Вища школа адвокатури НААУ
Курси з підвищення кваліфікації адвокатів
Telegram
0 800 300 282
дзвінок безкоштовний
Новини
21.05.2020

Ціна звільнення працівників органів місцевої влади

Вікторія Поліщук, адвокат, голова Комітету з трудового права НААУ, член Комітету з питань медіації НААУ, медіатор Вже цієї осені, а саме 25 жовтня, на українців очікують місцеві вибори, які будуть здійснюватися за новим Виборчим кодексом. Разом з тим, в місцевих органах влади завжди існував і буде існувати апарат ради, працівники якого не залежать від виборчого […]

Вікторія Поліщук,
адвокат, голова Комітету з трудового права НААУ,
член Комітету з питань медіації НААУ, медіатор

Вже цієї осені, а саме 25 жовтня, на українців очікують місцеві вибори, які будуть здійснюватися за новим Виборчим кодексом. Разом з тим, в місцевих органах влади завжди існував і буде існувати апарат ради, працівники якого не залежать від виборчого процесу. Однак, з ними час від часу виникають проблеми щодо їх звільнення або цим самим працівникам доводиться шукати способів захисту вже у судових органах.

Найчастішою схемою звільнення працівників виступає рішення ради про внесення змін щодо структури та чисельності виконавчого апарату ради. При цьому, звільнення може відбуватися з чисельними порушеннями, які і призводять у подальшому до поновлення працівників та виплати вимушеного прогулу.  Одними із найбільш розповсюджених порушень під час скорочення штату є недотримання порядку надання пропозицій працівнику іншої роботи за відповідною професією чи спеціалізацією. На помилкову думку роботодавця, якщо посада скорочується, то значить, ніби, працівник через два місяці залишить апарат і можна буде брати нових людей або назавжди закрити питання з непотрібною штатною одиницею. Однак, не все так просто. Після вручення працівнику повідомлення про скорочення його посади, потрібно постійно пропонувати усі можливі наявні посади, які рівнозначні посаді працівника, якого скорочують. А якщо немає таких посад? Тоді, фіксувати факт відсутності і також повідомляти працівника. Якщо цього не зробити, то працівник отримує одразу всі козирі для виграшу справи у суді. Саме такою справою і було звільнення працівника в Кіровоградській обласній раді (постанова Верховного Суду від 15.05.2020 р. по справі № П/811/2408/15), у якій основною підставою для поновлення на посаді – це відсутність пропозицій жодної вакансії.

Іншою підставою для звільнення слугує невідповідність займаній посаді. Як правило, для звільнення за цією підставою виноситься розпорядження про оголошення догани. Разом з тим, працівники звертаються для суду для скасування доган. Для прикладу, у справі № 227/1468/16-а спеціаліст виконкому Білозерської міської ради Донецької області довів порушення Білозерської міської ради в оформленні догани. З тексту розпорядження про оголошення догани взагалі неможливо було встановити, за яке порушення трудової дисципліни винесено стягнення, оскільки в ньому перелічені ряд доповідних записок секретаря міської ради, з копій яких слідує, що вони подані за різними фактами. Окрім того, відсутнє посилання на будь-які порушення, а зазначено лише «допущені проступки».

Якщо не спрацьовує догана, то для «точного» звільнення організовується процес атестації. Успішно попрацював та провівши аналіз діяльності конкретного працівника, атестаційна комісія надає висновок про те, що конкретний працівник неналежно виконує посадові обов’язки, не забезпечує виконання покладених на нього завдань і функцій. Вказаний висновок стає правовою підставою для звільнення працівника. Разом з тим, на практиці часто відбувається порушення, коли працівника не повідомляють про склад атестаційної комісії і строки проведення атестації.

Прикладом саме такої справи є звільнення начальника управління культури Чернівецької міської ради, який у суді за своє незаконне звільнення просив 101069,36 грн вимушеного прогулу та 100000,00 грн. моральної шкоди (постанова Верховного Суду від 13.04.2020 р. по справі № 824/200/16-а). Начальник управління культури Чернівецької міської ради поновився на посаді, а причиною цьому став той факт, що документи про проведення атестації не містять посилань на підстави негативного висновку і загалом доказів, які б підтверджували невідповідність займаній посаді.

Під час звільнення працівників органів місцевої влади варто пам’ятати, що на них також розповсюджує свою дію законодавство України про працю. Неправильність оформлення доган, порушення процедури під час скорочення штату та під час організації процесу атестації – усі типові помилки місцевих органів влади. При цьому, помилки під час звільнення можуть дорого коштувати для бюджету окремого регіону, а наявність загалом справ про звільнення відволікають голову ради від основних завдань та деструктивно впливають на роботу органів місцевої влади.