Норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю
Про норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю розповіла адвокат, член Центру правничої лінгвістики та Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ Ірина Шапошнікова під час заходу з підвищення професійного рівня адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури.
Матеріали заходів
16.10.2025

Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю, а саме:

  • 1. Суб’єкти, на яких поширюються вимоги щодо працевлаштування осіб з інвалідністю.
  • 2. Порядок розрахунку адміністративно-господарських санкцій та пені.
  • 3. Алгоритм притягнення роботодавців до відповідальності.
  • 4. Механізми оскарження розрахунку адміністративно-господарських санкцій.
  • 5. Очікувані зміни у сфері працевлаштування осіб з інвалідністю у 2026 році.

У рамках характеристики працевлаштування осіб з інвалідністю акцентовано на наступному:

1. Суб’єкти, на яких поширюються вимоги щодо працевлаштування осіб з інвалідністю

Відповідно до Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» вимоги щодо нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю поширюються на:

  • Підприємства, установи, організації (незалежно від форми власності і господарювання, виду діяльності і галузевої належності).
  • Підприємства, організації громадських об’єднань осіб з інвалідністю.
  • Фізичні особи, які використовують найману працю.
  • Центральні і місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
  • Філії, відділення, представництва цих суб’єктів, що ведуть окремий облік результатів фінансової та господарської діяльності.
  • Банки та інші фінансові установи.
  • Представництва іноземних юридичних осіб (у тому числі міжнародних організацій), які використовують працю найманих працівників громадян України.

Судова практика: Головним критерієм застосування норм є факт використання найманої праці та наявність статусу роботодавця, тому на адвокатські об’єднання, які виконують функцію роботодавця (укладають трудові договори, подають звітність та нараховують заробітну плату), також поширюються зобов’язання Закону. Постанова Верховного Суду від 17 червня 2025року у справі№ 320/21865/23.

2. Порядок розрахунку адміністративно-господарських санкцій та пені

Розрахунок нормативу

  1. Норматив:
  1. Якщо працює від 8 до 25 осіб – норматив становить одне робоче місце.
  2. Якщо працює від 25 осіб – норматив становить 4% середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік.
  1. Округлення: Кількість робочих місць при розрахунках округлюється до цілого значення.
  2. Виконання нормативу: Вважається працевлаштування осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
  3. Розрахунок середньооблікової чисельності: обчислюється шляхом підсумовування середньооблікової кількості штатних працівників за всі місяці роботи підприємства з початку року до звітного місяця включно та ділення одержаної суми на кількість місяців у цьому періоді (наприклад, на 12 для року).
  4. Не включаються до середньооблікової чисельності: працівники, які перебувають у відпустках у зв’язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною , зовнішні сумісники , а також мобілізовані працівники та працівники, щодо яких призупинено дію трудового договору, які евакуювались або перебувають у відпустках без збереження заробітної плати без обмеження строку (в період воєнного стану).

Розрахунок адміністративно-господарських санкцій (Штраф):

Сума АГС визначається за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте такою особою.

  • Для підприємств, де працює від 8 до 15 осіб: розмір АГС визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві.
  • Для підприємств, де працює від 15 осіб: розмір АГС визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві.

Розрахунок Пені

  1. Підстава: Порушення термінів сплати АГС тягне за собою нарахування пені.
  2. Формула: Пеня обчислюється виходячи з 120% річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
  3. Період нарахування: Нарахування пені здійснюється з наступного дня граничного строку сплати АГС (тобто з 16 квітня року, наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу) по день сплати включно.

3. Алгоритм притягнення роботодавців до відповідальності

Процедура накладення штрафу відбувається за наступним алгоритмом:

  1. Підприємство подає податкову звітність (про працевлаштованих осіб з інвалідністю та необхідну для обчислення кількості робочих місць).
  2. Пенсійний фонд надає цю інформацію Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (ФСЗ).
  3. ФСЗ до 10 березня кожного року визначає підприємства, які не дотримались нормативу.
  4. ФСЗ направляє розрахунок АГС до Пенсійного фонду.
  5. Пенсійний фонд направляє розрахунок АГС до електронного кабінету підприємства на порталі Пенсійного фонду.
  6. Сплата: АГС повинні бути сплачені до 15 квітня року, наступного за роком, в якому не було дотримано норматив.
  7. Примусове стягнення: Суми АГС не можуть бути примусово стягнуті на підставі розрахунку і сплачуються підприємством у добровільному порядку або шляхом звернення Фонду до суду з відповідним позовом про стягнення.

4. Механізми оскарження розрахунку адміністративно-господарських санкцій

  • Оскарження розрахунку як акта: Надісланий розрахунок АГС не є індивідуальним актом, який може бути оскаржений до адміністративного суду. Законність розрахунку чи дій щодо його створення/надіслання не може бути предметом самостійного розгляду в порядку адміністративного судочинства.
  • Оскарження в суді: Оцінка поданого розрахунку може бути надана під час розгляду справи за позовом Фонду про стягнення з підприємства сум АГС.
  • Звільнення від відповідальності: Суб’єкт звільняється від відповідальності, якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.
  • Приклади підстав для звільнення (вжиті заходи):
  • Фактична неможливість працевлаштувати особу з інвалідністю з причин, незалежних від роботодавця (наприклад, відсутність осіб з інвалідністю, їх відмова від працевлаштування, бездіяльність державних установ, які повинні сприяти працевлаштуванню).
  • Своєчасне та в повному обсязі подання інформації про попит на робочу силу (форма N 3-ПН) з відміткою “вакансії для осіб з інвалідністю”.
  • Дотримання вимог закону щодо забезпечення необхідної кількості робочих місць та подання звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за формою N 10-ПОІ.

Судова практика:

  • Постанова Верховного Суду від 17 квітня 2024 року у справі №300/5834/23;
  • Постанова Верховного Суду від 2 серпня 2023 року у справі №5021/2509/2011 (920/350/22);
  • Постанова Верховного Суду від 6 березня 2024 року у справі №120/7955/21-а.

5. Очікувані зміни у сфері працевлаштування осіб з інвалідністю у 2026 році

Основні зміни включають:

  1. Заміна штрафів на внески: Замість адміністративно-господарських санкцій (штрафів) за недотримання нормативу, роботодавці сплачуватимуть внески на підтримку працевлаштування.
  2. Зміна бази розрахунку нормативу: Середньооблікова кількість штатних працівників для розрахунку нормативу визначатиметься за квартал, а не за рік, як зараз.
  3. Введення спеціального нормативу: Для підприємств, основний вид діяльності яких пов’язаний з реабілітацією, навчанням чи доглядом за особами з інвалідністю, а також для закладів охорони здоров’я, реабілітаційних установ та надавачів соціальних послуг, встановлюється спеціальний норматив у розмірі 2% середньооблікової чисельності.
  4. Коефіцієнт зарахування: Особи з І групою інвалідності (незалежно від причин) або ІІ групою з порушенням зору чи психічними розладами зараховуватимуться у розрахунку одна особа за двох штатних працівників (тобто як два робочих місця визначеного нормативу).
  5. Нова формула розрахунку внеску: Внесок сплачуватиметься щоквартально за формулою: 40% середньомісячної заробітної плати одного працівника × 3 місяці × (різниця між нормативом та середньообліковою кількістю працевлаштованих осіб з інвалідністю за квартал).
  6. Звітність до ПФУ: Роботодавці будуть зобов’язані подавати звітність до Пенсійного фонду України (ПФУ) щодо нарахування, обчислення та сплати цього внеску.
  7. Відповідальність за прострочення: За порушення термінів сплати передбачається пеня у розмірі 0,1% за кожен день прострочення та штраф 7-10%.
  8. Зменшення внеску в умовах воєнного стану: На період дії воєнного стану розмір внеску зменшується на 50%.
  9. Виключення з обліку: До середньооблікової кількості осіб штатного облікового складу не включатимуться штатні одиниці, що відносяться до робіт і професій з важкими, шкідливими чи небезпечними умовами праці.

Першоджерело - https://tinyurl.com/5n7y292m