Онлайн — освіта як фактор впливу на життя дітей і молоді: про ризики і можливості
Центр “Адвокат дитини” ВША НААУ
Публікації лекторів
21.11.2022

Онлайн — освіта як фактор впливу на життя дітей і молоді: про ризики і можливості студенти Льотної академії дискутували з керівником Центру “Адвокат дитини”

Правоосвітню зустріч на тему “Онлайн — навчання: правовий вимір можливостей і ризики зловживань” із здобувачами вищої освіти та викладачами кафедри права та соціально-гуманітарних дисциплін Льотної академії Національного авіаційного університету провела Лариса Гретченко, керівник Центру “Адвокат дитини” ВША НААУ, заступник Голови Комітету з сімейного права НААУ.

Предметом обговорення з майбутніми юристами стали актуальні питання, присвячені:
• правовим аспектам онлайн — освіти;
• перевагам сучасного формату навчання та його недолікам;
• сімейно — освітнім правовідносинам та пов'язаним з навчанням правом студентів на утримання від батьків;
• зміні та припиненню договірних умов надання освітніх послуг;
• видам правопорушень і юридичній відповідальності у сфері освіти;
• тематичній судовій практиці, проблемам ефективного захисту прав у сфері освіти.

Розпочинаючи виступ, Лариса Гретченко відзначила, що організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників — одна з державних гарантій для здобувачів та працівників закладів освіти на особливий період воєнного стану, запроваджена згідно з Законом України від 15.03.2022 р. № 2126-ІХ. (ст. 57-1 ЗУ “Про освіту”).

З поміж переваг онлайн — освіти учасники зустрічі відзначили такі як:
• безпека;
• мобільність, можливість поєднувати навчання у кількох закладах (в т.ч. закордоном);
• раціональне використання часу;
• екстериторіальність та логістика;
• інноваційні методи та технології навчання;
• доступність цінової політики онлайн — освіти та низку інших.

Недоліками навчання у дистанційній формі учасники вважають наступні:

• необхідність сильної мотивації;
• відсутність належного рівня інфо-, комп”ютерної грамотності;
• проблема ідентифікації здобувача освіти;
• дефекти якості освітнього процесу;
• (не) прозорість оцінювання;
• проблеми комунікації;
• ризики маніпуляцій, зловживань, порушення прав учасників освітнього процесу (булінг, розголошення персональних даних, втручання у приватне життя, вчинення правопорушень).

Дискутуючи щодо права студента на утримання та вплив обставин, обумовлених онлайн — навчанням, Лариса Гретченко роз'яснила учасникам зміст права дитини на достатній життєвий рівень, закріпленого ст. 8 Закону України “Про охорону дитинства” (надалі — Закон). Спікер підкреслила, що батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за створення умов, необхідних для всебічного розвитку дитини, відповідно до законів України.

В аспекті сімейно — освітніх відносин та матеріального забезпечення дітей спікер висвітлила:
• право на виховання у сім'ї (ст. ст.11,12 Закону та відповідні положення Сімейного кодексу України),
• право на освіту (ст. 19 Закону та відповідні законодавчі акти у сфері освіти)
• право на працю (ст. 21 Закону та тематичні норми Кодексу законів про працю України)
• право на підприємництво (ст. 22 Закону й норми Цивільного та Господарського кодексів України).

Важливим в обговоренні стало питання щодо обов'язку батьків утримувати своїх неповнолітніх дітей і непрацездатних повнолітніх дітей, в ході якого керівник Центру “Адвокат дитини” акцентувала на наступних правових підставах та особливостях:
• добровільно, за домовленістю у грошовій чи натуральній формі (ст. 180 СК)
• аліменти, за рішенням суду ( ст. 181 СК)
• додаткові витрати на дитину (ст. 185 СК)
• утримання повнолітніх дочки, сина, які продовжують навчання (ст. 199 СК).

Лариса Гретченко звернула увагу учасників, що батьки можуть бути звільнені від обов'язку утримувати дитину, якщо дохід дитини набагато перевищує дохід кожного з них і забезпечує повністю її потреби. (ст. 188 СК).

Серед обставини, що впливають на розмір утримання дитини під час онлайн — навчання, виокремлено:
• заняття з репетитором (вивчення мов, ПК),
• оплата інтернету,
• придбання ноутбука для дистанційного навчання,
• інші витрати, пов'язані з розвитком здібностей дитини.

Адвокат поділилася з майбутніми юристами професійним досвідом захисту прав дітей — студентів на утримання, що пов'язано з навчанням, а також відзначила індивідуальний підхід до розгляду справ про стягнення аліментів чи додаткових витрат на дитину, обґрунтованих потребами онлайн — освіти та розвитком її здібностей.

Зміна форми навчання як привід для зміни умов договору про надання освітніх послуг чи його припинення — одне з питань, що викликало зацікавленість аудиторії та різнопозиційне обговорення на прикладах з судової практики.

Лариса Гретченко представила увазі учасників огляд освітніх спорів, пов'язаних з онлайн — навчанням та проаналізувала наступні судові рішення:
• постанова Київського апеляційного суду від 03.03.2021 р. у справі № 754/11219/20 про стягнення заборгованості по оплаті за навчання, з урахуванням переходу на дистанційний формат https://reyestr.court.gov.ua/Review/95294476
• постанова Харківського апеляційного суду від 07.06.2021 № 638/1040/21 про припинення договору та повернення коштів за ненадані освітні послуги в онлайн форматі https://reyestr.court.gov.ua/Review/97455003

Розповідаючи про ризики зловживань та їх наслідки для учасників освітнього процесу Лариса Гретченко навела найбільш поширені прояви онлайн цькування та сфокусувала увагу видах юридичної відповідальності, ефективних способах захисту в освітній сфері. Жвавому обговоренню зі студентами було піддано практичні ситуації, пов'язані з онлайн — освітою, що стали предметом судового врегулювання:
• Справа № № 569/3837/21 за позовом про скасування наказу про відрахування з числа студентів та поновлення в навчанні.

Рішенням Рівненського міського суду від 14.07.2021 року, залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного суду від 25.11.2021 р., позов задоволено. Відповідно до встановлених обставин, студент не склав сесію, що мало наслідком його відрахування з коледжу.

Таке рішення визнано судом незаконним з низки причин, в тому числі, через неналежне інформування про час та дату здачі екзаменів через групу в соціальній мережі «Viber». Детальніше: https://reyestr.court.gov.ua/Review/101389855

Вироком Червоноградського міського суду Львівської області від 04.04.2022 р. у справі 459/1277/21 особу притягнуто до кримінальної відповідальності за ч.4 ст.358 КК України з призначенням покарання у виді штрафу у розмірі 850 грн. За обставинами провадження, студент використав підроблене посвідчення водія, на обґрунтування правомірності якого послався на складання іспиту в онлайн — форматі.

Суд відхилив надані доводи, оскільки студент юридичного ВУЗу обізнаний з порядком складання іспитів для отримання права керування транспортними засобами та видачі посвідчень водія.

Ухвалою ВС/ККС від 29.09.2022 р. відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою захисника засудженого.
Детальніше: https://reyestr.court.gov.ua/Review/106517360

Ухвала Кодимського райсуду Одеської області від 02.03.2021 р. по справі № 503/127/21 є прикладом з практики скасування для цілей онлайн навчання дитини, арешту, накладеного на телефон в частині заборони його використання в рамках кримінального провадження.

Звертаючись із заявою , потерпіла пояснила, що вказаний в заяві телефон їй необхідний для забезпечення навчального процесу її дитини, оскільки на ньому встановлене програмне забезпечення для онлайн спілкування, отримання домашніх завдань та дистанційного навчання.

Детальніше: https://reyestr.court.gov.ua/Review/95253959

Наостанок Лариса Гретченко відповіла на запитання учасників заходу, поділилася презентаційним матеріалом, практичними порадами. Студенти відзначили важливість фахових зустрічей з юристами — практиками, та запросили керівника Центру “Адвокат дитини” ВША НААУ до продовження співпраці у проведенні правопросвітницьких заходів на актуальні теми освітніх правовідносин, реалізації та захисту прав студентської молоді.

Зустріч відбулася в рамках проєкту “Школа правових знань для дітей та батьків”. Події, заходи та напрацювання Центру “Адвокат дитини” висвітлюються на платформі Вищої школи адвокатури НААУ.

Долучитися до професійної спільноти – група Центру “Адвокат дитини” ВША НААУ: https://bit.ly/3gfsgMB