Вища школа адвокатури НААУ
Курси з підвищення кваліфікації адвокатів
Telegram
0 800 300 282
дзвінок безкоштовний
Новини
18.05.2020

Дострокове припинення повноважень народних депутатів, які вчинили корупційні правопорушення

Вікторія Поліщук, адвокат, голова Комітету з трудового права НААУ, член Комітету з питань медіації НААУ,  медіатор 30 квітня 2020 року облетіла новина щодо затвердження Вищим антикорупційним судом угоди про визнання провини екс-нардепа від БПП Олександра Черненко, якого звинувачували у зловживанні службовим становищем, і призначили йому покарання три роки умовно. За інформацією прокуратури, у період з […]

Вікторія Поліщук,
адвокат, голова Комітету з трудового права НААУ,
член Комітету з питань медіації НААУ,  медіатор

30 квітня 2020 року облетіла новина щодо затвердження Вищим антикорупційним судом угоди про визнання провини екс-нардепа від БПП Олександра Черненко, якого звинувачували у зловживанні службовим становищем, і призначили йому покарання три роки умовно. За інформацією прокуратури, у період з лютого 2016 року по листопад 2018 року депутат отримав грошову компенсацію в розмірі більше 582 тис. грн. Які ж наслідки ця справа могла б мати, якби депутат був не екс? І як би його дії вплинули на повноваження поточного народного депутата України?

Відповідно до статті 1 Закону України «Про запобігання корупції», корупційне правопорушення – діяння, що містить ознаки корупції, за яке законом встановлено кримінальну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність. Суб’єктом вчинення корупційного правопорушення є, в тому числі, і народні депутати України. Одним зі наслідків вчинення корупційного правопорушення є звільнення з посади, яке проходить за спеціальною процедурою. Статтею 4 Закону України «Про статус народного депутата України» у редакції від 20.03.2020 р. передбачено, що повноваження народного депутата припиняються достроково у разі, зокрема, набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього. Тож, у разі вчинення народним депутатом корупційного правопорушення, його повноваження можуть бути достроково припинені.

Рішення про дострокове припинення повноважень народного депутата приймається у десятиденний строк за поданням Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України, більшістю від конституційного складу Верховної Ради України. У свою чергу, Комітет, до компетенції якого входять питання депутатської етики, розглядає відповідні матеріали і подає висновок Голові Верховної Ради України, який у десятиденний строк звертається до суду або повертає матеріали комітету з обґрунтуванням відмови у зверненні до суду. За дорученням Голови Верховної Ради України до суду з питання дострокового припинення повноважень народного депутата також може звернутися Перший заступник чи заступник Голови Верховної Ради України.

Комітет, до компетенції якого входять питання депутатської етики, у разі повернення Головою Верховної Ради України матеріалів з обґрунтуванням відмови у зверненні до суду розглядає їх і у випадку незгоди з ними вносить пропозицію про розгляд цього питання на засіданні Верховної Ради України (стаття 5 Закону України «Про статус народного депутата України»).
Разом з тим, якщо народним депутатом України вчинено корупційне адміністративне правопорушення, то у такому разі механізм, передбачений в Законі України «Про статус народного депутата України» щодо дострокового припинення повноважень, не застосовується.  У той же час, у разі вчинення корупційного правопорушення депутатом місцевої ради, то, враховуючи статтю 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», дострокове припинення повноважень здійснюється без прийняття рішення відповідної ради.

Детальніше про усі особливості звільнення з публічної служби та особливості дострокового припинення повноважень осіб, які працюють на публічній службі, Вікторія Поліщук буде розповідати 20.05.2020 р. о 14:30 на своєму вебінарі.
Реєстрація за лінком: https://www.hsa.org.ua/vebinar-zvilnennya-z-publichnoyi-sluzhby/