Експертні переговори в трудових спорах
Вікторія Поліщук, лектор ВША, адвокат, член Комітету з питань медіації НААУ, медіатор, викладач та дослідник медіації Трудові спори не схожі на інші види спорів. Відносини між працівником та його роботодавцем особливі тим, що у них існує ієрархія, яка називається «бар’єром відносин». Коли між працівником та роботодавцем виникає конфлікт, то працівник, як правило, продовжує працювати на […]
Новини та події
01.04.2020

Вікторія Поліщук,
лектор ВША, адвокат,
член Комітету з питань медіації НААУ,
медіатор, викладач та дослідник медіації

Трудові спори не схожі на інші види спорів. Відносини між працівником та його роботодавцем особливі тим, що у них існує ієрархія, яка називається «бар’єром відносин». Коли між працівником та роботодавцем виникає конфлікт, то працівник, як правило, продовжує працювати на роботодавця.

Працівник розуміє, що він перебуває у більш слабких позиціях, ніж роботодавець, однак працівник намагається зберігати трудові відносини задля задоволення інших своїх інтересів. Однак, у випадку, коли роботодавець скорочує штат працівників, роботодавець не зацікавлений у майбутньому збереженні трудових відносин.

Експертні переговори в трудових спорах є ефективними для покращення майбутніх відносин сторін, які вступити в конфлікт. Оскільки, деякі із працівників та роботодавців можуть і в майбутньому співпрацювати в інших форматах та в рамках вже сторонніх проєктів.

Хто може брати участь в експертних переговорах та як вони впливають на сторін? Окрім сторін конфлікту, адвокати та юристи (як зі сторони працівника, так і зі сторони роботодавця) можуть виступати експертами в переговорах по трудовим спорам, оскільки саме шляхом переговорів сторони можуть отримати юридичну оцінку їхнього спору і шляхи подальшого розвитку ситуації. Особи, які не є адвокатами або юристами, можуть зіткнутись з проблемою складності оцінки перемовин на предмет юридичного захисту кожної із сторін. Тож, саме адвокати та юристи є тими особами, які можуть ефективно проводити для своїх клієнтів перемовини і вирішувати справи альтернативним способом.

Експертні переговори будуть важливими та корисними у випадку, але не тільки, притягнення осіб до дисциплінарної та матеріальної відповідальності, у разі наявності в колективні токсичних працівників або у разі припинення трудових відносин. Разом з тим, у випадку, якщо адвокат або юрист представляє інтереси клієнта-роботодавця, то експертні переговори краще не застосовувати під час спорів, які виникають щодо підвищення заробітної плати або просування по службі, оскільки це може мати наслідок загострення конфлікту. Працівник сприймає наявність будь-яких осіб зі сторони роботодавця як можливий тиск на нього.

Метою експертних перемовин є:

— попередження конфлікту, для прикладу, у випадку скорочення штату;
— залагодження конфлікту, якщо зі сторони роботодавця або працівника вже розпочато якісь дії, що можуть у майбутньому негативно вплинути, зокрема, на бізнес. Наприклад, працівнику не виплачується заробітна плата і планується його майбутнє звільнення. У цей час працівник готує документи до суду і збирається подавати скаргу до Держпраці;
— врегулювання конфлікту ставить на меті вирішення наявного спору між працівником та роботодавцем на етапі, наприклад, вже під час розгляду справи в суді, але не тільки;
— вирішення конфлікту – пошук причин спору між сторонами, які хотіли б зберегти здорові відносини;
— під час трансформації конфлікту адвокату або юристу потрібно спробувати перевести негативне русло відносин працівника і роботодавця в нові можливості та подальший розвиток їхньої співпраці. Для цього можливо під час перемовин проговорити роботу працівника в структурі компанії, сформувати стратегію подальших взаємовідносин та підпорядкування працівника, де останній зможе розвивати себе і компанію.

На що потрібно звертати увагу під час експертних перемовин?

1.Робота будь-якого адвоката або юриста розпочинається з аналізу конфлікту. Адвокату або юристу в експертних перемовинах потрібно обов’язково дізнаватися інформацію про позиції відносин працівника та роботодавця. Якщо працівник перебуває в сильній залежності від роботодавця, то під час перемовин працівники можуть зловживати своїми правами. Достатньо непросто буде зрозуміти та знайти рівновагу між сторонами.

Адвокат або юрист має розуміти, що:

— у кожного працівника та роботодавця є власний унікальний досвід та характер;
— працівники можуть по різному оцінювати одну і ту ж ситуацію;
— потрібно також оцінювати стать працівника і керівника організації, між якими виник конфлікт;
— у всіх працівників та керівників різні життєві цінності і це також відображається на перемовинах.

2. Адвокат або юрист має з’ясувати, з яким типом конфлікту він має роботу, аби експертні перемовини пройшли успішно. Відкритий конфлікт має глибокі корні та зовнішній прояв. Поверхневий конфлікт має неглибокі корні або взагалі може не мати, але перемовини є важливими для збереження відносин між роботодавцем та працівником.

3.Адвокату або юристу, який бере участь в експертних перемовинах, потрібно надати сторонам інформацію, що він зможе окреслити позицію свого клієнта щодо вирішення спору. Ця позиція має бути заздалегідь підготовлена в письмовому форматі і узгоджена з клієнтом.