Експертний огляд законодавства від Віри Козіної. Особливості оренди комунального майна в умовах воєнного стану
Віра Козіна - адвокат, голова Комітету з питань правового регулювання органів місцевого самоврядування НААУ, керівник Центру “Адвокат громади” ВША НААУ
Публікації лекторів
15.08.2022

11 серпня провела захід з підвищення кваліфікації, організований Радою адвокатів Харківської області, на тему: «Особливості оренди комунального майна в умовах воєнного стану».

Наразі допомоги в питанні оренди комунального майна крім клієнтів приватного сектору потребують муніципалітети, волонтери, громадські організації, армія. Однак потрібно зауважити, що під час вебінару йшла мова про оренду комунального майна, відмінного від земельних ділянок.

Під час вебінару лектор проаналізували Постанову КМУ від 27.05.2022 р. № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану», https://bit.ly/3Qt9dil, яка набула чинності 01 червня 2022 р

Фонд Держмайна є досить прогресивним у відносинах оренди комунального майна. Це безпосередньо пов’язано з тим, що у своїй діяльності він керується ключовими принципами Європейської хартії місцевого самоврядування. Дана Хартія передбачає жорстке регулювання для державного майна, а для комунального майна свободу дій муніципалітету в певних рамках. У законодавстві такі повноваження муніципалітетів називаються дискреційними. Рішення муніципалітетів з приводу оренди комунального майна відрізняються одне від одного, тому важливим при супроводженні оренди комунального майна є фактор територіальності. Саме повноваження муніципалітетів та рамками, якими вони обмежені в сфері комунального майна, присвячений даний вебінар.

Пункт 12 Постанови № 634 передбачає, що органи місцевого самоврядування можуть додатково приймати рішення з питань, визначених пунктом 1 цієї постанови, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

У тилових регіонах спостерігається боротьба за бізнес, в тому числі релокований, що проявляється у наданні значних пільг з оренди комунального майна.

Для муніципалітетів, в рамках звільнення від сплати орендної плати на період воєнного стану, надано можливість запровадження дискреції у вигляді пільг. Лектор вважає, що муніципалітети не мають право звужувати пільги відносно оренди комунального майна, які запроваджені Постановою № 634.

Не дивлячись на те, що Постанова КМУ від 27.05.2022 р. № 634 діє 01 липня 2022 р., є імперативна норма, відповідно до якої пільги зі сплати орендних платежів діють з 24 лютого 2022 р. і муніципалітети не мають права звужувати цей проміжок часу.

Лектор звернула увагу на особливості підтвердження статусу фізичної особи/фізичної особи-підприємця — орендаря, якому за законодавством надаються відповідні пільги. Даний статус підтверджується записом у військовому квитку, посвідченні офіцерів і генералів, посвідченні прапорщиків (мічманів). Фізичні особи/фізичні особи — підприємці мають право надати орендодавцеві підтвердження факту проходження військової служби у строк до 60 днів після завершення воєнного стану або припинення військової служби. Спосіб, яким має бути надано таке підтвердження Постанова КМУ №634 не регламентує.

Варіанти звільнення муніципалітетом від оплати оренд комунального майна:

  • повне звільнення;
  • часткове звільнення (для єдиних майнових комплексів до 75%, для іншого майна до 50%).

Якщо у орендаря погіршився майновий стан і він неспроможний сплачувати орендну плату, він може звернутися заявою про те, що він потребує підтримки муніципалітету. Однак, закони та підзаконні акти не регламентують, яким чином орендар має доводити погіршення майнового стану.

Постановою КМУ від 27.05.2022 р. № 634 були введені наступні новації:

  • скасування авансового внеску та забезпечувального депозиту для певної категорії орендарів;
  • фіксація з дуже великим зменшенням авансового внеску та забезпечувального депозиту до решти користувачів державним та комунальним майном.

Передача майна органам державної влади та органам місцевого самоврядування, іншим установам і організаціям, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів, в умовах воєнного стану здійснюється:

  • із визначенням вартості об’єкта оренди за його балансовою вартістю станом на останнє число місяця, який передує даті подання заяви про оренду майна (як для укладення нових, так і для продовження договорів). При цьому, якщо балансова вартість об’єкта оренди дорівнює нулю або відсутня, переоцінка такого об’єкта не проводиться;
  • без страхування об’єкта оренди;
  • без оприлюднення договору оренди та акту приймання-передачі (оприлюднюються в ЕТС протягом місяця з дня припинення/скасування воєнного стану).

Крім того, Постановою КМУ від 27.05.2022 р. № 634 імперативно передбачено, що договори оренди, строк дії яких завершується під час дії воєнного стану автоматично продовжуються на строк – 4 місяці після припинення воєнного стану.

Також на період воєнного стану (не більше ніж на 12 місяців та не довше дії основного договору оренди) можна передавати майно державне та комунальне майно, яке не використовується, в суборенду.