконання:
- Виконавчі документи за реструктуризованими вимогами визнаються такими, що не підлягають виконанню.
- Вимоги щодо неустойки (штрафів, пені) та борги, що прощаються за планом, вважаються погашеними (прощеними).
9. Спрощена процедура превентивної реструктуризації
Спрощена процедура (ст.33-29 КУзПБ):
Боржник може звернутися до суду за спрощеною процедурою, якщо одночасно виконано 4 умови:
- План розроблено до відкриття судової процедури та відповідає вимогам Кодексу.
- План вже схвалено необхідною кількістю голосів кредиторів (відповідно до ст.33-20).
- Наявний позитивний висновок адміністратора про відповідність плану вимогам.
- Схвалений план надіслано всім залученим кредиторам одночасно з поданням його до суду.
Господарський суд розглядає план, поданий у спрощеному порядку, за загальною процедурою, визначеною Кодексом.
Ключовий виняток: Механізм примусового затвердження плану для незгодних класів (крос-класовий cram-down за ст. 33-23) не застосовується.
10. Висновки
Ключові висновки для практики:
- Превентивна реструктуризація — це не банкрутство, а гнучкий переговорний інструмент для порятунку життєздатного бізнесу.
- В основі всього лежить детально розроблений План, який має відповідати критерію найкращих інтересів кредиторів.
- Закон встановлює чіткий баланс між захистом боржника (заходи захисту) та правами кредиторів (контроль, прозорість, право голосу).
Прогнози та перспективи:
- Очікується активний розвиток судової практики, яка сформує реальні «правила гри».
- Зросте роль адміністраторів реструктуризації як кваліфікованих медіаторів та проектних менеджерів.
Заклик до дії для адвокатів:
- Ця ніша вимагатиме від юристів глибоких знань не лише права, а й фінансів та бізнес-процесів.
- Важливо консультувати клієнтів-боржників про можливість реструктуризації на ранніх стадіях, а клієнтів-кредиторів — про їхні нові інструменти впливу.
Першоджерело - https://tinyurl.com/3unfnrs7