Вища школа адвокатури НААУ
Курси з підвищення кваліфікації адвокатів
Telegram
0 800 300 282
дзвінок безкоштовний
Новини
17.07.2020

Щотижневі правові новини у сфері праці

Спільний проєкт Вищої школи адвокатури НААУ та Комітету НААУ з трудового права. Матеріал підготувала Вікторія Поліщук, адвокат, голова Комітету НААУ з трудового права, член Комітету НААУ з питань медіації, медіатор. 1.Громадяни третіх країн мають право працювати в країнах Євросоюзу навіть в умовах кризи COVID-19 та можуть розраховувати на захист власних трудових і соціальних прав. На […]

Спільний проєкт Вищої школи адвокатури НААУ та Комітету НААУ з трудового права. Матеріал підготувала Вікторія Поліщук, адвокат, голова Комітету НААУ з трудового права, член Комітету НААУ з питань медіації, медіатор.

1.Громадяни третіх країн мають право працювати в країнах Євросоюзу навіть в умовах кризи COVID-19 та можуть розраховувати на захист власних трудових і соціальних прав.

На офіційному сайті Єврокомісії розміщено Настанову щодо поводження із сезонними працівниками. Оприлюднена Настанова стосується сезонних працівників, незважаючи на їх статус, чи є вони громадянами ЄС або належать до третіх країн, без огляду на те, чи вони працевлаштовуються за власною ініціативою або через трудові агентства, на регулярній основі або одноразово, — на всіх таких працівників розповсюджуються рівні права та обов’язки.

Настанова дає інструкції органам національної влади, трудової інспекції та соціальним партнерам у країнах-членах з метою гарантувати права, здоров’я та безпеку сезонних працівників, а також забезпечити обізнаність сезонних працівників із власними правами. Передбачається право сезонних працівників працювати в країнах-членах ЄС незалежно від того, чи вони є громадянами ЄС або походять з країн за межами Євросоюзу. Друге положення гарантує цій категорії працівників прийнятні умови для проживання й роботи, включаючи фізичне дистанціювання та належні гігієнічні заходи. Документ також передбачає налагодження чіткої комунікації для інформування сезонних працівників щодо їх прав, шляхи рішення проблем, що пов’язані із незадекларованою працею, а також комплекс питань щодо їх соціального захисту.

Транскордонні сезонні робітники мають широкий пакет прав, але внаслідок тимчасового характеру роботи вони можуть бути більш вразливими до нестабільних умов проживання й праці. Пандемія коронавірусу зробила таку вразливість більш очевидною, а в деяких випадках – навіть посилила її. Невідповідні умови життя та праці сезонних працівників тягнуть за собою проблему підвищеного ризику виникнення “кластерів”, або осередків поширення COVID-19. Настанова Єврокомісії доповнює Інструкцію щодо вільного руху працівників під час спалаху COVID-19, яка була оприлюднена 30 березня 2020 року, у відповідь на заклик Європарламенту у резолюції від 19 червня щодо посилення захисту транскордонних і сезонних працівників. Із новиною можна ознайомитися за лінком https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_1342

2.Позиція Головного управління ДПС у Дніпропетровській області щодо працевлаштування іноземців

Роботодавці мають право працевлаштовувати іноземців на роботу на підставі спеціального дозволу, що видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції. Робота іноземця без оформлення дозволу на працевлаштування є порушенням закону, за яке законодавством передбачена відповідальність. Але, відповідно до п. 6 ст. 42 Закону № 5067 роботодавці мають право на застосування праці іноземців без дозволу на працевлаштування:

—іноземців, які постійно проживають в Україні;
— іноземців, які набули статусу біженця відповідно до законодавства України або одержали дозвіл на імміграцію в Україну;
— іноземців, яких визнано особами, що потребують додаткового захисту, або яким надано тимчасовий захист в Україні;
— представників іноземного морського (річкового) флоту та авіакомпаній, які обслуговують такі компанії на території України;
— працівників закордонних засобів масової інформації, акредитованих для роботи в Україні;
— спортсменів, які набули професійного статусу, артистів та працівників мистецтва для роботи в Україні за фахом;
— працівників аварійно-рятувальних служб для виконання термінових робіт;
— працівників іноземних представництв, які зареєстровані на території України в установленому законодавством порядку;
— священнослужителів, які є іноземцями і тимчасово перебувають в Україні на запрошення релігійних організацій для провадження канонічної діяльності лише у таких організаціях з офіційним погодженням з органом, який здійснив реєстрацію статуту (положення) відповідної релігійної організації;
— іноземців, які прибули в Україну для участі у реалізації проектів міжнародної технічної допомоги;
— іноземців, прибули в Україну для провадження викладацької та/або наукової діяльності у закладах фахової передвищої та вищої освіти на їх запрошення;
— інших іноземців у випадках, передбачених законами та міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Із новиною можна ознайомитися за лінком https://dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/426308.html

3.Зареєстровано проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення особливостей оплати праці прокурорів №3854 від 15.07.2020 р.

Проєктом пропонується внести зміни до статті 81 Закону України “Про прокуратуру та:

– визначити джерело закріплення складових заробітної плати прокурорів – Закон (окремі надбавки, які визначені постановою, а також передбачені для суддів у Законі України “Про судоустрій і статус суддів”, зокрема за доступ до державної таємниці та науковий ступінь, перебачити у Законі);
– збалансувати розміри посадових окладів керівників структурних підрозділів та заступників керівників структурних підрозділів;
– визначити, що тимчасово (до 01.09.2021) преміювання прокурорів здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків посадових окладів, та економії фонду оплати праці;
– врегулювати питання оплати праці прокурорів, відряджених до інших органів.

Крім того, із Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури” пропонується виключити застереження, яким передбачено, що до дня переведення прокурорів до обласної прокуратури, окружної прокуратури оплата їх праці здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України (дасть змогу застосовувати до всіх прокурорів умови оплати праці, визначені Законом).
Детальніше із текстом проєкту Закону можна ознайомитися за лінком http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69488

4.Зареєстровано проєкт Закону про внесення змін до розділу ІI “Прикінцеві положення” Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2020 рік” щодо страхових виплат потерпілим від нещасних випадків на виробництві та професійного захворювання

Проєктом Закону передбачено врегулювати питання надання дозволу Фонду соціального страхування України на період карантину здійснювати поточні видатки деяких страхових виплат потерпілим на виробництві від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, членам їх сімей та особам, які перебували на їх утриманні, шляхом внесення відповідних змін до Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2020 рік”.
Детальніше із текстом проєкту Закону можна ознайомитися за лінком http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69460

5. Роз’яснення Мінекономіки щодо отримання допомоги від держави

Мінекономіки разом із Державною службою зайнятості продовжує інформування щодо ключових питань, які стосуються втрати роботи, отримання фінансової допомоги або допомоги у пошуку нової роботи. Переважна більшість центрів зайнятості продовжують працювати дистанційно, окрім центрів у Херсонській та Сумській областях, частково – у Луганській та Полтавській. Відкритий для клієнтів також Одеський міський ЦЗ. Можливість ведення особистого прийому громадян у центрах зайнятості залежить, насамперед, від епідеміологічної ситуації в конкретному регіоні. Можна зареєструватися в службі зайнятості як безробітний онлайн або залишити заяви безпосередньо в центрі зайнятості у скриньці для кореспонденції. Більш детально тут: https://is.gd/2efViC
Власники електронного цифрового ключа можуть подати заяви через додаток «Дія». Покрокова інструкція тут: https://is.gd/yC5dmK
Усі актуальні вакансії є на офіційному сайті державної служби зайнятості https://www.dcz.gov.ua/userSearch/vacancy, база пропозицій роботи оновлюється щодня.
Чим загрожує зловживання статусом безробітного? Державна служба зайнятості звертає увагу громадян України на необхідність добросовісного використання прав і обов’язків, пов’язаних з набуттям статусу безробітного. Непоодинокими є випадки, коли особи реєструються в службі зайнятості як безробітні, проте паралельно отримують дохід. Такі дії обертаються негативними наслідками, передусім, для самих безробітних.

Зареєстрований безробітний повинен повідомляти про:

— працевлаштування;
— укладання цивільної угоди про виконання роботи/надання послуг;
— започаткування власної справи.

Можливі наслідки зловживання статусом безробітного:

— Скорочення тривалості виплат;
— Стягнення неправомірно виплачених коштів;
— Кримінальна відповідальність.
Більш детально за посиланням https://is.gd/msGHmf

На який розмір допомоги по безробіттю люди можуть розраховувати?  Розмір допомоги по безробіттю розраховується для кожної особи індивідуально. Він визначається залежно від страхового стажу людини та її заробітної плати. Допомога по безробіттю виплачується залежно від тривалості безробіття у відсотках до визначеного розміру. Максимальний розмір допомоги по безробіттю наразі становить 8 408 грн. (4 прожиткових мінімуми для працездатних осіб).

Розмір мінімальної виплати допомоги по безробіттю, що виплачується застрахованим особам в залежності від страхового стажу та заробітної плати, становить 1 800 грн., а особам, виплати яким призначаються без урахування страхового стажу та заробітної плати – 1 000 грн. (на період дії карантину + 30 календарних днів після його закінчення). Загальна тривалість виплати допомоги по безробіттю не може перевищувати 360 календарних днів, а для осіб передпенсійного віку – 720 календарних днів. Детальніше із новиною можна ознайомитися за лінком: https://bit.ly/32udAnc