Правові новини у сфері медичного права: 29.04.2025 - 02.05.2025
Огляд підготувала Ірина Сенюта, доктор юридичних наук, професор, адвокат, керуючий партнер Адвокатського об’єднання «MedLex», голова Комітету медичного і фармацевтичного права та біоетики НААУ, завідувач кафедри медичного права
Огляди
07.05.2025

29.04.2025 у Верховній Раді України прийнято за основу проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, що підлягають закупівлі особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров'я, шляхом укладення договорів керованого доступу»

Метою проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, що підлягають закупівлі особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров'я, шляхом укладення договорів керованого доступу" є подальше розширення доступу населення України до оригінальних (інноваційних) лікарських засобів, які закуповуються із застосуванням договорів керованого доступу, оптимізація витрат на здійснення таких закупівель шляхом запровадження принципу змішаного фінансування, що передбачає залучення не лише коштів державного бюджету, а й коштів місцевих бюджетів, коштів закладів охорони здоров'я державної та комунальної форм власності (окрім коштів, передбачених для реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення), для закупівлі інноваційних ліків, за умови акумуляції обсягів закупівлі на централізованому рівні.

Законопроект спрямований на підвищення ефективності та результативності закупівель лікарських засобів із застосуванням інструменту ДКД, зменшення відтоку пацієнтів з України та подальший розвиток сфери охорони здоров'я в Україні загалом.

Законопроектом пропонується:

1) у Законі України від 19.11.1992 № 2801-XII «Основи законодавства України про охорону здоров'я» передбачити:

- можливість ДП "МЗУ" здійснювати закупівлі лікарських засобів не лише за кошти державного бюджету, а й за кошти місцевих бюджетів, передбачених для виконання програм та заходів у сфері охорони здоров'я, кошти суб'єктів господарювання державної або комунальної форм власності, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (крім коштів на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення);

- можливість укладення договорів керованого доступу лікарських засобів за принципом змішаного фінансування – за кошти державного та/або місцевих бюджетів, та/або кошти суб'єктів господарювання державної або комунальної форм власності, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (крім коштів на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення);

- порядок взаємодії між МОЗ та/або ДП "МЗУ", та надавачем коштів для фінансування закупівлі за договором керованого доступу;

- повноваження Кабінету Міністрів України визначати розмір та порядок сплати винагороди ДП "МЗУ" за підготовку та організацію процесу, пов'язаного з укладенням та/або виконанням договору керованого доступу;

- порядок визначення доцільності та укладення договорів керованого доступу лікарських засобів за принципом змішаного фінансування – за кошти державного та/або місцевих бюджетів, та/або кошти суб'єктів господарювання державної або комунальної форм власності, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики (крім коштів на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення).

2) у Законі України від 04.04.1996 № 123/96-ВР «Про лікарські засоби»:

- в особливостях державної реєстрації лікарських засобів, які можуть закуповуватися особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, передбачити необхідність включення лікарського засобу на дату подання заяви про державну реєстрацію до Переліку лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, що закуповуються за кошти державного бюджету для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я, та/або Переліку лікарських засобів, що закуповуються за договорами керованого доступу, затверджених Кабінетом Міністрів України, а також визначити умови щодо обігу лікарського засобу на території України за результатами укладення договорів керованого доступу, незалежно від джерел фінансування закупівлі за таким договором;

- в особливостях маркування незареєстрованих лікарських засобів, у разі ввезення на територію України, врахувати випадки постачання таких лікарських засобів за результатами укладення ДП "МЗУ" договорів керованого доступу, незалежно від джерел фінансування закупівлі за таким договором;

- у порядку ввезення в Україну лікарських засобів звільнити ДП "МЗУ" від обов'язку отримання ліцензії на імпорт лікарських засобів, які закуповуються за кошти державного бюджету та/або кошти місцевих бюджетів, та/або кошти суб'єктів господарювання державної або комунальної форм власності, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, або кошти з інших джерел, не заборонених законодавством, за переліками, затвердженими Кабінетом Міністрів України;

- дозволити ввезення незареєстрованих лікарських засобів на митну територію України для постачання за результатами укладення договорів керованого доступу, незалежно від джерел фінансування закупівлі за таким договором;

- передбачити безоплатне постачання ДП "МЗУ" незареєстрованих лікарських засобів, які можуть ввозитися на територію України за результатами укладення договорів керованого доступу, незалежно від джерел фінансування закупівлі за таким договором, структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або суб’єктам господарювання, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики;

- визначити повноваження Кабінету Міністрів України затверджувати Перелік незареєстрованих лікарських засобів (за міжнародними непатентованими назвами), які можуть ввозитися на територію України за результатами укладення договорів керованого доступу, незалежно від джерел фінансування закупівлі за таким договором, та порядок формування такого Переліку;

3) доручити Кабінету Міністрів України протягом шести місяців з дня набрання чинності Законом:

- розробити та затвердити зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2021 року № 61 "Деякі питання щодо договорів керованого доступу та зупинення дії абзацу першого пункту 12 постанови Кабінету Міністрів України від 25 березня 2009 р. № 333" з метою встановлення порядку укладення, виконання, зміни та припинення договорів керованого доступу, незалежно від джерел фінансування закупівлі за такими договорами, в тому числі врегулювати правила змішаного фінансування закупівлі за кошти державного бюджету, кошти місцевих бюджетів, кошти суб'єктів господарювання державної або комунальної форм власності, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики; - розробити та затвердити зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 17 березня 2011 року № 298 "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення здійснення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру" з метою закріплення можливості спрямування бюджетних коштів на закупівлю лікарських засобів за договорами керованого доступу, незалежно від джерел фінансування закупівлі за такими договорами, в тому числі на умовах змішаного фінансування закупівлі за кошти державного бюджету, кошти місцевих бюджетів, кошти суб'єктів господарювання державної або комунальної форм власності, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики - забезпечити перегляд та приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із Законом.

📌 Детальніше за посиланням:

https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/56057

29.04.2025 у Верховній Раді України зареєстровано проєкт Закону України «Про внесення змін до статті 53-1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я» щодо гарантування забезпечення державою громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, безоплатними лікарськими засобами»

Метою законопроекту є закріплення на законодавчому рівні права громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, на відшкодування їм витрат, понесених у зв’язку з придбанням лікарських засобів за власний рахунок.

Проектом закону пропонується внести зміни до статті 53-1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я», якими передбачається встановити, що у разі незабезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, безоплатними лікарськими засобами необхідними для лікування цих захворювань, такі громадяни мають право на відшкодування витрат, понесених у зв’язку з їх придбанням за власний рахунок.

📌 Детальніше за посиланням:

https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/56287

02.05.2025 прийнято постанову Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410» № 511

Кабінет Міністрів України вніс до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410 “Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій” (Офіційний вісник України, 2018 р., № 45, ст. 1570; 2019 р., № 20, ст. 682; 2020 р., № 2, ст. 59; 2021 р., № 82, ст. 5250; 2022 р., № 91, ст. 5650; 2023 р., № 96, ст. 5728) зміни, що додаються.

📌 Детальніше за посиланням:

https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennia-zmin-do-postanovy-kabinetu-ministriv-ukrainy-vid-25-kvitnia-2018-r-s511020525

02.05.2025 прийнято постанову Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до типової форми договору про реімбурсацію» № 510

Кабінет Міністрів України вніс до типової форми договору про реімбурсацію, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2019 р. № 136 “Деякі питання щодо договорів про реімбурсацію” (Офіційний вісник України, 2019 р., № 21, ст. 717; 2021 р., № 75, ст. 4719; 2023 р., № 65, ст. 3697), зміни, що додаються.

📌 Детальніше за посиланням:

https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennia-zmin-do-typovoi-formy-dohovoru-pro-s510020525

02.05.2025 прийнято постанову Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку функціонування інформаційної платформи громадського здоров’я» № 506

Порядок визначає механізм функціонування інформаційної платформи громадського здоров’я (далі — платформа), перелік наборів даних, що включаються до неї, джерела їх отримання, періодичність оновлення таких наборів даних та вимоги щодо їх надання.

📌 Детальніше за посиланням:

https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennia-poriadku-funktsionuvannia-informatsiinoi-platformy-hromadskoho-zdorov-i-506

29.04.2025 прийнято постанову Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 р. № 926» № 491

Кабінет Міністрів України вніс до постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 р. № 926 “Деякі питання протидії туберкульозу та ВІЛ-інфекції/СНІДу” (Офіційний вісник України, 2007 p., № 52, ст. 2124; 2015 р., № 53, ст. 1709; 2017 р., № 33, ст. 1050; 2019 р., № 24, ст. 866; 2020 р., № 6, ст. 275, № 81, ст. 2619) зміни, що додаються.

📌 Детальніше за посиланням:

https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennia-zmin-do-postanovy-kabinetu-s491290425

01.05.2025 прийнято наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення змін до паспорта бюджетної програми на 2025 рік» № 761

Міністерство охорони здоров’я України внесло зміни до паспорта бюджетної програми на 2025 рік Міністерства охорони здоров’я України за КПКВК 2308060, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14 лютого 2025 року № 263 «Про затвердження паспорта бюджетної програми на 2025 рік», виклавши його у новій редакції, що додається.

📌 Детальніше за посиланням:

https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukrayini-vid-01-05-2024-761-pro-vnesennya-zmin-do-pasporta-byudzhetnoyi-programi-na-2025-rik

30.04.2025 прийнято наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Зміни до Плану діяльності Міністерства охорони здоров’я України з підготовки проєктів регуляторних актів на 2025 рік» № 753

Міністерство охорони здоров’я України затвердило Зміну до Плану діяльності Міністерства охорони здоров’я України з підготовки проєктів регуляторних актів на 2025 рік, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 25 грудня 2024 року № 2167, що додається.

📌 Детальніше за посиланням:

https://moz.gov.ua/uk/decrees/nakaz-moz-ukrayini-vid-30-04-2025-753-pro-zatverdzhennya-zmini-do-planu-diyalnosti-ministerstva-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini-z-pidgotovki-proyektiv-regulyatornih-aktiv-na-2025-rik

02.05.2025 на громадське обговорення винесено проєкт наказу Міністерства охорони здоров’я України «Деякі питання підготовки та професійної діяльності за професіями у сфері охорони здоров’я»

Метою прийняття проєкту наказу Міністерства охорони здоров’я України «Деякі питання підготовки та професійної діяльності за професіями у сфері охорони здоров’я» (далі – проєкт наказу) є врегулювання окремих питань професійної діяльності та підготовки за професіями у сфері охорони здоров’я та приведення нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України у відповідність до законодавства.

Проєктом наказу пропонується:

затвердити Перелік професій (посад) працівників сфери охорони здоров’я та Перелік спеціалізацій підготовки здобувачів вищої та фахової передвищої освіти за спеціальностями галузі знань І «Охорона здоров’я та соціальне забезпечення» (крім спеціальностей у сфері соціального забезпечення) та їх відповідність групам професій у сфері охорони здоров’я;

встановити особливості визначення вимог до професійних кваліфікацій для обіймання посад працівників сфери охорони здоров’я;

внести зміни до наказу № 385.

📌 Детальніше за посиланням:

https://moz.gov.ua/uk/povidomlennya-pro-oprilyudnennya-ministerstvo-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini-povidomlyaye-pro-oprilyudnennya-proyektu-nakazu-ministerstva-ohoroni-zdorov-ya-ukrayini-deyaki-pitannya-pidgotovki-ta-profesijnoyi-diyalnosti-za-profesiyami-u-sferi-ohoroni-zdorov-ya