
З метою підвищення мотивації до проходження окремими категоріями громадян України військової служби у Збройних Силах, Національній гвардії та Державній прикордонній службі під час воєнного стану, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 лютого 2025 року № 153 «Про реалізацію експериментального проекту щодо підвищення мотивації до проходження окремими категоріями громадян України військової служби у Збрйних Силах, Національній гвардії та Державній прикордонній службі під час воєнного стану» (далі Постанова № 153) та затверджено «Порядок реалізації експериментального проекту щодо підвищення мотивації до проходження окремими категоріями громадян України військової служби у Збройних Силах, Національній гвардії та Державній прикордонній службі під час воєнного стану» (далі Порядок).
Згідно з пунктом 3 Постанови №153 установлено, що учасниками експериментального проекту є: громадяни України віком від 18 до 25 років, які приймаються на військову службу за контрактом до Збройних Сил, Національної гвардії або Державної прикордонної служби на посади рядового складу; Збройні Сили; Національна гвардія; Державна прикордонна служба; Міністерство оборони; Міністерство внутрішніх справ; військові частини, визначені Генеральним штабом Збройних Сил, Головним управлінням Національної гвардії та Адміністрацією Державної прикордонної служби.
Відповідно до абзацу 2 пункту 4 Постанови №153 установлено, що особам рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення, які до набрання чинності цією постановою у віці до 25 років були прийняті або призвані на військову службу під час воєнного стану, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 р. № 64, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 р. № 2102-IX, проходять військову службу та брали безпосередню участь у бойових діях в районах ведення воєнних (бойових) дій, зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, на території держави-агресора (далі - бойові дії в районах ведення воєнних (бойових) дій), строком, що за сукупністю становить не менше шести місяців станом на дату набрання чинності цією постановою, виплачується одноразова грошова винагорода за тривалість проходження служби в бойових умовах (далі - винагорода) у розмірі 1 млн. гривень.
Відповідно до абзацу 4 пункту 4 Постанови №153 військовослужбовцям, зазначеним в абзаці другому цього пункту, які брали безпосередню участь у бойових діях в районах ведення воєнних (бойових) дій строком менше шести місяців станом на дату набрання чинності цією постановою у зв`язку із наявністю у них захворювань, поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних під час захисту Вітчизни, або їх перебуванням та звільненням з полону (крім тих, які добровільно здалися в полон) винагорода виплачується в повному обсязі.
Так, Постанова КМУ №153 і затверджений нею Порядок регламентують виплату до 1 млн. грн. військовослужбовцям віком від 18 до 25 років, які служать за контрактом під час воєнного стану в бойових умовах. Виплата надається одноразово – за умови 6 місяців участі (або пропорційно, або повністю у разі травм/поранень). Механізм виплати прописаний у постанові, а порядок реалізації – у доданому Порядку, який визначає умови та строки виплат, підстави як для отримання, так і для відмови.
Втім, під час проходження служби військовослужбовці зіштовхуються з невиплатою цієї суми, навіть за умови повного виконання контракту. Найпоширенішими причинами таких невиплат є те, що: військовослужбовці були призвані на військову службу до введення воєнного стану та не можуть, на думку командування, претендувати на відповідні виплати; відсутність нарахувань без пояснення; відмова у виплаті з формальних підстав; бюрократична затримка в оформленні документів; неправомірна інтерпретація умов Постанови.
За таких обставин, для стягнення 1 млн. грн. одноразової допомоги, військовослужбовцю за контрактом, слід звертатися до адміністративного суду. Підставою для звернення до суду є: копія контракту про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України (18–24 місяці); довідка про проходження служби (Форма 5); Довідка про безпосередню участь особи у заходах необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України; довідка про невиплату (або її відсутність); рапорт (клопотання про виплату одноразової грошової винагороди за тривалість проходження служби в бойових умовах у розмірі 1 млн. гривень, згідно положень абзацу 2 та 4 пункту четвертого Постанови КМУ від 11.02.2025 року № 153 / за наявності); лист – відповідь / обґрунтування в/ч про не виплату; Довідка /Відомості про відсутність (наявність) випадків притягнення до відповідальності та інших особливих обставин; інші документи, що підтверджують право на винагороду за Постановою № 153 (довідки, накази тощо).
Такий спір розглядається за місцем проходження служби або за місцем проживання військовослужбовця. Термін звернення до адміністративного суду: 6 місяців з моменту, коли особа дізналася або мала дізнатися про порушення свого права.
З аналізу судової практики слідує, що суди України систематично ухвалюють рішення на користь військовослужбовців, які відповідають критеріям Постанови КМУ № 153.
До прикладу:
-
у справі № 260/3501/25 Закарпатський окружний адміністративний суд встановив, що Військова частина протиправно відмовила військовослужбовцю у виплаті винагороди – 1 млн. грн., оскільки позивач: уклав контракт до 25 років під час воєнного стану; брав участь у бойових діях; отримав поранення у зв’язку із захистом Батьківщини. Суд задовольнив позовні вимоги, визнав протиправними дії Військової частини щодо відмови у виплаті одноразової грошової винагороди у розмірі 1 млн. гривень на підставі абзацу 4 пункту 4 Постанови КМУ 153 і зобов`язав Військову частину виплатити військовослужбовцю одноразову грошову винагороду у розмірі 1 млн. гривень на підставі абзацу 4 пункту 4 Постанови КМУ № 153;
-
у справі № 260/3907/25 Закарпатський окружний адміністративний суд встановив, що Військова частина протиправно відмовила військовослужбовцю у виплаті винагороди – 1 млн. грн. Втім, позивач: уклав контракт до 25 років під час воєнного стану; брав участь у бойових діях; отримав поранення у зв’язку із захистом Батьківщини. Суд підтвердив підстави для виплати за абзацами 2 і 4 пункту 4 Постанови № 153 і задоволив позовні вимоги;
-
у справі № 200/3887/25 Донецький окружний адміністративний суд звертає увагу, що застосовним у даними випадку є саме п. 3, 4 постанови КМУ № 153. У якості ознак відповідності визначає такі вимоги: особа рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил, до набрання чинності цією постановою у віці до 25 років були прийняті або призвані на військову службу під час воєнного стану; проходять військову службу та брали безпосередню участь у бойових діях в районах ведення воєнних (бойових) дій, зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, на території держави-агресора (далі - бойові дії в районах ведення воєнних (бойових) дій); строк, що за сукупністю становить не менше шести місяців станом на дату набрання чинності цією постановою (13.02.2025), виплачується одноразова грошова винагорода за тривалість проходження служби в бойових умовах (далі - винагорода) у розмірі 1 млн. гривень. У свою чергу позивач особа рядового складу, станом на 10.03.2023 (укладення контракту) виповнився повний 21 рік, проходив військову службу у районі безпосередніх бойових дій, що зазначено у довідках, сукупний строк безпосередньої участі у бойових діях з 18.01.2023 по 16.01.2025 - 442 дні. Отже, позивач повністю відповідає вимогам п. 3,4 Постанови та має право на виплату відповідної винагороди. Крім того, суд зазначає, що позивач станом на 01.04.2025 до кримінальної, адміністративної відповідальності за військові адміністративні правопорушення, дисциплінарних відповідальності не притягався.
Аналіз чинної судової практики засвідчує, що українські суди стають на бік військовослужбовців, які звертаються по виплату одноразової грошової винагороди відповідно до Постанови КМУ № 153. Судові рішення підтверджують правомірність вимог осіб віком до 25 років, які уклали контракт під час воєнного стану та брали участь у бойових діях, навіть у випадках, коли тривалість служби була меншою за 6 місяців, але перервана через поранення, контузію або інші бойові обставини.
Суди визнають, що виплата 1 млн. грн. є безумовним зобов’язанням держави, а її реалізація не повинна залежати від наявності рапорту, бюджету військової частини чи адміністративної ініціативи. Виплата має здійснюватися автоматично на підставі встановлених фактів служби та бойової участі.
Таким чином, наявна судова практика формує стійкий правовий механізм захисту соціальних гарантій військовослужбовців, зміцнюючи довіру до державних інституцій та підтверджуючи реальний зміст Постанови № 153.