8 лютого — Всесвітній день безпеки Інтернету
Цей день на КАЛЕНДАРІ ДИТИНСТВА позначила Круглякова Ганна, адвокат, медіатор член команди Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ
Новини та події
08.02.2022

«Ті ж самі права, які людина має в офлайновому середовищі, повинні також захищатися в онлайновому середовищі” Резолюція 32-й сесії Ради ООН з прав людини «Заохочення, захист і здійснення прав людини в Інтернеті».
Сучасний світ та наше життя майже неможливо уявити без глобальної мережі, вона дає багато інформації та різноманітних можливостей. Однак діти та підлітки можуть не усвідомлювати загроз які несе віртуальний простір. Актуальність проблеми безпечного Інтернету потребує постійної та пильної уваги зі сторони батьків та вчителів.
Мета Міжнародного дня безпечного Інтернету – підвищити рівень обізнаності.

День безпечного Інтернету (англ. Safer Internet Day), який з 2004 року відзначається у вівторок другого тижня лютого.
Отже, в цьому році, це 8 лютого 2022 року відзначається День безпечного Інтернету (Safer Internet Day), минулого року він пройшов під гаслом “Разом для найкращого Інтернету”. Зараз він відзначається у близько 170 країнах світу та на шести континентах у світі.
День безпечного Інтернету (SID/ДБІ) запровадили мережі Insafe та INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування безпечного та позитивного використання цифрових технологій, особливо, дітьми й молоддю. Центр кращого Інтернету представляє Національний комітет Дня безпечного Інтернету в Україні. Щороку до Дня безпечного Інтернету в Україні, як і у всьому світі, приєднується все більше організацій.

Ведення цього дня має на меті досягнення об'єднання зусиль держави, бізнесу і громадськості для популяризації механізмів безпечної роботи в мережі, перш за все серед дітей та молоді.

Цього дня в багатьох країнах світу обговорюються:
шляхи безпечного використання молоддю Інтернету,
питання інтернет-етики,
загрози протизаконного контенту.

Дорослі та діти наражаються на різноманітні ризики та загрози в цифровому середовищі. Проте діти є набагато вразливішою групою населення.

Цифрове середовище відкриває перед дітьми величезні можливості, які водночас можуть посилювати ризики, здатні завдати дитині серйозної шкоди та підірвати її благополуччя. Є побоювання як щодо дітей, так і щодо дорослих, що Інтернет, наприклад, може використовуватися для втручання у приватне життя, поширення дезінформації або, доступу до порнографії.

Діти можуть стикатися з широким спектром загроз, вступаючи в контакт із дорослими або однолітками.
• Булінг в Інтернеті може мати ширші масштаби та поширюватися швидше, аніж в офлайн-середовищі. Булінг може здійснюватися у будь-який час — вдень чи вночі, порушуючи межі «простору», який донедавна вважався безпечним, і може мати анонімний характер.
• Діти, які стають жертвами в реальному житті, найімовірніше, зазнаватимуть віктимізації в цифровому середовищі. Віктимізація може включати в себе булінг, домагання, ізоляцію та дискримінацію.
• Діти можуть наражатися на переслідування, грумінг та наругу в Інтернеті з боку кривдників. Такий вплив може виявлятися в різних формах, включно з радикалізацією та примусом дітей до того, щоб вони самі надсилали контент сексуального характеру за власної участі.
• Здійснення покупок унаслідок тиску, обману чи примусу з дозволу платника чи без нього.
• У зв’язку з небажаною рекламою виникають запитання щодо згоди та продажу даних.
Швидкість інновацій в цифровому світі означає, що середовище злочинної діяльності постійно змінюється.
Основні загрози, які з’явилися останнім часом, включають:
• Підвищення рівня шифрування ненавмисно дозволяє зловмисникам діяти й обмінюватися матеріалами прихованими каналами, тимчасом як виявлення та правоохоронна діяльність ускладнені.
• Форуми, присвячені грумінгу дітей, які нормалізують та заохочують таку поведінку, часом вимагаючи завантажити новий контент для можливості приєднатися.
• Діти користуються пристроями без нагляду у дедалі більш ранньому віці, а сексуальна поведінка в цифровому середовищі нормалізується. Кількість випадків зловживання власноруч створеними зображеннями зростає з кожним роком.

Згідно з дослідженнями ЮНІСЕФ про використання Інтернету, до ризиків та джерел шкоди належать такі категорії:
— Заподіяння собі шкоди:
• контент, що стосується самогубства;
• дискримінація.
— Вплив неналежних матеріалів:
• вплив екстремістського/насильницького контенту;
• прихований маркетинг;
• азартні онлайн-ігри.
— Близько 20 відсотків дітей, опитаних на цю тему, сказали, що за минулий рік бачили вебсайти або дискусії в мережі про те, як люди завдають собі фізичної шкоди чи болю.
— Діти з великою ймовірністю повідомляли про те, що були засмучені агресивними висловлюваннями або контентом сексуального характеру в мережі, що з ними поводилися неналежним чином в цифровому середовищі чи в реальному світі, або тим, що вони зустрілися віч-на-віч з тим, з ким спочатку познайомилися в мережі.
— Сексуальні зловживання та сексуальна експлуатація:
• власноручно створений контент;
• грумінг із сексуальною метою;
• торгівля людьми;
• сексуальна експлуатація дітей у подорожах і туризмі

Є ціла низка нормативно-правових актів, яка регулює відносини та взаємодію суб’єктів у цифровому середовищі, деякі носять рекомендаційний характер, деякі обов’язковий. Я звернула увагу на наступні: Рекомендація CM/REC(2014)6 Комітету міністрів Ради Європи державам-членам виходить з того, що відповідальність за забезпечення прав людини та основоположних свобод покладається на держави-члени Ради Європи, що має здійснюватися відповідно до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод у її тлумаченні Європейським судом з прав людини. Сюди ж належать й інші зобов’язальні документи Ради Європи, зокрема, Конвенція про кіберзлочинність (Будапештська конвенція), Конвенція про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (Ланцаротська конвенція), Конвенція про захист осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних.

Користувачі інтернету мають право на ефективний засіб правового захисту в разі обмеження або порушення прав і основоположних свобод. Це зазначено, зокрема, в Рекомендації СМ/Rес(2014)6 („Посібник з прав людини для інтернет-користувачів“). Залежно від порушення ефективним засобом правового захисту може бути розслідування, роз’яснення, відповідь, виправлення, вибачення, поновлення контенту, відновлення доступу та компенсація.

Механізмами захисту прав людини в інтернеті є:
Звернення до інтернет-провайдерів, адміністраторів соціальних мереж і сайтів тощо.
Звернення до правозахисних організацій, зокрема за номером телефону чи на адресу електронної пошти.
Звернення до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, зокрема на адресу електронної пошти: hotlіne@ombudsman.gov.ua

Звернення до Департаменту кіберполіції Національної поліції України. У разі, якщо виявлено факт вчинення злочину за допомогою інтернету, можна подати електронне звернення, заповнивши форму зворотного зв’язку на сайті Департаменту кіберполіції Національної поліції України https://bit.ly/3stlJ6E та звернутись до найближчого відділку поліції.
Звернення до суду. У разі, якщо порушено права людини в інтернеті, для захисту своїх прав можна звернутись до суду. До суду може звернутись людина самостійно, якщо їй виповнилось 14 років, для захисту прав дитини молодшого віку до суду можуть звернутися батьки чи опікуни.

Звернення до міжнародних судів чи організацій. Після використання всіх національних механізмів правового захисту кожна людина може звернутися для захисту своїх прав і свобод до Європейського суду з прав людини.
Діти або їхні представники також можуть звернутись до Комітету ООН з прав дитини з індивідуальними повідомленнями про те, що діти є жертвами порушення державою прав дитини.

Думка про те, що діти вразливі і їх слід захищати від усіх форм експлуатації, визначена в Конвенції ООН про права дитини.
Ми дорослі повинні пам’ятати про загрози, які є в мережі, та повинні розмовляти з дитиною, пояснювати правила безпеки в Інтернеті, та яку небезпеку скриває за собою всесвітня мережа, контролювати використання гаджетів, ставити програми батьківського контролю, також маємо пояснити, що будь з якою проблемою дитина може і повинна звернутися до батьків.
Зараз Інтернет зазнав вражаючих змін. Він перетворився на нескінченно багате джерело ігор та знань для дітей, проте водночас він став для них набагато небезпечнішим місцем для занять без нагляду. На сьогодні діти стикаються з численними ризиками: від проблем захисту конфіденційності до контенту з елементами насильства та іншого неналежного контенту, інтернет-шахрайства, а також загроз у вигляді грумінгу в цифровому середовищі, сексуальних зловживань та сексуальної експлуатації. Кількість загроз зростає, при цьому злочинці дедалі частіше діють одночасно у декількох юрисдикціях, що позначається на ефективності заходів реагування та відшкодування шкоди, що вживаються у межах окремих держав.

Крім того, у період глобальної пандемії COVID-19 відбулося різке збільшення кількості дітей, які вперше приєдналися до онлайн-світу, щоб одержувати допомогу в навчанні та підтримувати соціальну взаємодію. Запровадження обмежень у зв’язку з вірусом призвело не лише до того, що чимало дітей молодого віку почали спілкуватися в Інтернеті набагато раніше, аніж планували їхні батьки, а й до того, що чимало батьків, змушені виконувати свої посадові обов’язки, виявилися неспроможними наглядати за дітьми, що, своєю чергою, наражає останніх на небезпеку дістати доступ до неприйнятного контенту або стати мішенню злочинців, які займаються виробництвом матеріалів, пов’язаних із сексуальними зловживаннями стосовно дітей.
На платформі ДІЯ. Цифрова освіта для батьків маленьких українців створили серіал “Безпека дітей в інтернеті”, в якому вас навчать, як уберегти дітей онлайн від шкідливих матеріалів, кібербулінгу, суїцидальних Інтернет-спілок, сексуального насильства.

Цей курс для того, аби навчити батьків допомагати дітям використовувати інтернет та цифрові пристрої безпечно і з користю. Переглянути курс для батьків Онлайн безпека для дорослих. Міністерство юстиції України дає поради: Остерігайтеся сайтів-двійників та фейкових інтернет-магазинів Ніколи не залишайте свої персональні дані на незнайомих або підозрілих сайтах. Нині поширеним є шахрайство, що полягає у створенні сайтів-двійників. Сторінка, яку ви відвідуєте, візуально виглядає як справжня: має ту ж кольорову гаму, містить приблизно ту ж саму інформацію, що й офіційний сайт, однак у гіперпосиланні вказані зайві букви або цифри.

Для того щоб не втрапити у пастки шахраїв, варто під час здійснення операцій в інтернеті дотримуватись таких правил: Не вказувати власні персональні дані на неперевірених сайтах. Нікому не повідомляти термін дії банківської карти та CVV-код. Перевіряти гіперпосилання та наповнення сайту на відповідність офіційним даним компаній. У разі отримання спірних листів чи повідомлень не здійснювати ніяких оплат до встановлення обставин ситуації, що виникла. Не робити передоплат у неперевірених інтернет-магазинах. Не користуватися неперевіреними оголошеннями щодо роботи, яка обіцяє швидкий заробіток за внесення завдатку. Якщо ви стали жертвою інтернет-шахраїв Необхідно звернутись до найближчого відділу поліції або зателефонувати 102. Зберіть інформацію, що підтверджує факти вчинення щодо вас шахрайських дій: чеки про оплату, квитанції з банку про проведення грошових операцій, роздруківки оголошень, посилання на сайт тощо. Зверніться до адміністратора сайту з метою блокування сторінки шахрая, а також зателефонуйте в банк, через який було здійснено платіжні операції, повідомте, що переказ здійснено на картку шахрая. Після притягнення винної особи до кримінальної відповідальності, ви можете звернутись до суду з вимогою відшкодування матеріальної та моральної шкоди. Згідно із частиною першою статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка, набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов’язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Тому дієвим способом захисту уразі, якщо ви перерахували кошти шахраям в інтернеті може бути звернення до суду з позовом про повернення безпідставно набутих коштів до власника банківського рахунку, на який здійснено зарахування коштів.

Допомогою для батьків та практикуючих адвокатів є ціла низка онлайн-курсів та норми міжнародного та регіонального законодавства.

Загальна декларація прав людини:
https://bit.ly/3LvgyMv
Конвенція ООН про права дитини:
https://bit.ly/3B6MQIB
Європейська конвенція з прав людини (Конвенція про захист прав людини та основоположних свобод):
https://bit.ly/3rypyYX
Міжнародний пакт про громадянські та політичні права: https://bit.ly/3LlFvK8
Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права: https://bit.ly/336EjJj

Сайти організацій та проєктів, дотичних до теми безпеки в інтернеті:

Сайт Ради Європи: https://bit.ly/3LmSmMe
Сайт офісу Ради Європи в Україні: https://bit.ly/3rzRoUQ
Координатор проектів ОБСЄ в Україні: https://bit.ly/3HE8q9N
Сайт Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини: https://bit.ly/3JdkQWF
Сайт Управління Верховного комісара ООН з прав людини: https://bit.ly/3oUDHhJ
Сайт Департаменту кіберполіції Національної поліції України: https://bit.ly/34Hc8kG
Сайт Центру кращого інтернету: https://bit.ly/3oBEkML
Сайт Дня безпечного інтернету: https://bit.ly/3guyUPl

Офіційна сторінка Дня безпечного інтернету в Україні у Фейсбуці:
https://bit.ly/3355xQm

Навчально- методичні ресурси:
Навчально-методичний посібник “Онлайк”
Джерело: https://bit.ly/3GAwI3n

У посібнику містяться детально розроблені вправи й інформаційні матеріали для висвітлення теми безпечної поведінки в інтернеті у професійній діяльності з дітьми, молоддю та професійними спільнотами. Посібник також містить теоретичний матеріал про безпечну поведінку в інтернеті, опис занять і тренінгових вправ з розвитку компетентностей безпечної поведінки в інтернеті, включає в себе такі корисні розділи: «Повага до прав людини онлайн», «Участь онлайн», «Збереження здоров’я під час роботи з цифровими пристроями»,«Звернення по допомогу та захист».

Навчально-методичний посібник «Обачність. Пильність. Захист. Ввічливість. Сміливість»
Джерело: https://bit.ly/3ozeqJrПосібник містить плани уроків призначені для учнів та учениць початкової школи та зосереджені на ключових принципах мережевого етикету й безпеки. Заняття запропоновані у п‘яти темах: обачність в Інтернеті, пильність в Інтернеті, захист в Інтернеті, доброзичливість в Інтернеті, сміливість в Інтернеті.

Посібник Клан Кліц-Клац. Виховання дітей в цифрову еру
Джерело: https://bit.ly/3smFYDb
Посібник для батьків у доступній формі містить необхідну інформацію та поради, які будуть корисні батькам для сприяння позитивному використанню дітьми цифрових технологій.

Робочий зошит для підлітків the Web We Want (Інтернет, який ми хочемо)
Джерело:
https://bit.ly/34Ki1O0

Методичні рекомендації до використання в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти навчально-методичного посібника та робочого зошита „Інтернет, який ми хочемоˮ (the Web We Want).
Джерело: https://bit.ly/3GEzsN0
Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в Інтернеті
Джерело: https://goo.gl/J1Xkg6
Посібник з протидії мови ненависті «Закладинки» , Джерело:
https://bit.ly/3guUl2v
Методичні рекомендації «Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення» – https://bit.ly/39GpVHZ⠀
Навчально-методичний посібник «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе», в якому розміщено заняття для учнів та учениць «Протидія кібербулінгу або лайфхак, як користуватись Інтернетом безпечно», ст. 141 – https://bit.ly/3pNEXBm
Ліфлет «А з чим ти стикаєшся в Інтернеті?» https://bit.ly/3jdpS9W
Навчальний анімаційний ролик «Цінуй життя!»
https://bit.ly/34Nhhru
Онлайн-курс “Права людини в освітньому просторі”
Джерело: https://bit.ly/3stxtGa
Мікрокурс “Безпека дитини в Інтернеті: від загроз до можливостей” від Уміти
Джерело: https://umity.in.ua/mc/entry/112079/
Національна онлайн-платформа з цифрової грамотності – Джерело: https://osvita.diia.gov.ua/courses
Рекомендації Міжнародного союзу електрозв’язку щодо захисту дітей у цифровому середовищі:
«Захист дітей у цифровому середовищі: рекомендації для батьків та освітян»
«Захист дітей у цифровому середовищі: рекомендації для індустрій»
«Захист дітей у цифровому середовищі: рекомендації для органів державної влади»
Міні-книга про права та правила безпеки дітей у цифровому середовищі та робочий зошит від Міжнародного союзу електрозв’язку
«У мережі з Санго»
«Робочий зошит із безпеки в цифровому середовищі. Виконай завдання разом із Санго»
Вебінари Школи онлайн-безпеки дітей
Чат-бот “Кіберпес” від Міністерства цифрової трансформації.
Чат-бот є у Telegram і Viber допоможе дізнатись, як визначити кібербулінг, як самостійно видалити образливі матеріали з соціальних мереж, а також куди звертатись за допомогою.

Рекомендацій щодо захисту дітей у цифровому середовищі: зміст та супутні матеріали – Сара Дельпорт
https://bit.ly/3guvKLx
Безпека дітей в Інтернеті – досвід Швеції – Сюзанна Дракборг
https://bit.ly/3snaNrq
Чому дописи у соціальних мережах про дітей можуть зашкодити їхньому майбутньому? – Анастасія Апетик
https://bit.ly/3B3Stra
Кібербулінг. Панельна дискусія
https://bit.ly/3LmbIkg
Серіал “Про кібербулінг для підлітків” –
https://bit.ly/3gugv56
Серіал для батьків «Безпека дітей в інтернеті»
https://bit.ly/3ozcDnU
Додаткові матеріали про безпеку та інтернет від Міністерства цифрової трансформації
https://bit.ly/3gyMVeF

Під час заходів з дітьми, вчительством, батьками та тими, хто їх замінюють, треба враховувати те, що Інтернет є важливою та невід’ємною частиною життя сучасної дитини, простором реалізації більшості фундаментальних прав дитини. Під час заходів варто зосередитися на можливостях, які надає Інтернет та його позитивному впливі на розвиток.
Діти та молодь мають бути залучені до планування заходів з безпечної поведінки в Інтернеті та мають можливість обирати ті теми, які потребують розгляду у контексті безпечного Інтернету.

Надання інформації про механізми захисту та отримання підтримки.
Діти мають бути ознайомлені з тим, як повідомити про неналежний або нелегальний контент, який вони бачать у соціальних мережах чи на тих сайтах, якими вони користуються. Діти та молодь мають отримати інформацію про організації, сайти, телефони гарячих ліній, де вони можуть отримати підтримку, якщо стали жертвою чиїхось дій в Інтернеті або потребують допомоги під час користування Інтернетом.

Проводьте зустрічі, обговорення, тренінги, форуми, конференції, родинні наради, класні години, батьківські збори, прес-конференції, квести із безпеки онлайн;
Цього дня проводяться різноманітні конференції, круглі столи, “прямі лінії” за участю експертів, спрямовані на популяризацію механізмів безпечної роботи в мережі, обговорюються питання інтернет-етики, загроз протизаконного контенту, а також ведуться дискусії та діалоги з пошуку компромісу між ефективністю та безпечністю використання Інтернету з урахуванням української специфіки. Сьогодні в першу чергу безпечний Інтернет потрібен саме для дітей. Адже нові покоління фактично з досить маленького віку смартфонами в руках. А батьківський недогляд чи байдужість до того, що саме шукає дитина в мережі та що вона може там побачити – становить величезну загрозу.

Дитина може стати жертвою емоційно-психічного нападу чи насилля, що призведе до жахливих наслідків. За інформацією ООН, 70,6% користувачів Інтернету 15-24 років піддаються небезпеці залякування та переслідувань. Необхідно вчити дітей правильному користуванню доступом до інформації, встановлювати контроль, роз’яснювати та не відсторонюватись від того, важливість чого ви самі можете не розуміти. Не покарання, а виховання, не заборона, а раціональний дозвіл, не тиск, а довіра до вашого досвіду потрібні дітям сьогодні.