10 жовтня — Всесвітній день психічного здоров’я
Цей день на КАЛЕНДАРІ ДИТИНСТВА позначила Круглякова Ганна, адвокат, медіатор член команди Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ.
Публікації лекторів
09.10.2022

Всесвітній день психічного здоров’я відзначається з 1992 року, з ініціативи Всесвітньої федерації психічного здоров’я (World Federation for Mental Health).

Метою Всесвітнього дня психічного здоров’я є скорочення поширеності депресивних розладів, шизофренії, хвороби Альцгеймера, наркотичної залежності, епілепсії, розумової відсталості, кількості вживання психотропних речовин і самогубств, питання і проблеми допомоги людям, що страждають на психічні розлади, поширення інформації про ефективні методи для профілактики, медичного лікування і запобігання щодо психічних відхилень, соціальної адаптації.

Психічне здоров’я є невід’ємною частиною і найважливішим компонентом здоров’я. Воно визначається як стан благополуччя, при якому кожна людина може реалізувати свій творчий хист і власний потенціал, протистояти звичайним життєвим стресів, продуктивно і плідно працювати і робити внесок в життя своєї спільноти. У цьому сенсі психічне здоров’я є основою благополуччя кожної людини і ефективного функціонування всієї спільноти.

Сфера психічного здоров’я є невід’ємною складовою системи охорони здоров’я та соціального забезпечення будь-якої країни.

Розпорядженням Уряду від 27.12.2017 р. № 1018-р схвалено Концепцію розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року, мета якої — створення цілісної, ефективної системи охорони психічного здоров’я, яка функціонує в єдиному міжвідомчому просторі, забезпечує покращення якості життя та дотримання прав і свобод людини. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1018-2017-%D1%80#Text

План заходів на 2021-2023 роки з реалізації Концепції розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року затверджено розпорядженням КМУ від 06.10.2021 року № 1215-р https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1215-2021-%D1%80#Text

З поміж завдань, визначених Концепцією, варто відзначити такі як приведення законодавства, що регулює питання щодо надання послуг з охорони психічного здоров’я, у відповідність з актами міжнародного права з питань прав людини. Серед заходів на виконання вказаного завдання — розроблення проекту Закону України “Про охорону психічного здоров’я”, розроблення положення про службу судово-психіатричної експертизи.

Визначені Концепцією завдання щодо дітей обумовлюють підвищення рівня надання послуг з охорони психічного здоров’я дітям та підліткам з психічними розладами. Відповідними завданнями Уряд визначив розроблення пропозицій щодо удосконалення порядку надання психіатричної допомоги дітям та розроблення регіональних програм розвитку охорони психічного здоров’я дітей та підлітків.

Концепція торкається також питання підвищення рівня надання допомоги особам з психічними розладами, які вчинили кримінальні правопорушення, заходами на виконання якого є розроблення пропозицій стосовно внесення змін до освітніх програм підготовки суддів, працівників правоохоронних органів та персоналу Державної кримінальної виконавчої служби щодо підвищення рівня знань з питань охорони психічного здоров’я.

Важливим є забезпечення профілактики психічних розладів у дітей та підлітків, задля чого очікується упровадити здійснення заходів щодо інформування учасників освітнього процесу з питань охорони психічного здоров’я у дітей та підлітків, розроблення Типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників з виявлення та запобігання самогубствам і самоушкодженням, а також проведення інформаційних кампаній для батьків щодо основних причин самогубств серед дітей, механізму виявлення суїцидальних настроїв у дітей, цифрової безпеки дитячого населення.

В Україні реалізується Проєкт «Психічне здоров’я для України» / Mental Health for Ukraine (MH4U) ― метою якого є покращення якості та доступності допомоги та психосоціальної підтримки для людей із психічними розладами в Україні. Офіційний сайт проєкту https://www.mh4u.in.ua/ містить список гарячих ліній допомоги, а також — безкоштовний освітній онлайн-портал із навчальними курсами та вебінарами про психічне здоров’я.

Як допомогти дітям пройти крізь виклики війни: поради від дитячого психолога https://www.mh4u.in.ua/hochu…/how-to-help-children-war/

Зараз Україна знаходиться у стані війни. Попередні дослідження і гіркий досвід інших країн, що постраждали від збройних конфліктів показує: щонайменше кожна 5 людина буде мати негативні наслідки для психічного здоров’я, а кожна десята відчує ці наслідки на рівні середньої тяжкості або важкої хвороби.

«З кожним днем кількість людей, які будуть відчувати наслідки для свого психічного здоров’я буде зростати. Навіть тих, хто зміг стійко перенести перші місяці війни, чекає ментальне виснаження, адже звикання до постійного перебування в умовах війни також може мати негативний вплив на психічне здоров’я. За нашими попередніми прогнозами на даний момент війни, надалі психологічної підтримки буде потребувати близько 15 млн українців, з них близько 3-4 млн потрібно буде призначати медикаментозне лікування», — сказав Міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко. https://www.kmu.gov.ua/…/vpliv-vijni-na-psihichne….

Постановою Уряду від 7 травня 2022 р. № 539 утворено Міжвідомчу координаційну раду з питань охорони психічного здоров’я та надання психологічної допомоги особам, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України та затверджено Положення про неї https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/539-2022-%D0%BF#Text

Створення та впровадження Національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки має стати відповіддю на ті виклики, які стоять перед Україною в умовах воєнного стану.

Національна програма має на меті допомогти громадянам подолати стрес, пов'язаний з війною, та наслідки пережитих травматичних подій, запобігти розвитку психічних розладів.

Міністерство освіти і науки України, спільно з ДНУ «Інститутом модернізації змісту освіти» та Асоціацією інноваційної та цифрової освіти розробили курс підвищення кваліфікації освітян «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій» https://mon.gov.ua/…/osvityani-zmozhut-nadavati-yakisnu…

Листом МОН від 02.08.2022 р. № 1/8794-22 “Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році” рекомендовано для застосування в роботі аналітичні матеріали про діяльність психологічної служби у системі освіти, стан забезпечення закладів освіти практичними психологами і соціальними педагогами та рекомендації щодо пріоритетних напрямів психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу учасників освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v8794729-22#Text

Під час війни діти — в різній мірі — зіштовхуються з двома типами травматичних подій: несподівані травматичні події та довготривалі несприятливі події, що зумовлюють виникнення непродуктивних стратегій подолання труднощів. У результаті діти значно частіше, ніж їх однолітки без досвіду перебування на війні, страждають від таких проблем як тривожний розлад, посттравматичний стресовий розлад (ПТСР), депресія, дисоціативні розлади (добровільна соціальна ізоляція, деперсоналізація, дереалізація, небажання розмовляти, кататонічний синдром), поведінкові розлади (зокрема агресія, асоціальна і злочинна поведінка, схильність до насильства), а також більш схильні до зловживання алкоголем і наркотичними засобами (Joshi and O’Donnell 2003, Machel 2001, Wexler et al 2006). https://warchildhood.org/…/impact-of-war-on-childrens…/

Останні психологічні дослідження показують, що, попри нелюдські умови, діти мають величезний потенціал життєстійкості (De Jong 2002, Fernando and Ferrari 2013, Jones 2013), що дозволяє їм вирости та стати повноцінними індивідами всупереч отриманим психологічним травмам. Дослідники визначили кілька захисних механізмів, найважливішими серед яких є ефективні стратегії подолання труднощів, позитивна система переконань, здорові сімейні стосунки та дружба.