Особливості отримання компенсації за зруйноване та пошкоджене майно: адвокат Віра Козіна
Віра Козіна, адвокат, голова Комітету з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування НААУ, керівник Центру «Адвокат громади» ВША НААУ
Матеріали заходів
02.06.2023

Віра Козіна, адвокат, голова Комітету з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування НААУ, керівник Центру «Адвокат громади» ВША НААУ, провела у Вищій школі адвокатури захід з підвищення кваліфікації адвокатів на тему: «Компенсація за зруйноване та пошкоджене житлове майно (Перша частина)».

Під час заходу лектор приділила увагу законодавчому урегулювання питань компенсації за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, проаналізувавши ключові аспекти Закону України № 2923-IX від 23 лютого 2023 року, що набув чинності 22 травня 2023 року.

Окреслений Закон поширюється на:

1. знищені об’єкти нерухомого майна – об’єкти нерухомого майна, які розташовані в Україні та стали непридатними для використання за цільовим призначенням внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України, відновлення яких є неможливим шляхом поточного або капітального ремонту, реконструкції, реставрації чи економічно недоцільним;

2. пошкоджені об’єкти нерухомого майна – об’єкти нерухомого майна, які розташовані в Україні та пошкоджені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією РФ проти України, та можуть бути відновлені шляхом поточного або капітального ремонту, реконструкції чи реставрації, відновлення яких є економічно доцільним.

3. на усі пошкодження та руйнування, що виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів та диверсій, причинених збройною агресією рф проти України з 24.02.2022 року.

Однак Закон не поширюється на об’єкти нерухомого майна, що станом на 24.02.2022 року знаходилися на тимчасово окупованій рф території України, визначеній відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».

Крім цього, Закон також буде поширюватись на об’єкти, визначені пунктами 4 і 6 ч. 1 ст. 1 Закону, які пошкоджені або знищені внаслідок обставин, спричинених збройною агресією РФ проти України (замінування, розмінування тощо), після припинення або скасування воєнного стану. У такому разі заява про надання компенсації за пошкоджений/знищений об’єкт нерухомого майна подається до Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації протягом трьох років з дати припинення або скасування воєнного стану на території, на якій розташований (розташовувався) пошкоджений або знищений об’єкт нерухомого майна.

Отримувачами компенсації є (за наявності обставин, визначених Законом):

• як для зруйнованого, так і для пошкодженого майна – фізичні особи-громадяни України;

• у разі отримання компенсації за пошкоджене спільне майно багатоквартирного будинку – ОСББ, управителі багатоквартирних будинків, житлово-будівельні (житлові) кооперативи, які здійснюють утримання відповідних будинків, особи, уповноважені співвласниками багатоквартирних будинків відповідно до Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (у разі, якщо співвласники самостійно здійснюють утримання багатоквартирного будинку та в цьому будинку не створено ОСББ, не призначено управителя, відсутній житлово-будівельний (житловий) кооператив, який здійснює його утримання).

Урядом в Порядку надання компенсації за пошкоджене/знищене майно можуть визначатися додаткові категорії осіб, яким може надаватися компенсація за пошкоджені/знищені об’єкти нерухомого майна.

Отримувачами компенсації не можуть бути:

• особи, до яких застосовано санкції відповідно до Закону України «Про санкції»;

• особи, які мають судимість за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених розділом I «Злочини проти основ національної безпеки України» Особливої частини Кримінального кодексу України;

• спадкоємці щодо пошкоджених/знищених об’єктів нерухомого майна, які належали за життя спадкодавцям, визначеним пунктами попередніми пунктами.

Комісія по знищених об’єктах:

• утворюється виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради (далі – виконавчий орган ради), ВАНП або ВЦА НП;

• є консультативно-дорадчим органом із визначеними Законом повноваженнями;

• діє на підставі Положення, яке затверджується органом, що її утворив (на основі Примірного положення, затвердженого КМУ);

• врацює у кількісному та персональному складі, затвердженому органом, що її утворив;

• може включати представників державних органів, інших ОМС, підприємств, установ, організацій, експертів, оцінювачів, суб’єктів оціночної діяльності, виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, представників міжнародних організацій та інших осіб;

• забезпечується за рахунок місцевого бюджету територіальних громад або за рахунок інших коштів, визначених органом, що її утворив;

• регламентується Постановою КМУ від 19.05.2023 № 516.

Комісія має наступні повноваження:

• надає отримувачам компенсації вичерпну інформацію та консультації з питань отримання компенсації;

• здійснює розгляд питань щодо надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна, у тому числі:

а) приймає рішення про надання/відмову в наданні компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна;

б) приймає рішення про наявність/відсутність у спадкодавця правових підстав для отримання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна, яке надається протягом 30 днів з дня отримання запиту від спадкоємця або нотаріуса, який завів спадкову справу;

• заслуховує на своїх засіданнях інформацію посадових осіб державних органів, ОМС, підприємств, установ, організацій, експертів, оцінювачів, суб’єктів оціночної діяльності, виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, представників міжнародних організацій, інших осіб з питань, що належать до її компетенції;

• одержує від державних органів, ОМС, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності документи та/або інформацію, необхідні для прийняття рішення про надання компенсації (у тому числі з метою поновлення втрачених документів, необхідних для прийняття рішення про надання компенсації);

• утворює для виконання покладених на неї завдань тимчасові робочі групи (за потреби);

• проводить наради, здійснює інші заходи та вирішує питання, що належать до її компетенції;

• виконує інші повноваження, що випливають з покладених на неї завдань.

Комісія має доступ та право на отримання документів та/або інформації з інформаційно-комунікаційних систем державної та комунальної форм власності, необхідних для прийняття рішення про надання компенсації або про відмову в її наданні, перевірки відомостей, зазначених у заявах про надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна.

Державні органи, ОМС, підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, які володіють документами та/або інформацією, необхідними для прийняття рішення про надання компенсації (у тому числі з метою поновлення втрачених документів, необхідних для надання компенсації), зобов’язані безкоштовно надати такі документи та/або інформацію Комісії протягом трьох робочих днів з дня отримання відповідного запиту.

Подача заяви без частини документів допускається внаслідок їх втрати або у зв’язку з необхідністю встановлення фактів, що мають юридичне значення. У такому разі отримувач компенсації подає такі документи додатково або звертається до Комісії з проханням сприяти в отриманні відповідних документів. У разі подання заяви про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна за відсутності документів, визначених ч. 7 ст. 4 Закону, обмеження щодо строку подання заяви про надання компенсації за знищений об’єкт нерухомого майна не поширюється на подання таких документів.

Заява про компенсацію за знищений об’єкт подається до Комісії, уповноваженої розглядати заяви про надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна на відповідній території під час дії воєнного стану та протягом одного року з дня його припинення або скасування на території, на якій розташований (розташовувався) знищений об’єкт нерухомого майна окремо щодо кожного знищеного об’єкта нерухомого майна.

Заява може бути подана:

(1) в електронній формі - засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (через застосунок «Дія»);

(2) у паперовій формі - через ЦНАП, орган соціального захисту населення або нотаріуса.

Подати заяву можна незалежно від задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) отримувача компенсації або місця розташування знищеного об’єкта нерухомого майна.

ЦНАП та соцзахист мають організувати виїзні пункти прийому заяв.

Співвласники знищеного майна подають заявку кожний окремо або одним із співвласників такого об’єкта (від імені всіх співвласників). Заява, подана одним із співвласників, вважається поданою всіма співвласниками за відсутності заперечень інших співвласників. Заперечення потрібно подавати тільки до Реєстру пошкодженого та знищеного майна:

(1) в електронній формі – засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (через застосунок «Дія»);

(2) у паперовій формі – через ЦНАП, орган соціального захисту населення або нотаріуса.

Відеофрагмент доступний для перегляду на сторінці Вищої школи адвокатури НААУ у Facebook: https://cutt.ly/lwwd4m0d

Які документи слід подати для компенсації за знищене майно? Які етапи та строки розгляду заяви? У який спосіб можна отримати компенсацію? – детально у тематичному матеріалі на сторінці Advocat Post: https://cutt.ly/wwwd4rEX

Цікаві публікації лектора:

• Окремі аспекти благодійної (гуманітарної) допомоги в умовах воєнного стану: відповіді на найпоширеніші питання. https://cutt.ly/6wwd42f2

Більше про заходи з підвищення кваліфікації адвокатів у розкладі Вищої школи адвокатури НААУ: https://cutt.ly/g9AAiVQ