Вища школа адвокатури НААУ
Курси з підвищення кваліфікації адвокатів
Telegram
0 800 300 282
дзвінок безкоштовний
Новини
29.09.2021

Чи завжди адміністративна відповідальність є ефективною мірою впливу на особу, яка вчинила булінг?

Лариса Гретченко, адвокат, медіатор, керівник Центру «Адвокат дитини» Вищої школи адвокатури НААУ, заступник Голови Комітету з сімейного права НААУ, тренер курсу програми Ради Європи HELP «Основні принципи захисту прав людини у сфері біомедицини»

Правові аспекти юридичної відповідальності за вчинення булінгу під час освітнього процесу неодноразово були мною досліджені в огляді тематичної судової практики на сторінках антибулінгової платформи Вищої школи адвокатури та правоосвітніх заходах Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ.

Разом з тим, ефективність механізмів захисту у справах про цькування дедалі частіше привертає увагу та потребує фахового дослідження і експертного обговорення.

Нагадаю, що відповідно до ст. 173-4 КУпАП за вчинення булінгу передбачено застосування адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 850 – 1700 грн. чи громадських робіт на строк від 20 до 40 годин, а також підвищений розмір санкції за вчинення булінгу групою осіб чи повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, у виді штрафу 1700 – 3400 грн. чи громадських робіт на строк від 40 до 60 годин.

За булінг, вчинений малолітніми або неповнолітніми особами віком від 14 до 16 років відповідальність покладається на батьків, або осіб, які їх замінюють.

Враховуючи 16-річний віковий ценз настання адміністративної відповідальності дітей висловлюються думки та вносяться ініціативи щодо необхідності виправлення даної ситуації з огляду на їх ранню вікову зрілість та свідомість, зокрема, щодо зменшення вікового цензу та індивідуалізації адміністративної відповідальності неповнолітніх з 14 років, застосування заходів громадського чи соціального впливу у виді передачі випадку на розгляд учнівського колективу чи осередку, в якому дитина проводить позашкільне дозвілля, вчинення публічного чи особистого вибачення перед особою, яка потерпіла від цькування, які б зумовили досягнення основної мети адміністративного стягнення – виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.

Аналіз судової практики по розгляду адміністративних матеріалів за статтею ст. 173-4 КУпАП  демонструє приклади застосування різних мір впливу, в тому числі: штраф, громадські роботи, попередження та звільнення особи від відповідальності, обмежившись усним зауваженням, які суд вважає достатніми та ефективними у кожному конкретному випадку, такими, що зумовлюють виключення або мінімізацію протиправної поведінки особи в подальшому.

До прикладу, постановою Оболонського районного суду міста Києва від 09.06.2021 р. у справі № 756/5048/21 матір малолітнього учня 3 класу, який спільно з іншим учнем вчинили психологічний тиск відносно однокласника на уроці математики та на уроці фізкультури у школі, суд визнав винуватою у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 173-4 КУпАП та закрив провадження у даній справі на підставі п.3 ч.1, ч.2  ст.284 КУпАП, звільнивши останню від адміністративної відповідальності, обмежившись усним зауваженням.

В судовому засіданні мама учня повідомила, що провела зі своїм сином виховну бесіду та в подальшому пообіцяла подібних ситуацій не допускати. На даний момент ї син та однокласник товаришують, разом гуляють та конфліктних ситуацій більше не виникало.

Малолітній учень повідомив суду, що дійсно, в нього були непорозуміння із однокласником, однак на даний момент вони товаришують, конфлікти відсутні.

В судовому засіданні учень, який вчинив булінг та однокласник, який потерпів від булінгу, потисли один одному руки та пообіцяли більше не сваритись.

Законний представник неповнолітнього потерпілого однокласника (мати) повідомила суду про те, що на даний момент вона не має жодних претензій до учня, який вчинив психологічне насильство, та його матері, конфлікт владнано, їх діти спілкуються, сварок між ними з тих пір не виникало, а тому просила суд не притягати особу до адміністративної відповідальності, оскільки вважає конфлікт вичерпаним.

Малолітній потерпілий повідомив, що дійсно однокласники ображали його, однак на даний момент вони приятелюють, спілкуються та з тих пір між ними сварок та образ не було.

Заслухавши пояснення вищевказаних осіб, а також пояснення працівників школи: заступника директора з виховної роботи, вчителя початкових класів, практикуючого психолога, з яких, кожна окремо, зазначили про те, що дійсно обставини конфлікту між хлопцями мали місце, однак на сьогодні конфлікт між хлопцями вичерпано, хлопці між собою товаришують, а також про те, що більше не спостерігали фактів булінгу, вивчивши та дослідивши докази, що містяться в матеріалах справи про адміністративне правопорушення, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю, суд дійшов висновку щодо наявності в діях особи, яка притягається до відповідальності, складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 173-4 КУпАП.

При накладенні стягнення суд враховує характер вчиненого правопорушення, особу правопорушника, ступінь її вини та майновий стан особи .

Обставиною, що пом`якшує відповідальність правопорушника згідно зі ст. 34 КУпАП України суд визнає щире розкаяння. Обставин, що обтяжують відповідальність за адміністративне правопорушення згідно за ст. 35 КУпАП судом не встановлено.

Відповідно до статті 22 КУпАП при малозначності вчиненого адміністративного правопорушення орган (посадова особа), уповноважений вирішувати справу, може звільнити порушника від адміністративної відповідальності і обмежитись усним зауваженням.

Оскільки стягнення судового збору передбачено законом лише при накладенні адміністративного стягнення, судовий збір стягненню не підлягає.

(повний текст судового рішення: https://reyestr.court.gov.ua/Review/98864543 )

Більше про особливості реагування на випадки булінгу в закладах освіти, відмінність булінгу від шкільного конфлікту, відповідальність учасників освітнього процесу, правові аспекти та практичні поради з питань протидії та профілактики цькування, судову практику у справах про булінг можливо дізнатися під час тематичних заходів у Вищій школі адвокатури НААУ згідно розкладу, деталі та реєстрація за посиланням:

Оффлайн – участь: https://www.hsa.org.ua/buling-poperedzhennya-vidpovidalnist-zahyst-navchannya-bez-strahu-4/