Правові новини у сфері трудового права та соціального забезпечення за листопад 2024 року
Огляд підготувала адвокат, медіатор, Голова Комітету з трудового права НААУ, керівниця Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ Вікторія Поліщук.
Огляди
28.11.2024

12.11.2024 р. постановою Кабінету Міністрів України № 1291 затверджено Порядок реалізації експериментального проекту щодо вдосконалення механізму переміщення військовослужбовців між військовими частинами Збройних Сил за їх ініціативою.

Метою експериментального проекту щодо вдосконалення механізму переміщення військовослужбовців між військовими частинами Збройних Сил за їх ініціативою є підвищення обороноздатності України шляхом оптимізації застосування кадрового ресурсу Збройних Сил.

Генеральний штаб Збройних Сил формує та оновлює перелік військових частин бойового складу військ.

Рапорт на переміщення подається засобами Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони “Армія+” (далі - Портал “Армія+”). До рапорту військовослужбовець додає такі документи:

1) копія військового квитка, посвідчення офіцера або іншого документа, що підтверджує проходження військової служби військовослужбовцем у військовій частині;

2) рекомендаційний лист від військової частини, в яку військовослужбовець має бажання бути переміщеним для проходження військової служби;

3) погодження командира військової частини, в якій проходить військову службу такий військовослужбовець (крім тих категорій військовослужбовців, для яких таке погодження не є обов’язковим). Таке погодження може бути надане як окремим документом, так і у формі погодження (схвалення) рапорту засобами Порталу “Армія+”, інших інформаційно-комунікаційних систем, систем електронного документообігу;

4) висновок військово-лікарської комісії (для військовослужбовців, які переміщуються на підставі підпункту 4 пункту 5 цього Порядку).

Детальніше з текстом постанови можна ознайомитися за покликанням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1291-2024-%D0%BF#Text

15.11.2024 р. Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 1299 «Деякі питання забезпечення покращеного харчування військовослужбовців під час лікування та реабілітації у закладах охорони здоров’я усіх форм власності та підпорядкування»

Зазначеною постановою передбачено, зокрема, що заклади охорони здоров’я надсилають щомісяця до 15 числа замовнику, з яким укладено договір, рахунок та звіт щодо кількості військовослужбовців, які перебували на лікуванні в закладі охорони здоров’я, за попередній місяць за формою, визначеною договором, і картки-розкладки, складені за нормою № 5.

Компенсація витрат на покращене харчування військовослужбовців здійснюється замовником за рахунок бюджетних асигнувань у десятиденний строк з дня отримання рахунка, сформованого з дотриманням вимог законодавства щодо обов’язкових реквізитів первинного документа, звіту закладу охорони здоров’я, з яким укладено договір, та карток-розкладок, складених за нормою №5, що підтверджують факт забезпечення військовослужбовців покращеним харчуванням.

Компенсація витрат на покращене харчування військовослужбовців за період з 21 по 31 грудня здійснюється у наступному бюджетному періоді у строки, зазначені в абзаці першому цього пункту.

Детальніше з текстом постанови можна ознайомитися за покликанням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1299-2024-%D0%BF#Text

15.11.2024 р. постановою Кабінету Міністрів України № 1302 затверджено Порядок експериментального проекту щодо організації професійного навчання жінок для працевлаштування у сферах, де вони були традиційно недостатньо представлені

Координаторами експериментального проекту є Мінекономіки, МОН, Державний центр зайнятості.

Відповідальними за організацію та забезпечення реалізації експериментального проекту є регіональні центри зайнятості - Центр зайнятості Автономної Республіки Крим, обласні, Київський та Севастопольський міські центри зайнятості та їх філії (далі - центр зайнятості).

Джерелами фінансування експериментального проекту є кошти Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.

Професійне навчання осіб здійснюється шляхом первинної професійної підготовки або перепідготовки чи професійного (професійно-технічного) навчання.

Професійне навчання здійснюється закладами освіти, які мають ліцензію на освітню діяльність за професіями, що визначені у переліку професій для професійного навчання жінок для працевлаштування у сферах, де вони були традиційно недостатньо представлені, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 р. № 1302 (далі - перелік професій), і є резидентами.

Перелік професій оприлюднюється на офіційному веб-сайті центру зайнятості.

Детальніше з текстом постанови можна ознайомитися за покликанням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1302-2024-%D0%BF#Text

19.11.2024 р. Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1321, якою затверджено Примірне положення про центр допомоги врятованим

Метою діяльності центру є надання консультаційних послуг, соціально-психологічної допомоги постраждалим особам, а також сприяння в забезпеченні реалізації їх прав відповідно до законодавства.

Право на отримання послуг у центрі мають особи, які є громадянами України, іноземцями або особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Центр утворюється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, іноземними неурядовими організаціями (далі - засновники) відповідно до законодавства з урахуванням потреб відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

За рішенням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятих в установленому законодавством порядку, функції центру можуть покладатися на наявні комунальні некомерційні підприємства/комунальні установи, що належать до сфери їх управління (далі - підприємства/ установи), із внесенням відповідних змін до їх положень і штатних розписів у межах загальної чисельності штатних нормативів та без внесення змін до їх типових (примірних) положень.

До утворення центру та забезпечення його функціонування можуть залучатися відповідно до законодавства на засадах державно-приватного партнерства підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, громадські об’єднання, благодійні організації, іноземні неурядові організації, міжнародні організації, фізичні особи - підприємці, а також фізичні особи, які є надавачами соціальних послуг.

Детальніше з текстом постанови можна ознайомитися за покликанням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1321-2024-%D0%BF#Text

13.11.2024 р. прийнято рішення Конституційного Суду України у справі за конституційною скаргою Первинної профспілкової організації Всеукраїнської профспілки працівників науки, виробництва та фінансів ПАТ „АрселорМіттал Кривий Ріг“ щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих приписів статті 7 Закону України „Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)“ (щодо права на судовий захист під час розв'язання колективного трудового спору) № 10-р(II)/2024 (справа № 3-120/2021(273/21)

У цьому конституційному провадженні Заявником є первинна організація професійної спілки (первинна профспілкова організація).

Конституційний Суд України зазначає, що окремі приписи статті 7 Закону не позбавляють первинну організацію професійної спілки (первинну профспілкову організацію) або іншу сторону колективного трудового спору (конфлікту), що є юридичним спором, наданих Конституцією України гарантій реалізації права на судовий захист на підставі норм відповідного процесуального закону в разі, коли трудовий спір (конфлікт), що є юридичним спором, не було розв'язано в обов'язковому досудовому поряду, згідно із Законом.

Конституційний Суд України висновує, що окремі приписи статті 7 Закону не суперечать частині третій статті 8, частині третій статті 36, частинам першій, шостій статті 55, частинам першій, другій, третій статті 124 Конституції України.

Зважаючи на сутність предмета конституційного контролю в цьому конституційному провадженні, Конституційний Суд України дійшов висновку про відсутність потреби в застосуванні для перевірки на конституційність окремих приписів статті 7 Закону статті 64 Основного Закону України, на яку посилався суб'єкт права на конституційну скаргу, обґрунтовуючи свої вимоги.

Конституційний Суд України ухвалив визнати окремі приписи статті 7 Закону України „Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)“ від 3 березня 1998 року № 137/98-ВР, а саме: «розгляд колективного трудового спору (конфлікту) здійснюється з питань, передбачених: пунктами „а“ і „б“ статті 2 цього Закону, - примирною комісією, а в разі неприйняття рішення у строки, встановлені статтею 9 цього Закону, - трудовим арбітражем», такими, що відповідають Конституції України (є конституційними).

Детальніше з текстом рішення можна ознайомитися за покликанням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v010p710-24#Text